Optimistisk for framtida til kode-boot­camper: – Betales av arbeidsgiver

Mens mange nyutdannede sliter med å få jobb, er det først og fremst de som allerede har jobb som deltar på kode-bootcamper.

De fleste som melder seg på kodebootcamper har allerede jobb, hevder Noroff. Illustrasjonsfoto. 📸: Mimi Thian, Unsplash
De fleste som melder seg på kodebootcamper har allerede jobb, hevder Noroff. Illustrasjonsfoto. 📸: Mimi Thian, Unsplash Vis mer

For noen år siden snakket "alle" om kodebootcamper, og inntrykket mange satt igjen med da var at det var gode muligheter til å få seg en utviklerjobb selv med bare noen ukers intensivkurs.

Nå er det tøffere tider i utviklerbransjen. Nyutdannede sliter med å få jobb, selv med mastergrader, og utviklere permitteres fra konsulentselskaper fordi kundene krever lang erfaring.

Erlend Koppen Skar er direktør for Noroff Accelerate, og sier at de aller fleste som går på bootcampene deres allerede er i jobb. Svært få deltakere melder seg på kursene deres i håp om å bytte ut arbeidsledighet med en jobb i utviklerbransjen.

– Den typiske deltageren har domenekunnskap og bygger på med kodebootcamp. Investeringen gjøres av arbeidsgiver for at kandidaten skal utbygge kompetansen i eksisterende rolle eller kunne ta på nye ansvarsområder, sier Koppen Skar.

Erlend Koppen Skar, direktør for Noroff Accelerate. 📸: Noroff
Erlend Koppen Skar, direktør for Noroff Accelerate. 📸: Noroff Vis mer

Vil dokumentere kompetanse

Koppen Skar sier at mange opplever kodebootcamper som attraktive, ettersom det går raskere å fylle på med kunnskap enn med tradisjonell utdanning.

– Veien til en mer produktiv medarbeider er derfor kort. Det er et fåtall som utelukkende har kodebootcamp, sier Koppen Skar.

Ifølge Koppen Skar har et strammere arbeidsmarked og behov for å dokumentere kompetanse gjort at interessen for å ta sertifiseringer har steget kraftig hos dem.

– Kombinasjonen mellom sertifisering, skyteknologi og kunstig intelligens er også tydelig, og harmonerer godt med det vi selv ser ute i markedet. Med denne kombinasjonen stiller kandidatene skarpt. Investeringer i rene kodebootcamps der det krever noe mer tid og kroner, øker ikke på samme måte.

«Jeg tror behovet for korte, fokuserte utdanningsløp vil øke i takt med tempoet for den teknologiske utviklingen.»

De som deltar på Noroffs kodebootcamper er ofte personer som vil påta seg mer ansvar på jobben eller avansere i karrieren – og kanskje få bedre lønn.

Koppen Skar mener – kanskje ikke overraskende – at bootcamper som utdanningsform har en fremtid.

– Den supplerer andre undervisningsformer ved å utfylle og forsterke andre former for kompetansebygging. Jeg tror behovet for korte, fokuserte utdanningsløp vil øke i takt med tempoet for den teknologiske utviklingen. Vi vil alle trenge påfyll for å forbli relevante og oppdaterte i eksisterende og nye roller, sier Koppen Skar.

Academic Work: – Færre deltakere

Det finnes også en annen type kodebootcamper; der man får gratis eller rimelig utdanning gjennom et bemanningsbyrå, og så må forplikte seg til å jobbe for dem en viss periode etter endt utdanning.

Academic Works Academy og "Accelerated Learning" er et slikt konsept, der man etter endt utdanning forplikter seg til å jobbe som konsulent gjennom dem i ett år. For å bli med i programmet må man gjennom en intervjurunde og en slags ansettelsesprosess.

Administrerende direktør i Academic Work, Mats Furulund, bekrefter overfor kode24 at antallet deltakere på selskapets kodebootcamper har gått ned.

Mats Furulund, administrerende direktør i Academic Work. 📸: Academic Work
Mats Furulund, administrerende direktør i Academic Work. 📸: Academic Work Vis mer

– Det var noe lavere i 2023 i takt med bedrifters investeringsmuligheter, og slik arbeidsmarkedet generelt har utviklet seg grunnet makroøkonomiske forhold, sier Furulund.

– De som har gått vårt Academy er personer som har arbeidserfaring fra tidligere og som gjennom "Accelerated Learning" har gått gjennom et løp for å lære seg eksempelvis programmering, sier Furulund.

Han forklarer at de aller fleste som deltar på bootcampene de arrangerer er personer som ønsker å gjøre en karriereendring eller bygge videre på kompetanse de har fra før.

– Dette er mer spisset og praktisk rettet på en kortere periode enn det tradisjonelle studieløpet. Det er ikke ment som erstatning for dette, og i mange tilfeller heller også et supplement eller for de som allerede er godt i gang med yrkeskarrieren og som ikke nødvendigvis har tid eller lyst til å bruke enda flere år «på skolebenken».

– Et supplement

Mats Furulund i Academic Works mener kompetansegapet som finnes gjør at det trengs bootcamper, i tillegg til flere studieplasser og andre tiltak som bidrar til at Norge ikke blir "hengende bakpå mer enn vi allerede gjør".

– Med det skiftet vi er inne i vil det ikke være tid eller nok studieplasser til å dekke behovet som finnes, og slike bootcamps vil være et supplement som hjelper på å få enda flere til å klare omstillingen.

Furulund mener dette gjelder både for de som ønsker å gjøre en karriereendring, og ikke minst for de bedriftene som ser at de trenger å bygge på eller endre kompetansen hos sine ansatte.

– Generelt har det på noen områder vært større tilgang til personer med mer erfaring, der bedrifter har «benyttet muligheten» som ikke fantes for en tid tilbake siden for å få tak i disse.

Kompetansebehovet har imidlertid ikke blitt mindre, mener han – selv om mange nyutdannede sliter med å få seg jobb.

– Det er flere bedrifter som fortsatt våger å posisjonere seg for fremtiden. Men det har definitivt vært en periode hvor det har blitt vanskeligere for nyutdannede å få jobb, eller det har tatt lengre tid, sier Furulund.