Kunder føler seg lurt av Domeneshop

Domeneshop-kunder opplever aggresivt salg og mottar ordrebekreftelser de ikke har bedt om. – Trist å høre, sier Domeneshop.

Anne-Stine Meltzer i Pilar mener Domeneshop har fått en alvorlig ripe i lakken etter hendelsen.
Publisert

«Her er din ordrebekreftelse og informasjon om hva den nye beskyttelsen Domeneshop Safe innebærer». 

– E-posten var formulert som en ordrebekreftelse – en ordre vi eksplisitt hadde sagt at vi ikke ønsket, sier direktør Anne-Stine Meltzer i Pilar – kompetansetjenesten for psykisk helse og barnevern. 

Flere av kundene til Domeneshop føler seg lurt av selskapet.

Meltzer forteller at de har mottatt et ordre på en sikkerhetspakke på opptil 6.000 kroner – et tilbud de aldri har takket «ja» til. 

Flere kunder føler seg lurt av Domeneshop.

– Takket være dyktige ansatte internt på IT forstod vi at vi ble forsøkt lurt. Jeg tok direkte kontakt med de som hadde ringt, gjennom hjelp fra vårt sentralbord, og jeg ga tydelig tilbakemelding til salgsgjengen om at vi tok sterk avstand fra denne typen svindel. Etter det har vi ikke hørt noe fra dem, sier hun videre til kode24.  

Pilar har tidligere hatt god erfaring med Domeneshop, og har valgt å beholde dem i prosjekter de er inne i. 

– De ansatte i Domeneshop har ikke hatt noe med denne salgsstrategien å gjøre, så vidt vi er kjent med. Men det er klart at dette var en alvorlig ripe i lakken for omdømmet, sett med mine øyne, legger hun til.

– Så nært svindel som du kommer

Ketil Stadskleiv driver flere startups og er også kunde av Domeneshop. Han gikk ut på Linkedin for å dele frustrasjonen han opplevde. 

«Slik driver man ikke butikk. Så dagens spørsmål er hvilken leverandør anbefales som registrar på .no domener?» skrev han. 

Ketil Stadskleiv mener det han opplevde er så nært svindel man kommer.

Stadskleiv forteller til kode24 at Domeneshop ringte han angående en ny sikkerhetsløsning. 

– De forklarte mer om DNS-sikkerhet og sa dette var viktig. Ikke på noe tidspunkt i samtalen gikk det fram at dette var et salg eller at det kostet noe, før jeg spurte. 

– Da jeg til slutt spurte om er dette noe jeg kjøpe, sa de: «Nei, men det bør du». Jeg mener det er så nært svindel man kommer, altså.

– Noen kunder har opplevd å motta ordrebekreftelse på en beskyttelsespakke de ikke har sagt ja til. Er det dette som har skjedd med deg?

– Nei, jeg var veldig tydelig på telefon.

Det er trist å høre at kunder føler seg lurt. Det er noe vi selvfølgelig tar til oss.

Tar det til seg

Daglig leder Asgeir Snorre Kristoffersen i Domeneshop forteller at det ikke har vært deres intensjon å drive med aggresivt salg. 

– Det er trist å høre at kunder føler seg lurt. Det er noe vi selvfølgelig tar til oss.

– Dette er noe vi må se nærmere på. Vi jobber kontinuerlig med å forbedre våre rutiner og prosedyrer, legger han til.

kode24 har tidligere skrevet om uventede fakturaer fra Domeneshop. Kunder har blant annet blitt oppringt av selskaper som Protectia, visstnok på vegne av flere registrarer, blant annet Domeneshop. 

– Har dette noen sammenheng?

– Vi har ingen tilknytning til Protectia, så dette er uavhengige hendelser, svarer Kristoffersen. 

Powered by Labrador CMS