Kritisk til overvåkning på eksamen – frykter mistillit og stress
– Løsningen bør ikke være mer overvåkning, sier Elektronisk Forpost, om Oslo Nye Høyskoles overvåkning på eksamen. – Tror vi kommer til å se mer av dette i tiden fremover, sier Datatilsynet.
kode24 kunne denne uka fortelle at Oslo Nye Høyskole i høst innfører digitale eksamensvakter, som gjennom webkamera, mikrofon og skjermdeling skal avsløre juks hos studenter som tar hjemmeeksamen.
Skolen er den første i høyere utdanning i Norge som tar i bruk slik overvåkning, blant annet for å unngå at studenter jukser med KI.
– Det spørsmålet vi stiller oss, er om disse tiltakene er egnet til å utelukke juks. Hvis de ikke er egnet, er det vanskelig å legitimere personverninngrepet, sier seksjonssjef for offentlige tjenester i Datatilsynet, Camilla Nervik, til kode24.
Datatilsynet sier at det i en eksamenssituasjon er naturlig å bli utsatt for en viss grad av kontroll og «overvåking», selv om dette kan innebære behandling av personopplysninger.
– Dette er interessante problemstillinger, som vi tror vi kommer til å se mer av i tiden fremover, sier hun videre.
Slik skal studenten overvåkes:
- Studenten filmes, altså i hjemmet sitt, sammen med alt som skjer på skjermen.
- Dette analyseres av ONH sitt datasystem, for å finne ting som kan tyde på juks.
- Opptak av dette vil så gjennomgås manuelt av mennesker for å avdekke om det faktisk var juks.
- Studentene må ha kamera, mikrofon og skjermdeling aktivert under hele hjemmeeksamenen.
Ønsker ikke mer overvåkning
Elektronisk Forpost Norge mener at bruk av digitale eksamensvakter med kamera, mikrofon og skjermdeling innebærer en form for atferdsovervåkning, som normalt ikke ville vært akseptabel på en arbeidsplass.
– Overvåkning i private rom griper inn i den enkeltes privatliv og kan skape en opplevelse av mistillit og stress, sier Tom Fredrik Blenning i Elektronisk Forpost Norge (EFN).
– Tiltaket kan derfor skape en følelse av kontroll, uten å gi reell effekt, legger han til.
EFN understreker at de ikke kjenner detaljene i den konkrete teknologien, men er bekymret for risikoen for falske positive funn.
– Vi mener utdanningssektoren i stedet bør søke evalueringsformer som enten tar inn over seg eksistensen av KI-verktøy og annen ny teknologi, eller revurderer hvordan kunnskap skal vurderes.
– Løsningen bør ikke være mer overvåkning, men bedre tilpasning av vurderingsformene til den digitale virkeligheten.
Bruker KI for å avdekke KI-bruk
Systemet ONH benytter har enkelte KI-baserte komponenter, blant annet til objektgjenkjenning. Skolen forteller at de har et stort problem med at folk jukser ved bruk av KI under hjemmeeksamen.
Dette er særlig blitt et problem etter korona og de siste årene hvor ChatGPT og andre chatboter har blitt tilgjengelig.
– Vi har stor forståelse for at studenter kan føle seg urolig for nye løsninger. Men KI gjør det nødvendig å tenke nytt, uttalte rektor Sander Sværi ved Oslo Nye Høyskole til kode24.
Løsningen er utviklet internt og integrert i ONHs egen eksamensplattform.