– Gir Ruters AI-satsing faktisk bedre tjenester for oss reisende?
Ruter legger ned fysiske servicepunkter. – Men gevinsten av AI bør være at de kan bruke mer tid på kundene, skriver Tore André Rosander.
Ruter har nylig annonsert at de fysiske servicepunktene på T-banestasjonene skal legges ned, skriver Aftenposten.
Det er en beslutning som setter spørsmålstegn ved hvilken rolle teknologi og kunstig intelligens egentlig skal ha i kollektivtrafikken.
Ifølge Nemonoor bruker Ruter KI på en rekke områder, fra å analysere klager og forutsi etterspørsel, til å eksperimentere med kvantedatamaskiner. Dette er avansert og spennende teknologi, men også svært ressurskrevende.
For et selskap som organisatorisk sett er på størrelse med et lite europeisk kollektivselskap, må man stille spørsmålet:
Gir denne satsingen faktisk bedre tjenester for oss reisende?
Frigjør tid, kutter folk
Andre byer viser at det finnes alternativer.
- I Wien har kollektivselskapet Wiener Linien satset på digitale selvbetjeningsløsninger kombinert med sterk fysisk tilstedeværelse. De har servicesentre på de største knutepunktene, hvor reisende får hjelp av mennesker som kan løse alt fra billettproblemer til spørsmål om spesialtransport.
- I København har DOT (Din Offentlige Transport) beholdt bemannede kundesentre, samtidig som de utvikler digitale løsninger. Poenget er at teknologien støtter de ansatte, den erstatter dem ikke.
Kontrasten til Ruter er tydelig.
Når kundebehandlere slipper å bruke tid på å sortere klager fordi et KI-system gjør grovarbeidet, burde gevinsten være at de samme menneskene kan bruke mer tid ute der kundene faktisk trenger hjelp. Det kan være å assistere eldre som sliter med billettsystemet, turister som ikke forstår appen, eller familier med behov for spesialtransport.
I stedet velger man nå å kutte i de fysiske møteplassene.
Hvem får nyte godt av AI?
Jeg jobber selv med å utvikle løsninger som inkluderer kunstig intelligens, og mitt faglige ståsted er klart: KI skal være et verktøy, ikke en erstatning.
Den største verdien skapes når teknologien frigjør tid, slik at mennesker kan konsentrere seg om oppgaver som krever empati, erfaring og dømmekraft.
Som samfunn bør vi stille tydelige krav til hvordan slike investeringer brukes. Når Ruter velger å bruke ressurser på eksperimenter med kvantedatamaskiner, samtidig som de kutter i tjenester som direkte påvirker reisende, må vi spørre:
Hvor blir det av besparelsene? Hvem får nyte godt av dem?
Det er ikke nok å applaudere Ruter for å være “fremoverlente” i teknologibruk. Vi trenger politikere som kan stille opp for innbyggerne og si klart ifra: Kunstig intelligens skal brukes for å styrke tilbudet, ikke svekke det.
Kollektivselskapene er eid av fellesskapet og da må gevinstene av teknologien komme fellesskapet til gode.