Slik lagde VG skispillet Løype

- Har brukt mange hundre timer, forteller utvikleren bak.

Løype! er VGs eget skispill, i forbindelse med ski-VM. Utvikleren bak, Einar Otto Stangvik, har laget det i Unity. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
Løype! er VGs eget skispill, i forbindelse med ski-VM. Utvikleren bak, Einar Otto Stangvik, har laget det i Unity. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Du er ei pølse, som går på ski.

Du har nettopp rømt fra en elg og krasjet inn i en viking-leir, før fregatten KNM Helge Ingstad plutselig braser inn i skisporet.

Litt senere krasjer en Audi inn i ei hytte på spektakulært vis. Det er grunn til å tro at en viss, tidligere skiløper sitter bak rattet.

«Jeg ville heller prøve å lage noe selv.»

Spillet heter Løype!, skisporet er pepra full av spons og spillets avsender er avisa VG.

- Det begynte med at digitalredaktøren vår, Ola Stenberg, ba meg vurdere muligheten for å kjøpe inn et spill til ski-VM, som vi kunne sette VG-logoen på, forteller utvikleren bak, Einar Otto Stangvik, til kode24.

- Jeg svarte relativt umiddelbart at jeg heller ville prøve å lage noe selv.

Her ser du noen glimt av hvordan Løype utspiller seg på en iPhone X (og hvor dårlige vi er til å spille det, og vi beklager at lyden ikke alltid er i synk):

🎥: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Hundrevis av timer

Løype! er i skrivende stund tilgjengelig til iPhone, Windows og som en webapp i nettleseren.

Du finner alle på nettsida loype.app, bak overskrifter som "Prøv VGs nye skispill" på VG-fronten, og er en del av VGs arbeid med årets ski-VM.

- Hvor mye tid vil du anta at du har brukt på dette?

- Hjelp, det tør jeg ikke tenke på, sier Stangvik.

- Gjennom januar og februar har jeg brukt mange hundre timer. Langt, langt utover normert arbeidstid. Antagelig mer overtid enn innenfor jobbtid.

Her braser KNM Helge Ingstad inn i Løypes skiløype. Båtmodellen hadde Einar Otto Stangvik på lager, fra da han lagde en presentasjon av forliset, også det i Unity.
Her braser KNM Helge Ingstad inn i Løypes skiløype. Båtmodellen hadde Einar Otto Stangvik på lager, fra da han lagde en presentasjon av forliset, også det i Unity. Vis mer

Valgte Unity-motoren

Spillet er laga i Unity; spillmotoren alle de norske spillselskapene kode24 har snakka med også bruker.

Tilfeldighetene skulle nemlig ha det til at Stangvik, bare uker før spillideen kom fra sjefen, hadde pludret litt med motoren på fritida.

- På et par dager hadde jeg et mikrounivers på plass, med kjøretøy og animerte karakterer. Da var jeg grundig solgt på hvor kjapt og greit alt hadde vært, forteller Stangvik.

Å lære seg motoren skikkelig har tatt "noen hundre timer", men utvikleren mener det strengt tatt har vært relativt enkelt.

- Jeg pleier å tilnærme meg de fleste problemer med innstillingen «hvordan kan jeg få verktøy X, Y, Z til å gjøre dette for meg?», heller enn «hva er alle tingene X, Y og Z kan gjøre?». Slik lærer jeg meg gjerne bare akkurat det som skal til for å løse en oppgave, i stedet for å bruke en hel masse tid på å grave meg ned i hele tematikken, tipser Stangvik.

Du faller mye i Løype. Her kommer vi oss ikke forbi en viking som har forskanset seg på en bro.
Du faller mye i Løype. Her kommer vi oss ikke forbi en viking som har forskanset seg på en bro. Vis mer

Demoscene-musikk

Selve programmeringen av spillet foregikk i C#, slik det gjerne gjør i Unity.

- Kodespråk betyr lite for meg. Jeg har programmert i C-dialekter siden midten av nittitallet, så lærekurven har for det meste ligget på alt det spilltekniske, forteller Stangvik i VG.

Mer konkret: Hvordan man får 3D-modeller, animasjoner, lyd og grensesnitt til å henge sammen, til ett spill.

Heldigvis har han ikke trengt å gjøre alt selv. Utover i prosjektet hjalp utvikleren Christian Bogstad til med mobilappene, 3D-modellene er en miks av hjemmelaget og ferdigkjøpt og musikken er laget av Kenneth Vangsjordet; kjent fra demoscene-miljøet som Response fra gruppa Darklite.

Det hjalp også at Stangvik har brukt Unity til andre prosjekter i løpet av utviklingen av Løype; han lagde nemlig VGs simulering av KNM Helge Ingstad-ulykken i samme motor. Fregatten dukker også opp i Løype.

Det mangler ikke av over-toppen spons i Løype. Her eksploderer en Maarud potetgullpose.
Det mangler ikke av over-toppen spons i Løype. Her eksploderer en Maarud potetgullpose. Vis mer

Løypa videre

Flere versjoner av Løype! skal være på vei, som nedlastbare utgaver til Mac og Android. Stangvik planlegger også mer innhold til spillet, eller kanskje til og med helt nye spill.

«Jeg føler meg sjelden eller aldri i mål med noe.»

- Det er lite i motoren vi har laget som låser spillet til vintersport, så det er godt mulig at det også kommer andre disipliner inn i ett og samme Løype-univers, avslører utvikleren.

- Du sier du har brukt mange hundre timer på dette. Var det verdt det?

- Jeg tror det, starter Stangvik.

- Jeg føler meg sjelden eller aldri i mål med noe. Og her er det uendelig mye som kan puttes på av nye løyper, multiplayer og så videre. Jeg tror svaret vil ligge i hvorvidt jeg til slutt synes vi lander tilstrekkelig mye, og finner en god nok plan for hvordan vi får dette til å leve en stund. Spør igjen om et års tid!