10 gode grunner til å ta hjemmekontor

I 2019 er ikke kontoret det beste stedet å arbeide, og dette er argumentene som bør overvise den mest ihuga kontorelsker.

Hjemmekontoret er ofte et godt sted å jobbe, når du skal få noe gjort. 📸: Jørgen Jacobsen
Hjemmekontoret er ofte et godt sted å jobbe, når du skal få noe gjort. 📸: Jørgen Jacobsen Vis mer

Forrige uke skrev jeg 10 gode grunner til å droppe hjemmekontor. Responsen?tja, den var ikke særlig positiv.

Fordi i Norge elsker vi hjemmekontor.

Og ja, jeg elsker også hjemmekontor!

Det er det nemlig veldig gode grunner til å gjøre. Her er 10 av dem.

#1. Åpent landskap

du vet det konseptet som setter ned effektiviteten til alle på arbeidsplassen, og som norske arbeidsgivere ikke klarer å gi slipp på?

Som gjør at du må tilbringe arbeidsdagen med støydempende hodetelefoner til 4000 kr stykket, bare for få arbeidet litt.

Som gjør at du må forholde deg til begrepet clean desk policy (grøss), ubehagelig øyekontakt med kollegaer tvers over bordet, slurpelyder, tyggistygging, matlukt fra han fyren som tok med lunsjen til pulten, og irriterende sladder-samtaler mellom kollegaer du gir beng i, men ikke klarer å la vær å overhøre.

Jepp, det er åpent landskap i et nøtteskall. Egne kontorer funker best, i følge arbeidstilsynet. Vet du hvor du er garantert eget kontor? På hjemmekontor, selvsagt.

#2. Sonen

Du vet når du har jobbet i en halvtimes tid, og endelig fått oversikt over hvordan backend-laget snakker med frontenden og databaselaget?

Du er virkelig i sonen. "Nå er det bare å sette i gang å implementere ny funksjonalitet", tenker du.

men så, vips dukker kollegaen din opp for å stille et banalt spørsmål om et eller annet program.

- Oi, er du opptatt, jeg bare lurte på noe, spør kollegaen din.

- Neida, jeg har bare på hodetelefoner for moro skyld jeg, mumler du til deg selv.

- Flott! Du, jeg bare lurte på hvordan man slår sammen to tall i Google Sheets?

- Kan du ikke bare bruke Google, du er jo allerede halvveis, mumler du videre, mens du motvillig sluntrer bort til kollegaens skrivepult.

Etter en halvtimes support-økt er du tilbake ved arbeidsplassen din, oppdager at du fullstendig har glemt hva du drev med, og må begynne på nytt.

#3. Lunsj i fred

Er det noe jeg avskyr så er det kontorlunsj.

Ikke bare risikerer du å bli dratt ut av sonen, fordi Eilif på regnskap har dratt med alle på lunsj en halvtime tidligere enn vanlig, men kantina i seg selv byr også på egne stress-relaterte utfordringer.

Hvem skal du sitte med? Er det nok plasser på bordet? Hvordan passer du på at du forsyner deg fort nok med mat, slik at du ikke kommer sist til bordet, og må ta den kleine “eh, jeg bare setter meg her borte alene jeg”-talen.

Bare for å oppleve kollegaene dine si “Neida, det er plass", og trykke seg sammen i ubehagelige sittestillinger.

Her er min innrømmelse: ofte sier jeg at jeg ikke har tid til lunsj, bare for å utsette lunsjen til det er tomt i kantina, rundt 12:30.

Da kan jeg kan ta meg akkurat så god tid jeg vil, ha på hodetelefoner, og se på YouTube mens jeg spiser.

På hjemmekontor kan du gjøre dette hver eneste gang. Himmelen.

#4. Kjernetid

Jeg vet ikke hvem som fant på konseptet om kjernetid, men de fortjener ris på baken. For de uinnvidde, kjernetid er et tidsrom mellom to konstruerte tidspunkt, hvor arbeidsgiveren din krever at du er på jobb.

Som regel er kjernetiden mellom 09:00 og 15:00, og nåde deg om du ikke klarer å holde deg innenfor den.

Det er nemlig alltid noen på jobben som har gjort det til sitt livsmål å passe på at alle følger disse tidene til punkt og prikke. Uavhengig av om du jobbet til 23:00 dagen før med en vrien bug, eller stod opp tidlig for å pushe en kodefiks, og trenger en hvil før jobb.

Det eneste unntaket er når sjefer organiserer møter. Da eksisterer ikke kjernetid.

#5. Møter

Av og til kan møter være en effektiv måte å bli enige om ting, eller distribuere informasjon, men ofte er det en langtekkelig seanse, hvor alle skal ha med seg laptopene sine, ingen skal følge med, og ingenting skal bli gjort eller avklares.

