5 ting jeg lærte etter mine første 100 dager som produkteier

«Hjelp, jeg har blitt produkteier»! Hva nå?

Lisa Malvina Wisløff oppsummerer hva hun har lært etter 100 dager som produkteier. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
Lisa Malvina Wisløff oppsummerer hva hun har lært etter 100 dager som produkteier. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Du vet allerede hva du skal gjøre, så her er heller fem ting jeg har lært, som kan dempe ditt indre kaos.

#1: Du ikke kunne kode...

Som produkteier har du ansvaret for et eller flere produkter, og prioriterer utviklingsressursene. Du jobber med stakeholdere, forretningsutviklere, kunder, brukere, utviklere, analytikere, selgere og markedsførere. Derfor er det typisk at produkteieren har bakgrunn fra et stort spenn fagområder.

Uansett bakgrunn er du en som får ting gjort, har evnen til å sette mål og analysere hvordan man skal komme seg dit, og derfor sitter du i produkteierstolen nå.

«Det betyr ikke at lite teknisk kunnskap kan oppleves som litt frustrerende av og til.»

Selv ramlet jeg litt tilfeldig inn i produktutvikling. Etter mange år som journalist og vaktsjef på internett, med unntak av et år i utviklingsavdelingen i NRK (jeg kodet ikke der heller), var jeg så heldig å få ansvaret for produktene til Sol.

Plutselig skulle jeg prioritere og delegere oppgaver til et team på fire utviklere, uten å vite en eneste ting om koding. Jeg brukte likevel ikke mye tid på å bekymre meg for å være «den dumme» i rommet. Jeg fikk jo betalt for å være det, slik avdelingsleder i Knowit, Bård Singstad, så fint beskrev det i dette innlegget.

Det betyr ikke at lite teknisk kunnskap kan oppleves som litt frustrerende av og til. I starten googlet jeg faktisk ord som «Varnish». Og noen ting bør du vite, som hvilke rammeverk og systemer jobben din opererer med.

Men med en tech lead eller en CTO i avdelingen kommer du langt. Finn dine allierte og bruk for all del disse. Er du heldig har du også en scrum master eller teamleder å lene deg på, så du kan fokusere mindre på det tekniske og mer på planlegging og roadmaps.

Og husk: Utviklere er gode i Node.js, og Java, men du er innmari god på Trello og Powerpoint.

#2: Utviklere liker rutiner

Jeg skal ikke gå i fella og begynne å skrive om utviklere som en segmentert gruppe, og jeg kan med en gang avkrefte klisjeen om at alle utviklere er supernerds. Alle ser jo GOT.

Men er det en ting jeg har erfart på flere arbeidsplasser, så er det at utviklere liker rutiner. Derfor er det så rart at mange misliker deadlines og møter.

Mye handler om at koding er møysommelig arbeid som krever høy grad av konsentrasjon. Derfor må man ha rammer.

Det betyr stand-up 10:50, ikke 10:51.

Og bruk Slack når hodetelefoner er på.

#3: Å svare på spørsmålet «hva gjør en produkteier?»

Dette spørsmålet får jeg ofte, så kjære kollega: Du er ikke alene. Det er lett å bli usikker selv noen ganger. Jeg «eier» jo ingenting. «Det er personen som har ansvar for å utvikle produktene», sa jeg før. Men ordene «utvikle» og «produkt» kan bety mangt.

Her er det som ofte fungerer: Å fortelle hvor man er i organisasjonen, som for min del er personen mellom redaksjonen og utvikling, og som har 360-perspektiv i bedriften. De fleste bedrifter har nemlig personer eller roller med bindeledd-funksjoner, for eksempel mellom IT og produksjon.

«Produkteier-rollen er relativt ny, og det blir stadig flere av oss, så her er det bare å spre ordet.»

Det har hendt at jeg har strippet det ned til at «jeg jobber med app» eller «jeg jobber med nettavis», men det kjennes ikke bra.

Produkteierrollen er relativt ny, og det blir stadig flere av oss, så her er det bare å spre ordet.

#4: Man kan aldri planlegge nok

Og med det velger jeg å understreke ordet nok, for det er nesten ironisk hvor mye tid man kan bruke på å planlegge en oppgave eller en sprint, men det dukker alltid opp noe man ikke har tenkt på.

Så derfor: Planlegg litt til. Gå en ekstra runde med stakeholdere og lag en liste over ting som må på plass før en eventuell lansering.

Et PRD fungerer bra for mange, og kan lastes ned gratis på nett.

Produkteier Lisa Malvina Wisløff er kanskje over snittet glad i Post-it. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
Produkteier Lisa Malvina Wisløff er kanskje over snittet glad i Post-it. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

#5: Post-it-en er din venn

Bare innrøm det: Du er Post-it entustiast. Hvis ikke, er det bare å omfavne Post-it-en med en eneste gang.

Workshops, design sprints, brainstorm: Du er motoren i de kreative prosessene som enten blir til geniale ideer som går rett inn på roadmapen, eller noe som aldri ser dagens lys.

Uansett: Du skal drive produktet fremover og trenger hjelpemidler. Post-it står til din tjeneste.

Og de kommer i mange farger, ikke bare den kjedelige gule som ligger og gulner enda mer i print-rommet.

Lykke til!

(For ordens skyld: kode24 er en del av Scandinavia Online, men gjesteinnlegg fra folk på huset behandles etter samme krav som alle andre gjesteinnlegg.)