Hvordan ble du utvikler? 📚
Interessen kom vel delvis i ungdomsskoletiden, av de mest typiske årsakene i den perioden: Jeg lærte meg litt HTML, CSS, Javascript og PHP for å kunne lage fotballsider, Myspace-profiler, websider for Counter Strike-klaner og slikt.
Jeg hadde aldri sett for meg å jobbe profesjonelt med programmering før jeg etter noen år i platebransjen søkte jobb i designbyrået Bleed i 2011, og så meg nødt til å skryte på meg kodekunnskap grunnet en litt tynn og uvariert designportefølje på det tidspunktet.
Det straffet seg nesten umiddelbart, da jeg ble satt til å kode den nye byråsiden deres, og jeg svetter fortsatt litt av å tenke på den enorme mengden googling jeg prøvde å skjule i et åpent kontorlandskap.
Den vant faktisk et gull i European Design Awards etterpå, men mer til tross for min egen innsats enn på grunn av den, mistenker jeg.
Etter hvert ble jeg glad i kontrollen det gav å kunne designe og utvikle ting selv uten å måtte gi det fra seg halveis i prosessen, og har prøvd å tviholde på en kombinert designer/utvikler-rolle siden.
Hva jobber du med for tida? 💪
Akkurat nå er det mye jobb med Skolestudio-tjenesten til Gyldendal Undervisning.
Tidligere har jeg jobbet en del med å designe og programmere interaksjonskomponenter som redaksjonene våre bruker til å bygge oppgaver for elever, men nå eksperimenterer jeg med hvordan vi kan implementere kode og live data tettere inn i designprosessene våre.
Et eksempel på det kan være å designe malverk for digitale produktomslag, hvor man ser endringene slå ut på kanskje 100 digitale produkter samtidig, som vi henter fra PIM-systemet vårt og forhåndsviser direkte i designverktøyet.
Det å importere React-baserte designkomponenter direkte fra designverktøyet og inn i produksjonskode er også en tanke som mange synes er skummel, men som jeg ikke er helt klar til å gi slipp på enda.
Ellers jobber jeg med en side for tech-rekruttering i Gyldendal, som vi nettopp lanserte i en tidlig førsteversjon (tech.gyldendal.no).
Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg? ☕
Det er faktisk litt vanskelig å si, utover det at jeg jobber 9-5 og fysisk fra kontoret vårt i Sehesteds gate.
Jeg føler meg ganske heldig som har veldig varierte arbeidsoppgaver og ikke alt for faste arbeidsrutiner. Det er en god miks av møter, workshops, oppfølging av utviklere og designere og hands-on produksjonsarbeid.
Det har blitt litt mindre programmering etter jeg tok rollen som kreativ leder, men jeg er fortsatt veldig interessert i samspillet mellom design og kode i designprosesser, så jeg bruker en del tid mellom slagene på å eksperimentere med kode og teknologi generelt.
Hva gjør egentlig en tech lead? - Kunne blitt omdøpt til debugger
Hva er ditt beste tips til et verktøy andre burde begynne å bruke? 🔨
Jeg synes Vercel gjør mye bra. Det er utrolig kjapt å komme i gang med fra prosjekt til prosjekt, og har gode mekanismer for en del ting som gjør at man ikke låser seg for tidlig til enkelte tekniske valg, statisk vs. dynamisk sidegenerering.
Når det gjelder design så er jeg veldig glad i Framer, og mulighetene det gir for kode- og live data-implementasjon i designprosesser. Jeg er klar over at Figma mer eller mindre har blitt bransjestandard for interaktive designere, men jeg synes det er kjedelig at så få tar seg tid til å eksperimentere med mulighetene utenfor den ramma der.
Hva har du lyst til å lære mer om framover? 🦉
Min gode venn Anders snakker veldig varmt om Blazor, så jeg kunne tenke meg å se litt på det når anledningen byr seg.
Jeg savner også OpenFrameworks, og leter konstant etter anledninger/unnskyldninger for å dra det opp i jobbsammenheng igjen.
Hans gode venn Anders: Norske Bionic i strupen på Solr og ElasticSearch
Hva er det verste du kan bli spurt om på jobben? 🔥
“Kan du lage en lapp på det?”
Når ble du sist flau, nervøs eller stressa for noe på jobb? 😅
Jeg går for en mild flause: Jeg laget en terningkomponent for oppgaver på barnetrinnet i Skolestudio som nektet å rulle seks.
Usikker på hvor lenge den lå ute i prod, men det var vel en måneds tid eller noe.
Hva synes du norske utviklere bør bli flinkere på? 🙏
Jeg tror svaret her alltid kommer til å være kommunikasjon, på et eller annet nivå. Spesielt på større prosjekter hvor man har flere team som jobber på funksjonalitet som tilsynelatende er separat, men ofte henger mye tettere sammen enn man først ser for seg.
Her tror jeg ofte en del av løsningen er å sikre at utviklere også har god kjennskap til produktstrategi, og at de føler et sterkt eierskap til den konseptuelle biten av produktutviklingen.
Man kan ta mange isolerte valg som ser riktige ut og som gjør sin egen jobb enklere, men som gjør ting vanskeligere for andre og som låser produktet på et strategisk plan over tid hvis man mangler det større bildet. Da er det viktig å forstå når man bør prate med noen og hvem man bør prate med.
Jeg tror egentlig ikke noe særlig på lederroller, og sliter generelt med det begrepet. Men det er som kjent alltid best å sparke oppover, så når man først har dem mener jeg at dette er et ansvar som ligger hos dem, og som de bør ta på alvor.