Domeneshop skrur opp prisene igjen – Miss Group får skylda

Etter 20 år har Domeneshop-kunde Kirill Miazine fått nok. – Til syvende og sist er det ikke vi som bestemmer, sier kundeservice om deres nye eier. 

Kirill Miazine har fått nok av Domeneshops prishopp, som han mener den nye eieren Miss Group har skylda for, noe selskapet ikke nekter for.
Publisert

– Jeg forvalter noen Domeneshop-kontoer, og ser normalt ikke på prisen. Men nå reagerte jeg, altså.

Det sier Kirill Miazine, advokat og hobbyutvikler, til kode24. 

Bakgrunnen er at den norske domeneselgeren Domeneshop fra 29. august i år skrudde opp prisene sine. Igjen.

– Det er hyggelig at leverandøren tjener penger og gir anstendige lønninger til sine ansatte, men ett eller annet sted går det altså en grense, fortsetter Miazine.

Selv er han ikke i tvil om hvorfor prisene til Domeneshop fortsetter å øke: Oppkjøpet av svenske Miss Group. 

Prisene skjøt fart etter oppkjøp

Miazine har trålet seg gjennom gamle utgaver av domeneshop.no fra 2018 og fram til i dag, for å se på prishistorikken:

Prisene på et utvalg av Domeneshops tjenester gjennom åra, samla inn av Kirill Miazine. Ikke alle datoene har data knyttet til seg, og det kan være vanskelig å lese detaljer – men poenget her er trenden.
    • Som du ser var prisene lenge jevne.
  • Fra 2022 til 2023 begynte prisene å bevege seg sakte oppover. Med unntak av kjøp av domener, som sank, samtidig som prisene på fornyelse økte.
  • Fra 2024 til 2025, altså etter svenske Miss Groups oppkjøp av Domeneshop, steg prisene mer agressivt. To ganger i 2024 og to ganger så langt i 2025 har de meldt om prishopp.
  • Dette skjedde samtidig som Norids priser, altså Domeneshops innkjøpspriser på enkelte av tjenestene, ikke økte i samme takt, ifølge Miazines tall. 

kode24 har vist talla til Domeneshop, som ikke har noen innsigelser mot dem. 

– Det er komisk at i deres "Spørsmål og svar", etter oppkjøpet av Miss Group, er det et spørsmål om de kommer til å skru opp prisene, og et benektende svar. Tallene og grafen får tale for seg selv, sier Miazine. 

«Eierne del av prosessen»

Domeneshop er en norsk registrar, altså en domeneselger, med en lang, norsk historie: 

kode24 har bedt Domeneshop om svar på en rekke spørsmål, men får bare en generell uttalelse fra daglig leder Asgeir Snorre Kristoffersen.

– Det er stemmer at vi har justert prisene våre, og det er naturlig at eierne våre er en del av denne prosessen, skriver Kristoffersen til kode24. 

– Selv om vi har justert prisene, er vi fortsatt konkurransedyktige sammenlignet med andre norske tjenesteleverandører. Vi vil fortsette å jobbe for å levere god service og stabile tjenester med fantastisk support til kundene våre.

Generell prisstigning på det meste, i tillegg til ønske om økt inntjening fra ny eier (Miss Group).

«Ikke vi som bestemmer»

Domeneshops daglige leder innrømmer altså at Miss Group «er en del av prosessen» når det gjelder prisstigningen. 

Men kundeservice hos Domeneshop går enda lenger. Når kode24 spør, som innlogga kunde av Domeneshop, får vi følgende svar på hvorfor prisene igjen stiger: 

«Generell prisstigning på det meste, i tillegg til ønske om økt inntjening fra ny eier (Miss Group).»

«Dere skriver på den FAQ-en etter oppkjøpet at dere ikke skulle øke prisene på grunn av dette oppkjøpet?» spør vi. 

«Ja, vi klarte det en stund, men til syvende og sist er det ikke vi som bestemmer det.»

«Utrolig trist»

Selv om Domeneshop fortsatt hevder å ha konkurransedyktige priser, har Kirill Miazine fått nok.

– Ja, det er bare å flytte, altså. For nå er innpakningen blitt klistra på noe helt annet. Jeg har opplevd flere slike oppkjøp, og det som kjennetegner slike transaksjoner er at prisene fyker oppover, og tjenestekvaliteten raser, mener Miazine. 

Domeneshop ønsker som nevnt ikke å svare på alle spørsmålene våre, blant annet om kundene kan regne med stadig høyere priser og lavere kvalitet, slik Miazine frykter. 

– Det er utrolig trist, synes Miazine, som har vært kunde av Domeneshop i over 20 år, fra da de fortsatt het Hypnotech.

– Det positive i det hele er at det er en fin anledning for små aktører å ta markedsandeler – små aktører som legger sjelen sin og stoltheten sin i å levere gode kundevennlige tjenester, som ikke skal melke kundene sine for å få ROI.

Powered by Labrador CMS