Se NASA sin WebGL-simulering av Mars-landinga

ForrigeUke: Fancy Perseverance-grafikk, open source-samfunn, TypeScript-JSON-Decoder og TS QuickFixes.

"Ganske kult at de lagde en real-time simulering av landingen rett i nettleseren. Den kan sees i replay, og bør sjekkes ut." 📸: NASA
"Ganske kult at de lagde en real-time simulering av landingen rett i nettleseren. Den kan sees i replay, og bør sjekkes ut." 📸: NASA Vis mer

Dette var uken da vinteren ankom Texas 🥶, og Perseverance ankom den røde planeten etter nesten syv måneder på reisefot. 🚀

Og minst én ting skjedde i frontend-verden!

Apropos Perseverance

Alt relatert til verdensrommet, NASA, og forrige ukes Mars-landing er rimelig abstrakt og komplisert — og det er med god grunn; det er jo bokstavelig talt rakettforskning! 🚀

Derfor er det ganske kult at de lagde en real-time simulering av landingen rett i nettleseren. Den kan sees i replay, og bør sjekkes ut.

Etter min mening er det en veldig fin måte å demokratisere en ellers meget abstrakt, men veldig viktig hendelse. Hvem vet hvor mange fremtidige Mars-kolonister som så dette i denne nydelige- og interaktive 3D-simuleringen? 🤔

Simuleringen er lagd i Three.js. Det er essensielt sett et JavaScript-bibliotek brukt for å lage 3D-animert grafikk i nettleseren ved hjelp av WebGL. For en tid vi lever i! Ingen oppsummerte det bedre enn Mr.doob:

Hvordan bygge et samfunn rundt ditt nye open-source-prosjekt?

Moritz Plassnig publiserte i forrige uke en fin liten artikkel rettet deg som vil bygge et samfunn rundt open-source-prosjektet ditt fra dag 1.

Selv om artikkelen i grunn fremstiller et slags “rammeverk”, er det ikke gitt at alle tipsene passer for ditt prosjekt. Som alt annet kan det tilpasses basert på målene dine. 📈

Tipsene går essensielt sett ut på å finne enkle måter å opprettholde kontakt med de som interagerer med prosjektet, engasjer brukerne, anerkjenn tidlige bidrag, og hold deg til de tiltakene du faktisk setter i gang. For eksempel starter du en newsletter bør du jevnlig oppdatere det.

Artikkelen beskriver tipsene MYE bedre og mer spennende enn jeg klarer å oppsummere det i et avsnitt, og kan sjekkes ut 👉🏻 HER!

TypeScript-JSON-Decoder 1.0

Selv om TypeScript eliminerer svakheter ved JS slik at du aldri trenger å oppleve `undefined is not a function` igjen, har språket definitivt sine svakheter.

For eksempel, når du mottar data må en krysse både fingre og tær for at responsen matcher typedefinisjonen din. 🤞🏻 Denne mismatchen skjer sjeldent, og særlig ikke når man først skriver funksjonaliteten. Samtidig er det ingen garanti for at det vil være tilfellet for alltid. 🤷🏻

I stedet for at du som utvikler må skrive parsere og validatorer for hver eneste datatype som mottas kan en benytte dette biblioteket for å automatisere denne prosessen. Såkalte dekodere sørger for at data er strukturert som definerte typer, og parrer seg godt med eksisterende TypeScript-kode.

Høres dette kjent ut? Det er muligens fordi dette ble omtalt i Bekks julekalender i 2020. Første versjon ble nylig publisert, og er tilgjengelig på GitHub.

Ellers et lite tips til en VS Code-utvidelse 🖥

Vi har jo tross alt allerede snakket litt TS. Hvorfor ikke fortsette på den noten, og muligens forbedre arbeidsflyten din litt?

Irriterer du deg for å måtte manuelt utbrodere propsene til en type når du progger? I så fall bør du sjekke ut denne flotte VS Code-utvidelsen som visstnok kan scaffolde ved å velge «Declare Missing Members».

Shout out til Wes Bos som delte med verden:

Det var alt for denne gang! 😎