- Vi ansatte nettopp en ny programmerer, forteller direktør Jon Cato Lorentzen i spillstudioet Krillbite.
- Og Funcom lyser ut mange nye stillinger nå, fortsetter spilldesigner Adrian Tingstad Husby.
![image: Drømmejobben til IT-studenter? Tja.](https://www.kode24.no/images/70282387.jpg?imageId=70282387&x=0&y=0&cropw=100&croph=74.883720930233&width=202&height=101&compression=80 640w, https://www.kode24.no/images/70282387.jpg?imageId=70282387&x=0&y=0&cropw=100&croph=74.883720930233&width=322&height=161&compression=80 1024w, https://www.kode24.no/images/70282387.jpg?imageId=70282387&x=0&y=0&cropw=100&croph=74.883720930233&width=404&height=202&compression=70 320w)
Drømmejobben til IT-studenter? Tja.
Så norsk spillbransje ser ut til å være i vekst. Men den er fortsatt ikke spesielt stor, og det er mange om beinet – for spillutvikler er fortsatt drømmejobben til mange studenter.
- Det er ekstremt mange som søker om jobber, og det kan være vanskelig å få en fot inn døra, forteller direktør Are Sundnes i Hyper Games til kode24
Vi har derfor bedt bransjen om de beste rådene til deg som drømmer en jobb i den norske spillbransjen.
![Hos Krillbite jobber det fire rene utviklere, og enda flere som gjør helt andre ting. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Hos Krillbite jobber det fire rene utviklere, og enda flere som gjør helt andre ting. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke](https://www.kode24.no/images/70416610.jpg?imageId=70416610&x=0&y=5.3738317757009&cropw=100&croph=90.18691588785&width=643&height=387)
Utdannelse ikke avgjørende
- Det er ikke noen typisk bakgrunn hos oss; alle har veldig ulik bakgrunn, sier Sundnes i Hyper Games.
![Direktør Are Sundnes i Hyper Games advarer mot tøff konkurranse. 📸: Hyper Games Direktør Are Sundnes i Hyper Games advarer mot tøff konkurranse. 📸: Hyper Games](https://www.kode24.no/images/70417619.jpg?imageId=70417619&x=0&y=0&cropw=100&croph=100&width=321&height=321)
Studioet hans står bak blant annet mobilspillene Hokus Pokus Albert Åberg og Eggggg.
- De fleste her har en utdannelse relatert til spill/medier eller programmering. Men hos oss er det mye viktigere å vise hva man kan, enn hvordan man har lært det, fortsetter Sundnes.
Hos Krillbite, som har laget PC- og konsollspillet Among the Sleep, har de fleste en spillutdanning, fra høyskolene på Hamar og Oslo eller «bare» en folkehøyskole.
- Men når vi ansetter, er det ikke utdannelsen vi ser på, påpeker Krillbite-direktør Lorentzen.
![Den norske spillbransjen begynner å få noen suksesser å skryte av, som det kritikerroste mobilspillet Eggggg fra Hyper Games. 📸: Hyper Games Den norske spillbransjen begynner å få noen suksesser å skryte av, som det kritikerroste mobilspillet Eggggg fra Hyper Games. 📸: Hyper Games](https://www.kode24.no/images/70417350.jpg?imageId=70417350&x=0&y=0&cropw=100&croph=100&width=643&height=449)
Vis fram hva du kan
Så om ikke utdannelsen er viktig, hva er det da som som avgjør? Kort sagt: Porteføljen din.
![Utvikler Torstein Vien kapret jobben hos Krillbite blant annet gjennom å ha utviklet et annet spill hos et annet spillstudio. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Utvikler Torstein Vien kapret jobben hos Krillbite blant annet gjennom å ha utviklet et annet spill hos et annet spillstudio. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke](https://www.kode24.no/images/70417631.jpg?imageId=70417631&x=9.5860566448802&y=0&cropw=69.934640522876&croph=100&width=321&height=306)
For i spillbransjen handler det i stor grad om å vise fram konkrete ting du har laget, enten du er artist, spilldesigner eller utvikler.
- Jobber du ikke allerede i spillbransjen, bør du ha utviklet noen spill på fritida, forteller utvikleren Torstein Vien i Krillbite, som jobbet i et annet spillstudio før han fikk jobben hos Krillbite.
