Utdanningsdirektoratet har laget ni råd om hvordan kunstig intelligens (AI) bør brukes i skolen. 📸: NTB (modellklarert)

Nye råd for AI i skolen

Kunstig intelligens setter hele utdanningssystemet under press, mener Utdanningsdirektoratet.

Publisert

Kunstig intelligens setter hele utdanningssystemet under press, mener Utdanningsdirektoratet, som har laget nye råd for å beskytte elevene.

– Det er vanskelig å gi råd som fullt ut svarer ut behovet for å forstå og håndtere KI. Til det går utviklingen for raskt, og forskningen henger etter. Vi velger likevel å si det vi kan si nå, og oppdatere etter hvert som vi kan si mer, sier direktør Morten Rosenkvist i Utdanningsdirektoratet.

Han sier kunstig intelligens legger et press på skolen og at elever må beskyttes og veiledes i hvordan de skal forholde seg til dette.

Ni råd

En liste på ni nye råd skal gi veiledning for hvordan en skal bruke, informere og være kritisk til KI. Det blir også gitt råd om at man skal ta hensyn til elevenes alder og modenhet

– KI er allerede en viktig del av den verden og fremtiden elevene møter. Da er det avgjørende at vi klarer å finne metoder i skolen som sikrer at elevene får vist kompetansen sin på en rettferdig og relevant måte, sier Rosenkvist.

Her er de ni rådene:

Utdanningsdirektoratets AI-råd:

  1. Løft frem relevante områder i læreplanverket. For eksempel områder som digital dømmekraft, kildekritikk, etikk, personvern og demokrati.
  2. Skolen og læreren vurderer når KI er relevant å bruke, ut fra mål og innhold i læreplanene. Læreren er den pedagogiske lederen i klasserommet, som legger til rette for gode læringsprosesser.
  3. Legg vekt på variasjon i opplæring og vurdering. Utforsk tilnærminger som gir læreren trygghet på at det er elevens egen kompetanse som blir vurdert. F.eks. vurdering i ulike faser av en skriveprosess.
  4. Snakk med elevene om hva KI er, hvilke muligheter teknologien gir, men også hvilke farer den bringer med seg. Utforsk gode arbeidsprosesser og læringsformer sammen.
  5. Snakk med foresatte om digital praksis og bruk av KI-verktøy på skolen og hjemme.
  6. Bruk profesjonelle læringsfellesskap, for å takle komplekse utfordringer som det er vanskelig å møte alene. Skoleeier og skoleleder må prioritere utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse.
  7. Skap en kultur for utprøving og evaluering av pedagogisk praksis.
  8. Bruk sikre løsninger som er godkjent og personvernvurdert av skoleeier
  9. Ta hensyn til elevenes alder og modenhet, og vis særlig forsiktighet overfor yngre barn. Benytt de tekniske mulighetene som finnes til å tilpasse verktøyene for best mulig pedagogisk bruk.

Kilde: Utdanningsdirektoratet

Powered by Labrador CMS