Frem til nå har Visual Studio vært det foretrukne utviklingsmiljøet for spillutvikling med den populære Unity-plattformen.
Nå skal spillutvikler-livet bli litt enklere for de som helst vil bruke Visual Studio Code (VS Code) i stedet for Visual Studio.
Microsoft lanserte nemlig før helgen en forhåndsvisningsversjon av et Unity-tillegg for VS Code, med en masse verktøy som skal gjøre det lettere å skrive og debugge spill laget i Unity.
Basert på nylansert C#-utvidelse
Det nye Unity-tillegget bygger på C# Dev Kit for VS Code, som ble lansert i juni i år. Dette tillegget inneholder blant annet verktøy for å forbedre utvikleropplevelsen til C#-utviklere i VS Code, og fungerer sammen med et C#-tillegg som gir deg IntelliSense-kodefullføring.
Ifølge Microsoft låner Unity-tillegget en del kjent funksjonalitet fra Visual Studio og Visual Studio Tools for Unity.
Tillegget gjør det mulig å drive Unity-spillutvikling på både macOS, Windows og Linux, mens Visual Studio kun finnes for Windows og macOS.
![image: Sånn blir det lettere å skrive C#](https://www.kode24.no/images/79482310.jpg?imageId=79482310&x=0&y=0&cropw=100&croph=100&width=245&height=138&compression=80)
Sånn blir det lettere å skrive C#
Kodeforslag tilpasset Unity
Unity-tillegget inneholder i tillegg til IntelliSense også Unity Roslyn Analyzers, som gjør at VS Code "forstår" Unity-prosjekter bedre ved å legge til Unity-spesifikk diagnostikk og ved å fjerne generell C#-diagnostikk som ikke er relevant for Unity-prosjekter.
![Roslyn gir deg forslag som er bedre tilpasset Unity-prosjekter enn de generelle C#-forslagene. 📸: Microsoft Roslyn gir deg forslag som er bedre tilpasset Unity-prosjekter enn de generelle C#-forslagene. 📸: Microsoft](https://www.kode24.no/images/80019617.jpg?imageId=80019617&x=0&y=0&cropw=99.683544303797&croph=100&width=630&height=321)
Dette er høydepunktene, ifølge Microsoft:
- Unity-debugger
- Unity-spesifikk C#-analyse og refaktoreringsforslag
- Kode-samlokalisering for Unity-filformater (.asmdef, .shader, .uss, .uxml)
![image: Nybegynner-guide til å lage spill i Unity](https://www.kode24.no/images/71285507.jpg?imageId=71285507&x=0&y=0&cropw=100&croph=100&width=154&height=103&compression=80 640w, https://www.kode24.no/images/71285507.jpg?imageId=71285507&x=0&y=0&cropw=100&croph=100&width=245&height=164&compression=80 1024w, https://www.kode24.no/images/71285507.jpg?imageId=71285507&x=0&y=0&cropw=100&croph=100&width=308&height=208&compression=70 320w)
Nybegynner-guide til å lage spill i Unity
Slik kommer du igang
Du kommer igang med Unity i VS Code ved å installere tillegget fra denne siden. VS Code vil da automatisk installere alt annet Unity-tillegget avhenger av, inkludert C# Dev Kit og C#-tillegget.
Når tillegget er installert, går du til Unity for å fortsette. Du må så installere en pakke som heter "Visual Studio Editor", for deretter å velge at VS Code skal være den eksterne editoren til Unity. Detaljerte instruksjoner finner du her.
Microsoft skriver at de fortsatt anbefaler Visual Studio som deres "premier C# development tool", men vi tror likevel mange vil sette pris på en litt bedre brukeropplevelse også i VS Code.
![image: Spillutvikleren Eivind (33): - Jeg står opp når jeg våkner, det er herlig](https://www.kode24.no/images/75451194.jpg?imageId=75451194&x=0&y=0&cropw=100&croph=100&width=154&height=116&compression=80 640w, https://www.kode24.no/images/75451194.jpg?imageId=75451194&x=0&y=0&cropw=100&croph=100&width=245&height=184&compression=80 1024w, https://www.kode24.no/images/75451194.jpg?imageId=75451194&x=0&y=0&cropw=100&croph=100&width=308&height=232&compression=70 320w)