- Lag noen små demoer og prosjekter, tipser han.
- Og gjør spillet ferdig. Det finnes mange som begynner på hundre spill, men det er mye mer verdt å faktisk ha gitt ut ett spill, legger Lorentzen til.
![Vil du kjenne verktøyet norske spillutviklere flest bruker, gjelder det å lære seg Unity og C#. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vil du kjenne verktøyet norske spillutviklere flest bruker, gjelder det å lære seg Unity og C#. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke](https://www.kode24.no/images/70416623.jpg?imageId=70416623&x=0&y=0&cropw=100&croph=100&width=643&height=428)
Lær deg Unity
Når det gjelder hvilke teknologier du bør kjenne for å jobbe i den norske spillbransjen, er svaret ganske enkelt, i éntall: Unity.
![image: Hva er egentlig WebAssembly?](https://www.kode24.no/images/70396710.jpg?imageId=70396710&x=0&y=0&cropw=100&croph=83.854166666667&width=202&height=101&compression=80 640w, https://www.kode24.no/images/70396710.jpg?imageId=70396710&x=0&y=0&cropw=100&croph=83.854166666667&width=322&height=161&compression=80 1024w, https://www.kode24.no/images/70396710.jpg?imageId=70396710&x=0&y=0&cropw=100&croph=83.854166666667&width=404&height=202&compression=70 320w)
Hva er egentlig WebAssembly?
- Vi jobber utelukkende med Unity og C# på frontend, og .NET på server, forteller Sundnes til kode24.
Unity er spillmotoren både Krillbite og Hyper Games bruker til alle spillene sine, og C# er språket begge utvikler dem i. De aller fleste andre norske studioer bruker også Unity.
Samtidig finnes det norske studioer som bruker konkurrenten Unreal Engine, hvor det er vanlig å kode i C++. For eksempel lager Ravn Studio deres nye Flåklypa-spill i Unreal-motoren.
![For mange vil det å vise fram spill under GDC-messa være selve drømmen, slik Hyper Games kunne gjøre med Eggggg i fjor. 📸: GDC For mange vil det å vise fram spill under GDC-messa være selve drømmen, slik Hyper Games kunne gjøre med Eggggg i fjor. 📸: GDC](https://www.kode24.no/images/70417358.jpg?imageId=70417358&x=0&y=0&cropw=100&croph=100&width=643&height=428)
Nettverk og frilans
- Det eksamineres hundrevis av spillutviklere hvert år, og vi har en svært liten bransje. For å gå rett ut fra skolen og inn i en fast stilling, skal man være både svært dyktig og ha flaks med timingen, sier Sundnes i Hyper Games.
«Ofte er ikke stillinger engang lyst ut.»
- Det vil nok være lettere for mange å få seg praksisplasser, frilansoppdrag og så videre. Jeg vil anbefale folk å søke praksisplasser, eller andre ting som kanskje ikke er drømmejobben, men som gir en fot inn døra og en mulighet til å vise seg fram.
Dessuten tipser både Krillbite og Hyper Games om å sosialisere seg i bransjen og skape et nettverk av folk som allerede er innenfor.
- Ofte er ikke stillinger engang lyst ut, men kommer organisk gjennom nettverk. Derfor er nok det viktigste at man deltar på arrangementer i bransjen og blir kjent med flest mulig av de som jobber i spillbransjen, sier Sundnes, og får støtte fra Vien i Krillbite:
- Møt folk i spillindustrien. Det er masse sosiale ting man kan gå på hele tida.
![image: - Vi hadde ikke klart oss uten Unity](https://www.kode24.no/images/70402381.jpg?imageId=70402381&x=0&y=6.6421962616822&cropw=100&croph=75.233644859813&width=403&height=202&compression=80 640w, https://www.kode24.no/images/70402381.jpg?imageId=70402381&x=0&y=6.6421962616822&cropw=100&croph=75.233644859813&width=643&height=322&compression=80 1024w, https://www.kode24.no/images/70402381.jpg?imageId=70402381&x=0&y=6.6421962616822&cropw=100&croph=75.233644859813&width=402&height=202&compression=70 320w)