Nå blir det enklere å lage spill i Unity med VS Code

Microsoft lanserer en Unity-utvidelse for Visual Studio Code.

Det nye Unity-tillegget skal gjøre utvikleropplevelsen bedre for de som foretrekker VS Code fremfor Visual Studio. 📸: Microsoft
Det nye Unity-tillegget skal gjøre utvikleropplevelsen bedre for de som foretrekker VS Code fremfor Visual Studio. 📸: Microsoft Vis mer

Frem til nå har Visual Studio vært det foretrukne utviklingsmiljøet for spillutvikling med den populære Unity-plattformen.

Nå skal spillutvikler-livet bli litt enklere for de som helst vil bruke Visual Studio Code (VS Code) i stedet for Visual Studio.

Microsoft lanserte nemlig før helgen en forhåndsvisningsversjon av et Unity-tillegg for VS Code, med en masse verktøy som skal gjøre det lettere å skrive og debugge spill laget i Unity.

Basert på nylansert C#-utvidelse

Det nye Unity-tillegget bygger på C# Dev Kit for VS Code, som ble lansert i juni i år. Dette tillegget inneholder blant annet verktøy for å forbedre utvikleropplevelsen til C#-utviklere i VS Code, og fungerer sammen med et C#-tillegg som gir deg IntelliSense-kodefullføring.

Ifølge Microsoft låner Unity-tillegget en del kjent funksjonalitet fra Visual Studio og Visual Studio Tools for Unity.

Tillegget gjør det mulig å drive Unity-spillutvikling på både macOS, Windows og Linux, mens Visual Studio kun finnes for Windows og macOS.

Kodeforslag tilpasset Unity

Unity-tillegget inneholder i tillegg til IntelliSense også Unity Roslyn Analyzers, som gjør at VS Code "forstår" Unity-prosjekter bedre ved å legge til Unity-spesifikk diagnostikk og ved å fjerne generell C#-diagnostikk som ikke er relevant for Unity-prosjekter.

Roslyn gir deg forslag som er bedre tilpasset Unity-prosjekter enn de generelle C#-forslagene. 📸: Microsoft
Roslyn gir deg forslag som er bedre tilpasset Unity-prosjekter enn de generelle C#-forslagene. 📸: Microsoft Vis mer

Dette er høydepunktene, ifølge Microsoft:

  • Unity-debugger
  • Unity-spesifikk C#-analyse og refaktoreringsforslag
  • Kode-samlokalisering for Unity-filformater (.asmdef, .shader, .uss, .uxml)

Slik kommer du igang

Du kommer igang med Unity i VS Code ved å installere tillegget fra denne siden. VS Code vil da automatisk installere alt annet Unity-tillegget avhenger av, inkludert C# Dev Kit og C#-tillegget.

Når tillegget er installert, går du til Unity for å fortsette. Du må så installere en pakke som heter "Visual Studio Editor", for deretter å velge at VS Code skal være den eksterne editoren til Unity. Detaljerte instruksjoner finner du her.

Microsoft skriver at de fortsatt anbefaler Visual Studio som deres "premier C# development tool", men vi tror likevel mange vil sette pris på en litt bedre brukeropplevelse også i VS Code.