Nkom frykter at antisvindel-KI gir tilgang til private meldinger
Nkom vil undersøke om norske selskaper bruker KI-systemer som stopper svindel på en lovlig måte i Norge.
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) setter i gang tilsyn med Telenor, Telia og Lyse Tele etter avsløringene i Danmark.
Der vurderer den danske Digitaliseringsstyrelsen å politianmelde flere mobilselskaper for deres praksis.
Selskapene må forklare seg
De norske selskapene må nå forklare hvordan de bruker KI-systemer som stopper svindel.
De samme KI-baserte antisvindel-systemene som nå granskes av danske myndigheter, er nemlig også i bruk hos norske mobiloperatører.
– Det er viktig at kampen mot svindel ikke går på bekostning av brukernes rett til privat kommunikasjon. Derfor trenger vi en oversikt over hvordan dette antisvindel-systemet brukes i Norge, sier seksjonssjef Sander Norrøne Ask i Nkom i en pressemelding.
Selskapene bruker KI til å analysere
Mobilselskapene bruker kunstig intelligens til å analysere og automatisk blokkere meldinger ved mistanke om svindel.
- I Danmark skal ansatte i flere selskap ulovlig hatt innsyn i private meldinger for å trene opp KI-systemets filtre.
- Nkom krever nå detaljerte opplysninger om hvordan systemene brukes hos de norske mobilselskapene.
– Vi har tro på at operatørene vil være åpne og at vi får en god redegjørelse for hvordan dataene behandles og sikres, sier Ask.
Nkom understreker at innsyn i elektronisk kommunikasjon også er strengt regulert i Norge.