Utviklere raser mot Unity - vil ha betalt per installasjon

Spillutviklere må betale selv om installasjonen ikke er et faktisk salg.

Spillmotoren Unity har annonsert en ny prismodell fra 1. januar 2024. Det blir ikke like godt tatt imot av alle utviklere. Her et arkivfoto fra Krillbite Studios i Oslo. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
Spillmotoren Unity har annonsert en ny prismodell fra 1. januar 2024. Det blir ikke like godt tatt imot av alle utviklere. Her et arkivfoto fra Krillbite Studios i Oslo. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Den populære spillmotoren Unity har varslet store endringer i hvordan de priser produktet. Det har ført til både forvirring og sinne blant mange spillutviklere, skriver The Verge.

Fra og med 1. januar 2024 vil utviklere måtte betale en flat avgift hver gang noen installerer et spill som bruker Unity.

– Vi introduserer en Unity Runtime-avgift basert på hver gang et kvalifisert spill lastes ned av en sluttbruker", skriver Unity på bloggen sin.

Selskapet begrunner dette med at hver gang et spill lastes ned, så installeres også Unity-kjøremiljøet.

Bare for spill med mange nedlastinger

Det er heldigvis ikke slik at utviklere som har laget spill med Unity må betale den nye installasjonsavgiften fra og med første nedlasting. Avgiften trår i kraft først når man kommer over en viss omsetning og et visst antall installasjoner:

  • For de som har Unity Personal og Unity Plus-abonnement trår avgiften i kraft når spillet har nådd en omsetning på 200.000 dollar og 200.000 installasjoner.
  • For Unity Pro og Unity Enterprise er det 1 million dollar og 1 million installasjoner.

Så snart man går over dette koster det 0,20 dollar per ny installasjon, hver måned for Unity Personal og Unity Plus. Har du Pro- eller Enterprise-abonnement er den månedlige avgiften per ekstra installasjon lavere jo flere installasjoner du har.

Redd for store regninger

Ifølge The Verge har en del utviklere vært redde for at de nå kom til å få store regninger, men Unity sier at selv om de ser på totalsalget og antall nedlastinger til et spill fra det var nytt, så vil de kun fakturere basert på aktiviteten som er etter 1. januar 2024.

Det betyr at hvis du har laget et spill med Unity Personal og spillet har tjent inn 200.000 dollar og har 200.000 nedlastinger, så vil du få regning basert på antall nedlastinger etter 1. januar.

Mange utviklere mener likevel endringene vil kunne medføre en risiko for at noen får høye regninger. Avgiften er basert på antall installasjoner, og tar ikke hensyn til at et spill kan ha mange nedlastinger – selv om det er kjøpt bare én gang.

For eksempel kan et spill ha blitt piratkopiert, det kan ha blitt installert på mange forskjellige enheter, eller det kan være snakk om en demoversjon. Spill som tilbys gjennom abonnementstjenester som Game Pass kan også potensielt bli berørt av de nye avgiftene.

I tillegg er noen bekymret for at noen med onde hensikter kan påføre andre store regninger ved å for eksempel laste ned et spill mange ganger – som en form for protest.

Unity: – Kun første installasjon skal koste

Unity på sin side prøver å berolige utviklerne.

Ifølge Stephen Totilo i nettavisen Axios har Unity blant annet sagt at de har verktøy som kan avdekke den typen svindel og protester som noen er bekymret for.

Unity uttaler også til Axios også de kun vil belaste et spill for første gangs installasjon. Men hvis en bruker installerer det på en enhet nummer to, vil utvikleren fortsatt måtte betale for den andre installasjonen.

Demoer vil "for det meste" heller ikke trigge en avgift, ifølge Totilo.

– Vårt viktigste poeng er ganske enkelt å sørge for at vi kan fortsette å investere i vårt grunnleggende oppdrag, som er å sørge for at vi kan levere de beste verktøyene som gjør folk i stand til å lage gode spill, sier Unity ifølge Axios.