Spillstudioet Hyper Games er bare én av mange muligheter for norske spillutviklere. Men å få jobb der er ikke lett. 📸: Hyper Games
Spillstudioet Hyper Games er bare én av mange muligheter for norske spillutviklere. Men å få jobb der er ikke lett. 📸: Hyper Games Vis mer

Slik får du jobb i spillbransjen

Bransjen er liten. Konkurransen er knallhard. - Og ofte er ikke stillinger engang lyst ut, advarer Hyper Games.

- Vi ansatte nettopp en ny programmerer, forteller direktør Jon Cato Lorentzen i spillstudioet Krillbite.

- Og Funcom lyser ut mange nye stillinger nå, fortsetter spilldesigner Adrian Tingstad Husby.

Så norsk spillbransje ser ut til å være i vekst. Men den er fortsatt ikke spesielt stor, og det er mange om beinet – for spillutvikler er fortsatt drømmejobben til mange studenter.

- Det er ekstremt mange som søker om jobber, og det kan være vanskelig å få en fot inn døra, forteller direktør Are Sundnes i Hyper Games til kode24

Vi har derfor bedt bransjen om de beste rådene til deg som drømmer en jobb i den norske spillbransjen.

Hos Krillbite jobber det fire rene utviklere, og enda flere som gjør helt andre ting. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
Hos Krillbite jobber det fire rene utviklere, og enda flere som gjør helt andre ting. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Utdannelse ikke avgjørende

- Det er ikke noen typisk bakgrunn hos oss; alle har veldig ulik bakgrunn, sier Sundnes i Hyper Games.

Direktør Are Sundnes i Hyper Games advarer mot tøff konkurranse. 📸: Hyper Games
Direktør Are Sundnes i Hyper Games advarer mot tøff konkurranse. 📸: Hyper Games Vis mer

Studioet hans står bak blant annet mobilspillene Hokus Pokus Albert Åberg og Eggggg.

- De fleste her har en utdannelse relatert til spill/medier eller programmering. Men hos oss er det mye viktigere å vise hva man kan, enn hvordan man har lært det, fortsetter Sundnes.

Hos Krillbite, som har laget PC- og konsollspillet Among the Sleep, har de fleste en spillutdanning, fra høyskolene på Hamar og Oslo eller «bare» en folkehøyskole.

- Men når vi ansetter, er det ikke utdannelsen vi ser på, påpeker Krillbite-direktør Lorentzen.

Den norske spillbransjen begynner å få noen suksesser å skryte av, som det kritikerroste mobilspillet Eggggg fra Hyper Games. 📸: Hyper Games
Den norske spillbransjen begynner å få noen suksesser å skryte av, som det kritikerroste mobilspillet Eggggg fra Hyper Games. 📸: Hyper Games Vis mer

Vis fram hva du kan

Så om ikke utdannelsen er viktig, hva er det da som som avgjør? Kort sagt: Porteføljen din.

Utvikler Torstein Vien kapret jobben hos Krillbite blant annet gjennom å ha utviklet et annet spill hos et annet spillstudio. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
Utvikler Torstein Vien kapret jobben hos Krillbite blant annet gjennom å ha utviklet et annet spill hos et annet spillstudio. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

For i spillbransjen handler det i stor grad om å vise fram konkrete ting du har laget, enten du er artist, spilldesigner eller utvikler.

- Jobber du ikke allerede i spillbransjen, bør du ha utviklet noen spill på fritida, forteller utvikleren Torstein Vien i Krillbite, som jobbet i et annet spillstudio før han fikk jobben hos Krillbite.

- Lag noen små demoer og prosjekter, tipser han.

- Og gjør spillet ferdig. Det finnes mange som begynner på hundre spill, men det er mye mer verdt å faktisk ha gitt ut ett spill, legger Lorentzen til.

Vil du kjenne verktøyet norske spillutviklere flest bruker, gjelder det å lære seg Unity og C#. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
Vil du kjenne verktøyet norske spillutviklere flest bruker, gjelder det å lære seg Unity og C#. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Lær deg Unity

Når det gjelder hvilke teknologier du bør kjenne for å jobbe i den norske spillbransjen, er svaret ganske enkelt, i éntall: Unity.

- Vi jobber utelukkende med Unity og C# på frontend, og .NET på server, forteller Sundnes til kode24.

Unity er spillmotoren både Krillbite og Hyper Games bruker til alle spillene sine, og C# er språket begge utvikler dem i. De aller fleste andre norske studioer bruker også Unity.

Samtidig finnes det norske studioer som bruker konkurrenten Unreal Engine, hvor det er vanlig å kode i C++. For eksempel lager Ravn Studio deres nye Flåklypa-spill i Unreal-motoren.

For mange vil det å vise fram spill under GDC-messa være selve drømmen, slik Hyper Games kunne gjøre med Eggggg i fjor. 📸: GDC
For mange vil det å vise fram spill under GDC-messa være selve drømmen, slik Hyper Games kunne gjøre med Eggggg i fjor. 📸: GDC Vis mer

Nettverk og frilans

- Det eksamineres hundrevis av spillutviklere hvert år, og vi har en svært liten bransje. For å gå rett ut fra skolen og inn i en fast stilling, skal man være både svært dyktig og ha flaks med timingen, sier Sundnes i Hyper Games.

«Ofte er ikke stillinger engang lyst ut.»

- Det vil nok være lettere for mange å få seg praksisplasser, frilansoppdrag og så videre. Jeg vil anbefale folk å søke praksisplasser, eller andre ting som kanskje ikke er drømmejobben, men som gir en fot inn døra og en mulighet til å vise seg fram.

Dessuten tipser både Krillbite og Hyper Games om å sosialisere seg i bransjen og skape et nettverk av folk som allerede er innenfor.

- Ofte er ikke stillinger engang lyst ut, men kommer organisk gjennom nettverk. Derfor er nok det viktigste at man deltar på arrangementer i bransjen og blir kjent med flest mulig av de som jobber i spillbransjen, sier Sundnes, og får støtte fra Vien i Krillbite:

- Møt folk i spillindustrien. Det er masse sosiale ting man kan gå på hele tida.