Tar grep for å bli kvitt AI-spam i Google-søk

Forbedrede algoritmer skal redusere mengden dårlig innhold i søkeresultatene.

Søkemotoroptimalisert og AI-generert innhold av dårlig kvalitet har blitt et stadig større problem for Google. Nå tar de grep.📸: Firmbee.com, Unsplash
Søkemotoroptimalisert og AI-generert innhold av dårlig kvalitet har blitt et stadig større problem for Google. Nå tar de grep.📸: Firmbee.com, Unsplash Vis mer

Det er vanskelig å unngå å ha lagt merke til at søkeresultatene i Google har blitt dårligere – noe som også forskere nylig kunne bekrefte. Og generativ AI har en del av skylden.

melder Google at de gjør endringer i algoritmene sine for å unngå at AI-generert innhold og spam havner høyt opp i søkeresultatene.

– Vi har lenge hatt policies og automatiserte systemer for å bekjempe spammere, og vi jobber med å håndtere nye taktikker som prøver å "game" søkeresultatene med lavkvalitets innhold, skriver Elizabeth Tucker, produktsjef i Google.

Skal avdekke innhold laget for søkemotorer

Google skriver at de allerede i 2022 begynte å justere på rankingsystemet de bruker slik at dårlig innhold som ikke er til hjelp for brukerne skal havne lenger ned. Lærdom fra dette er er nå lagt inn i en større oppdatering som rulles ut nå i mars.

Oppdateringen skal gjøre søkemotoren bedre i stand til å forstå om innholdet ikke hjelper brukerne, gir en dårlig brukeropplevelse eller om nettsiden føles som om den er laget for søkemotorer og ikke for mennesker. Det kan inkludere blant annet nettsider som er laget spesielt for å matche bestemte søkebegreper.

– Basert på våre evalueringer forventer vi at kombinasjonen av denne oppdateringen og det vi har gjort tidligere vil redusere mengden lavkvalitets, uoriginalt innhold i søkeresultater med 40 prosent.

AI-generert innhold

I tillegg til selve algoritmeendringene, endrer Google også spam-policyen sin, slik at de enklere skal kunne fjerne innhold som bryter med retningslinjene.

Google skriver at de også tidligere har hatt forbud mot å bruke automatisering til å lage innhold av lav kvalitet eller uoriginalt innhold som har som formål å manipulere rankingen på søkemotorer.

I det siste har det imidlertid blitt et problem at metodene for å lage slikt innhold har blitt mye mer sofistikerte.

«Det er ikke alltid helt klart hvorvidt innholdet er skapt bare gjennom automatisering.»

– Det er ikke alltid helt klart hvorvidt innholdet er skapt bare gjennom automatisering. For å adressere disse teknikkene bedre, styrker vi vår policy for å fokusere på denne typen misbruk: Det å produsere store mengder innhold for å booste søkerankinger, enten det er gjennom automatisering, mennesker eller en kombinasjon.

Dette vil gjøre Google i stand til å ta nødvendige grep når de oppdager eller får rapporter om at det lages en masse innhold som har liten eller ingen verdi – som sider som later som de har svar på populære søkebegrep, men som mangler verdifullt innhold.

Google vil også slå hardt ned på nettsider som har eget innhold som er bra, men som tillater at andre får publisere innhold med lav kvalitet på siden deres.

Et annet problem som Google nevner er at web-domener som har gått ut noen ganger blir kjøpt opp og fylt med spam. De som står bak spekulerer gjerne i at det gamle domenet har hatt godt rykte og kommer høyt opp i søkeresultatene.

Slike sider vil nå også bli regnet som spam av Google.