Ny, helnorsk registrar vil rydde opp i .no-bransjen
– Bransjen har blitt kraftig preget av oppkjøp fra utlandet, og prisnivået har skutt i været, mener Gigahost fra Sandefjord.
Den norske registrarbransjen, altså de som selger deg domener, har endra seg de siste åra: De fleste aktørene er nå en del av større, utenlandskeide selskaper.
Blant annet ble Domeneshop kjøpt opp av svenske Miss Group i fjor, og har siden fått mye kritikk for blant annet villedende telefonsalg og økte priser.
Mens andre aktører, som Uniweb og ProISP, er en del av Group One.
Nå har det dukka opp en ny, norsk registrar: Gigahost fra Sandefjord.
– Bransjen har blitt kraftig preget av oppkjøp fra utlandet, og prisnivået har skutt i været, sier Andreas Melsom Haakonsen, daglig leder i Gigahost, til kode24.
– Mange kunder opplever mindre forutsigbarhet og høyere priser. Det ønsker vi å rydde opp i.
Eid av de ansatte
Som nybakt registrar slår de på stortromma med det de mener er Norges billigste .no-domener: 85 kroner for registrering, og 85 kroner i fornyelse i året.
I en tabell på nettsidene sine sammenlikner de seg med konkurrentene, for å vise at andre kanskje har billigere nyregistrering, men dyrere fornyelse. For eksempel tar norskeide Webhuset bare 7 kroner for registrering, men 99 kroner for fornyelse.
Tabellen gjør også et poeng ut av at eierskapet er norsk.
– Gigahost er heleid av ansatte i selskapet. Det gir trygghet og forutsigbarhet for kundene, noe våre kunder responderer godt på, sier Haakonsen, som beskriver selskapet sitt som «en knippe teknologientusiaster».
Lang historie
– Historien vår går tilbake til 2006, da Gigahost DA startet i kjelleren hjemme hos min far i Sandefjord på en beskjeden 50 Mbps linje fra den lokale fiberleverandøren, forteller Gigahost-sjefen.
Siden har de utvikla seg steg for steg, og driver og eier i dag flere datasentre i Sandfjord, hvor de blant annet tilbyr virtuelle og dedikerte servere.
Og det siste steget er altså å bli godkjent av Norid som ny registrar. Hvor de også tilbyr sin egen DNS-tjeneste, hostet av dem selv her i Norge.
Skal ikke leve av domener
– Dere har et bra tilbud nå i starten, men hvordan kan folk være trygge på at ikke prisene skrus opp framover?
– For oss er ikke domenenavn et produkt vi skal leve av, men et produkt vi ønsker å gjøre enkelt og rimelig. Det er også grunnen til at vi har lagt oss nesten på kostpris, svarer Haakonsen.
– Målet med .no-satsingen er å tilby en stabil og rimelig tjeneste, og prisene skal reflektere nettopp det.