Nkom frykter at antisvindel-KI gir tilgang til private meldinger

Nkom vil undersøke om norske selskaper bruker KI-systemer som stopper svindel på en lovlig måte i Norge.

Nkom varsler tilsyn etter SMS-avsløringer i Danmark.
Publisert

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) setter i gang tilsyn med Telenor, Telia og Lyse Tele etter avsløringene i Danmark.

Der vurderer den danske Digitaliseringsstyrelsen å politianmelde flere mobilselskaper for deres praksis.

Selskapene må forklare seg

De norske selskapene må nå forklare hvordan de bruker KI-systemer som stopper svindel. 

De samme KI-baserte antisvindel-systemene som nå granskes av danske myndigheter, er nemlig også i bruk hos norske mobiloperatører.

– Det er viktig at kampen mot svindel ikke går på bekostning av brukernes rett til privat kommunikasjon. Derfor trenger vi en oversikt over hvordan dette antisvindel-systemet brukes i Norge, sier seksjonssjef Sander Norrøne Ask i Nkom i en pressemelding.

Selskapene bruker KI til å analysere

Mobilselskapene bruker kunstig intelligens til å analysere og automatisk blokkere meldinger ved mistanke om svindel. 

  • I Danmark skal ansatte i flere selskap ulovlig hatt innsyn i private meldinger for å trene opp KI-systemets filtre.
  • Nkom krever nå detaljerte opplysninger om hvordan systemene brukes hos de norske mobilselskapene.

– Vi har tro på at operatørene vil være åpne og at vi får en god redegjørelse for hvordan dataene behandles og sikres, sier Ask.

Nkom understreker at innsyn i elektronisk kommunikasjon også er strengt regulert i Norge.

Powered by Labrador CMS