6 nyheter du må få med deg fra Google I/O

Googles store utviklerkonferanse Google I/O var full av nyheter, enten du utvikler for mobil, web eller lager AI-løsninger i skyen.

Google-sjef Sundar Pichai på Google I/O 2023. 📸: Scanpix / Josh Edelson / AFP
Google-sjef Sundar Pichai på Google I/O 2023. 📸: Scanpix / Josh Edelson / AFP Vis mer

Onsdag kveld norsk tid gikk startskuddet for Google I/O 2023, Googles årlige utviklerkonferanse. Årets konferanse var i hovedsak en gratis virtuell konferanse med keynotes med et begrenset antall fysiske deltakere i salen. Så har Google laget en nettside med masse videomateriell og teknisk informasjon for de som vil dypdykke i spesielle teamer.

I tillegg til lanseringer av nye mobiltelefoner som Google Pixel 7A og den brettbare Google Pixel Fold, samt nettbrettet Pixel Tablet, var det selvfølgelig også en masse nyheter som kanskje er enda mer spennende for utviklere.

Google har laget en 5-minutters oppsummering av den godt over 1 time lange utvikler-keynoten her:

Under har vi oppsummert noe av det vi synes var mest spennende på årets Google I/O:

#1: Webassembly for multiplattform Kotlin

Det jobbes med støtte for WebAssembly (WASM) for språk med "garbage collection", og på Google I/O kan du høre om hvordan både Kotlin og Dart (programmeringsspråket som brukes i Flutter) nå støtter WASM.

Så kan kanskje vi som synes Rust er litt vanskelig også lage WASM-applikasjoner.

Les for eksempel dette interessante blogginnlegget om hvordan du kan lage multiplattform-apper ved hjelp av Kotlin Multiplatform Mobile, og så kompilere til WASM i stedet for en JavaScript-applikasjon for web. Eksperimentell støtte for dette er nå på plass i Kotlin, og ifølge Google skal Kotlin-apper kjøre dobbelt så raskt på web ved å bruke WASM i stedet for JavaScript.

I denne videoen kan du høre mer:

#2: Kode-bot i Android Studio

Android Studio har fått en AI-bot som skal hjelpe app-utviklere med å skrive og debugge kode: Studio Bot.

Det er også en masse andre nyheter for app-utviklere, som du får oversikt over i denne videoen:

#3: Copilot-konkurrenten Codey

Codey er Googles svar på GitHub Copilot, og skal være bygget på Studio Bot. Kode-assistenten er trent på åpen kildekode, i tillegg til intern Google-kode.

Utviklere vil få tilgang til Codey som en utvidelse til blant annet VS Code og kodeeditorene til JetBrain. Den gir deg tilgang til en kode-chatbot, i tillegg til kodefullføring som du har i Copilot.

Foreløpig er det Go, Java, JavaScript, Python og SQL som støttes. Inntil videre er Codey tilgjengelig bare for "utvalgte utviklere" som får teste det ut, før det blir tilgjengelig for alle senere.

Les mer om Codey og mye annet AI-nytt i denne bloggposten fra Google.

#4: PaLM API og MakerSuite

Googles språkmodell PaLM (Pathways Language Model) er lansert i versjon 2. I denne videoen kan du se hvordan du kan bruke Googles PaLM API til å bygge generative AI-applikasjoner.

API-et kommer med et verktøy som kalles MakerSuite, som ifølge Google skal gjøre det raskt og enkelt å begynne å utvikle mot API-et.

Google har samlet ulike verktøy og ressurser utviklere trenger for å bygge AI-løsninger på en egen nettside, som du kan lese om her.

#5: WebGPU

Fra og med Chrome versjon 113 som kom i april kan du bruke WebGPU, et nytt grafikk-API som gjør det mulig å bruke GPU-en (grafikkprosessoren) til å lage temmelig heftig 3D-grafikk i nettleseren. Med mye bedre ytelse.

På Google I/O er det masse info for de som har lyst til å prøve ut WebGPU. Google prater også om hvordan du kan bruke teknologien i forbindelse med maskinlæringsbiblioteker som Tensorflow.js.

– WebGPU gjør web-en AI-klar, sa Googles Matt Wadell i utvikler-keynoten.

I denne videoen kan du høre mer om WebGPU, og se noen demoer som viser hva du kan få til med teknologien:

#6: Baseline

Som utviklere har vi gjerne lyst til å bruke de nyeste og mest spennende funksjonene i nettleseren. Men så er det jo som kjent lurt å vente til de viktigste nettleserne og nettleserversjonene faktisk støtter det du har tenkt å bruke.

Google Chrome-teamet har jobbet sammen med Mozilla, Apple og andre om en ny spesifikasjon som kalles Baseline, som skal være en oversikt over nettleserfunksjonalitet som er støttet av alle nettleserne i minst to hovedversjoner.

Dermed kan du sjekke om den nye funksjonen du har tenkt å bruke ligger i Baseline. Gjør den det, kan du være trygg på at det skal fungere fint for de fleste brukere.

I denne videoen kan du høre mer om Baseline:

Ta også en kikk på Googles egen oppsummering av noen av de viktigste nyhetene for utviklere her.