
Googles IDX får Android- og iOS-emulator
IDX lar deg gjøre native apputvikling rett i nettleseren, og får seg nye maler for blant annet Astro.
Google lanserte i fjor sommer Project IDX, et skybasert utviklingsmiljø (IDE) for fullstack-utvikling, som gir deg en kodeeditor basert VS Code rett i nettleseren.
Løsningen er tett integrert med Googles kodeassistent Codey og kryssplattformløsningen Flutter.
Nå blir kryssplattformutvikling med IDX enda enklere, melder Techcrunch.
IDX får nå en rekke oppdateringer, der noe av det mest interessante er innebygde Android- og iOS-emulatorer. Det skriver Google i en pressemelding.
Mobilapper i nettleseren
Med en Android- og iOS-emulator i IDX kan du forhåndsvise appene dine uten å forlate den web-baserte kodeeditoren.
Du kan lage både web-apper og Flutter-apper, og avhengig av hvilken mal du har valgt, vil IDX automatisk laste inn den riktige forhåndsvisningen for appen din:
- Safari mobile og Chrome for web-maler
- Android, iOS og Chrome for Flutter-maler
Dermed kan du både utvikle, teste og debugge direkte fra arbeidsområdet ditt, uten å forlate nettleseren.
Flere maler
I tillegg til Android- og iOS-emulatorene, har IDX også fått en del andre oppdateringer.
Det har blant annet kommet nye maler som gjør at du raskere skal komme igang med kodeprosjektene dine.
I tillegg til eksisterende maler for blant annet React, Angular, Next.js og Svelte, har Google nå lagt til maler for Astro, Go, Python/Flask, Qwik, Lit, Preact, Solid.js og Node.js.

Du kan også importere et repo direkte fra GitHub eller fra dine lokale filer.
IDX bruker for øvrig pakkehåndteringsløsningen Nix under skallet. I oppdateringen har Google gjort forbedringer som gjør det mulig å skreddersy IDX-maler, samt at det skal det ha blitt enklere å jobbe med Docker-containere og -avbildninger direkte fra utviklingsmiljøet.
IDX er foreløpig i en lukket betaversjon som du kan søke om å få tilgang til her.