Thomas (33) jobba i Silicon Valley: - De satt lenger på jobb, men var mindre effektive

Nå har Thomas Forsberg fått seg ny jobb i Boitano.

Thomas Forsberg har begynt som utvikler i Boitano.
Thomas Forsberg har begynt som utvikler i Boitano. Vis mer

Thomas Forsberg har begynt som utvikler i Boitano.

33-åringen fra Sandefjord har studert computer science i London, Mauritius og Kiel, og skrev mastergrad i New York for Philips.

Forsberg går til Boitano fra ad-tech selskapet Kobler, men før dette jobba han i både Europa og USA.

Jobba i Silicon Valley

Etter å ha skrevet mastergraden hos dem, fikk Forsberg jobb hos Philips i Paris.

Ett år senere begynte han hos dem i USA - først i Chicago, så i Silicon Valley i San Fransisco for å jobbe med Philips sin skyløsning for helseapplikasjoner; Health Suite Digital Platform.

- Jeg har alltid hatt en fasinasjon for USA og ønsket å jobbe der, sier Forsberg i en inn/ut-melding til kode24.

- Det var veldig morsomt og lærerikt å jobbe i Silicon Valley. Den største forskjellen fra arbeidslivet i Norge er at amerikanerne er lenger på jobb, og mye av det sosiale livet i hverdagen dreier seg rundt jobb. Men selv om man er på jobb flere timer hver dag enn i Norge, er det samtidig også kanskje mindre effektiv jobbing.

Begynte med MUD

Kodeinteressen til Forsberg starta allerede i 11-årsalderen, da han begynte med et online, tekstbasert rollespill, en såkalt "MUD", som het Achaea. En stor del av spillet var å lage scripts for å få utført ønskede handlinger basert på tilstanden og egenskapene til karakterene.

- Man brukte noe som het Z-script, en avart av Javascript. Det gav en skikkelig mestringsfølelse og få det til, og fra den gang har jeg synes programmering er gøy, sier Forsberg.

Selv om det har gått mye i Java, Kotlin og React den siste tida, liker Thomas også å ta utfordringer og lære seg nye språk og teknologier.

- Mestringsfølelsen man får gir hele tiden motivasjon til å lære noe nytt. Teknologi er spennende og morsomt å jobbe med, men det er også viktig at den teknologien man bruker og lager løser et reelt problem, og samtidig gjør det på best mulig måte. Man kan se på utviklere som digitale snekkere, og man ønsker ikke å løse alle problem og utfordringer med en hammer. Man må velge egnet verktøy til det man skal løse, sier han.

- Og så er det alltid viktig å huske på at man skriver ikke kode for bare datamaskinen, men også for at andre mennesker skal forstå den. Det kan av og til være lett å glemme.