Her er tre tegn på at du er på vei inn i et dårlig møte:

  • Møte har en starttid, men ikke en slutttid.
  • Det er ingen agenda
  • Det er ikke åpenbart hvem som styrer møtet
  • Det er ikke tydelig hva man skal finne ut av på møtet
  • Folk har med laptoper
  • Det er obligatorisk for deg, men ingenting på agendaen angår deg.

På hjemmekontor finnes det ikke møter. Og blir du innkalt til et kan du ta det via Skype, og late som webkameraet ditt ikke funker. Så kan du gjøre fornuftig arbeid i mens kollegaene dine tjatrer om dagens lunsj.

#6. Jobbtoalett

Vi har sagt det før, jobbtoaletter er ekle.

Konseptet om å dele do med mengder av ukjente medarbeidere er ille nok i seg selv; men når de legger igjen ting på do, ikke gidder å bruke dobørste, tetter do uten å fikse det, og prater i telefonen utenfor do-døra, ja da er det deilig å forholde seg til sin egen private do.

Som befinner seg i hjemmet ditt, sammen med hjemmekontoret.

#7. Kleskode

Noen folk liker å pynte seg på jobb. Noen folk tar på seg ubehagelig klær det er vanskelig å jobbe i, på jobb, for å se bra ut.

Vet du hva som skjer på slike arbeidsplasser?

Før du vet ordet av det går alle i dress.

Kleskoder på arbeidsplasser er kan være vanskelig å forstå seg på. Fordi de er sjelden skrevet ned noe sted. Det er liksom en samling uskrevne flytende regler man skal forstå ved å tolke kollegaers klesplagg over en tidsperiode, for så å assimilere seg til kontorets akseptable klesstil.

For kan man egentlig gå med shorts på sommeren? Hva er akseptabel lengde på kjoler? Er joggebukse tillatt, hvis man bare skal sitte ved pulten sin hele dagen? Kan jeg gå med joggesko? Er det en dag som er “casual”-dag?

Vet du hvor en ikke trenger seg å stille seg slike spørsmål? Jepp, det er på hjemmekontor det.

#8. Kaffe

Hvorfor i alle land og dager har vi gått bort fra filterkaffe på arbeidsplasser? Uansett hvor man jobber så har de enten Nespresso-kapsler, eller grufulle trykkbaserte kaffemaskiner.

Alle synes kaffen smaker drit, men ingen gjør noe med det, fordi jobben har investert i noen fancy maskiner fra et hipt kaffeselskap. Det beste av det beste, må du vite.

På Aller har vi gjort nettopp dette, i alle fem etasjer. Derfor valfarter alle til kantina, hvor den eneste gjenlevende kaffemaskinen som produserer filterkaffe står. Du vet, den typen som man finner på litt-under-snittet hotell-frokoster.

Hvorfor? Fordi folk liker myk og god filterkaffe, vel.

Vet du hvem som lager filterkaffe best? Moccamasteren din hjemme. Den du drikker av på hjemmekontor.

#9. Ærend

Hvordan har det seg at servicebransjen har åpningstidene sine samtidig som kontor-arbeidere er på jobb? Det gir ikke mening.

For om du skal klippe deg, snakke med en eiendomsmegler, besøke banken eller dra til tannlegen er du i trøbbel om du har vanlig kontortid.

Har du et ærend i arbeidstiden må du enten late som du har et skikkelig langt do-besøk, krangle med kjernetid-fyren, eller snike deg ut før eller etter lunsj.

Eller så kan du ta hjemmekontor da, og legge opp dagen din slik du selv vil.

#10. Pendling til jobb

Noen burde regne på hvor mye tid det norske samfunnet sløser bort på pendling.

Blant kollegaene mine finnes alt fra halvtime, til halvannen times reisevei til jobb. Det vil si at hver eneste dag, kaster alle kollegaene mine bort minst én time de heller kunne brukt til arbeid på hjemmekontor.

Hvordan har det seg at bankfiliaer, lokalbutikker og bysentrum legges ned over en lav sko, fordi internett er så effektivt i 2019, men kontorer, som er beviselig mindre effektive arbeidsplasser skal tviholdes på?

Det gir ingen mening. Når vi i tillegg vet at store selskap som Github klarer seg helt fint med flertall av hjemmekontor-ansatte, er det utrolig at IT-selskap i Norge ikke klarer det samme. Hvor er dataen som beviser at jobbing fra et kontor er bedre enn hjemmekontor?

I 2020 bør vi begynne med konseptet å stole på ansatte, og la dem ha hjemmekontor når de vil. Hva er det verste som kan skje? At de blir mer effektive?

Har jeg glemt noe? Er du uenig? Hør fra deg i kommentarfeltet!