Tekna-president Elisabet Haugsbø og Sofie Strøm Olsen, leder for NITO studentene, er begge bekymra over tallene. 📸: Tekna og NITO

Færre unge i Norge vil bli utviklere: «Dramatisk»

OECD-tall viser at færre norske gutter ser for seg en utviklerjobb, og enda færre jenter, sammenlignet med OECD-snittet. Det bekymrer både Tekna og Nito.

Publisert

OECD har kartlagt hva slags karriere norske 15-åringer tror de vil ha når de fyller 30 år.

Tallene tyder på at en karriere innen utvikling framstår som mindre aktuelt enn blant jevnaldrende i andre OECD-land.

Det er få jenter som oppgir dette at yrket ikke engang havner på topp 10-lista deres, mens det for gutter havner på en niendeplass – langt under andreplassen for alle landa totalt:

  • For der 6,7 prosent av 15 år gamle gutter i OECD-land tror de har en jobb som passer i sekken «software and applications developers and analysts»...
  • ...svarer kun 4,3 prosent det samme i Norge.

Tallene skaper reaksjoner i både Tekna- og NITO-leiren. Begge er klare på at tallene vekker bekymring.

Avhengige av at flere utviklere

– Det er dramatisk om vi ikke greier å nå fram til de unge med at teknologi og naturvitenskap er avgjørende kunnskap i framtidens arbeidsliv, sier Tekna-president Elisabet Haugsbø til kode24.

Hun er klar på at Norge allerede står i en situasjon der det allerede blir utdanna for få innen teknologi og realfag.

Dette har vært situasjonen de 20 siste årene, påpekte Sofie Strøm Olsen, leder for NITO studentene, da hun uttalte seg etter det dramatiske fallet i søkere til IT-utdanningene i vår.

Vi er helt avhengige av at flere velger IT og utvikling

💡 topp 10 yrker

Da så få jenter oppgir utvikling, havner ikke utvikling på topp 10-lista over yrker norske 15-åringer ser for seg, uavhengig av kjønn. Her er topp 10-lista, med OECD sine engelske begreper:

  1. Medical Doctors
  2. Legal professionals
  3. Social and religious professionals
  4. Sports and fitness workers
  5. Electrical equipment installers and repairers
  6. Engineering Professionals (excluding Electrotechnology)
  7. Nursing and Midwifery Professionals
  8. Architects, Planners, Surveyors and Designers
  9. Protective Services Workers
  10. Machinery mechanics and repairers

Strøm Olsen bekymrer seg over at for få ungdommer velger realfagsveien når de er i en alder der de skal søke til videregående.

– Dette er viktig for å søke seg til realfagsstudier senere. For å drive Norge inn i fremtiden er vi nødt til å inspirere flere unge, sier hun til kode24.

– Vi er helt avhengige av at flere velger IT og utvikling for å møte fremtidens behov. Hvis vi ikke lykkes her, bremser vi både digitalisering og innovasjon i samfunnet, slår Haugsbø frast.

Kan være mangel på rollemodeller

Ifølge Strøm Olsen kan forklaringen til forskjellen på Norge og OECD, tilskrives både forståelsen de unge har for norsk næringsliv og at det er flere andre tekniske yrker på den norske topp 10-lista.

– Det kan være fordi de norske yrkesfagene ansees som mer attraktive enn i en del OECD-land, og fordi ingeniøryrket er mer attraktivt i Norge enn i OECD, sier hun.

Haugsbø beskriver avviket i seg selv som merkelig, men peker på manglende rollemodeller innen programmering som en mulig forklaring.

  • Avviket mellom Norge og OECD er også større når undersøkelsen tar for seg «high performers». 5,5 prosent i OECD, og 3,4 prosent i Norge.
  • Samtidig er det det flere norske unggutter som ser for seg å være ingeniør, målt mot resten av OECD. 8,2 prosent i Norge, mot 5,4 prosent i OECD.

– Vi vet også at mange som er utdannet ingeniør i Norge blir utviklere, så kanskje det handler om at vi legger noe annet i «utvikler» sammenlignet med «ingeniør»? undrer Haugsbø.

Samtidig påpeker hun at det er andre tall i undersøkelsen som hun mener er vel så interessante.

Må ha større mangfold

Haugsbø etterlyste tidligere i år flere kvinner i IKT-fag. Dette er også det første hun merket seg i oversikten til OECD.

– Ingen av jentene, verken i Norge eller i OECD-landa, har svart software and applications developers and analysts på sin liste. Det er bekymringsfullt!

– Vi vet jo at dersom vi skal få digitale verktøy som passer for alle så må vi ha større mangfold blant dem som lager verktøyene, fortsetter Haugsbø.

Hun viser også til Teknas tall som viser at kvinneandelen øker, selv om det går sakte. Haugsbø slår fast at både skole, familien og bransje har et ansvar for å vise at teknologi er for alle.

Strøm Olsen etterlyser et betydelig løft for teknologi- og realfag, og sier at det trengs et nytt teknologifag som engasjerer jentene.

– Hvis man ikke blir introdusert til fagene på en god nok måte så vil man aldri klare å fange interessen til de unge, sier hun.

Må få vist fram utviklerjobber

Når det gjelder tiltak for å få opp norske ungdommers tro på en framtid innen teknologi generelt, og særlig utvikling, trekker begge altså fram viktigheten av gode rollemodeller.

Strøm Olsen viser til at mange unge i dag finner sine rollemodeller gjennom sosiale medier.

– Det er derfor helt essensielt at flere bedrifter øker sin synlighet på disse medieflatene med ungdommelig språk og informasjon gitt på en interessant måte, sier hun.

Vi må vise tydeligere hvor viktig og spennende en utviklerjobb kan være

Strøm Olsen er overbevist om at mange unge er opptatt av og ønsker å gjøre verden til et bedre sted, men er usikre på hvordan de skal få det til.

– Vi må vise tydeligere hvor viktig og spennende en utviklerjobb kan være, fortsetter Haugsbø. Hun etterlyser derfor mer samarbeid med skolen og flere praksismuligheter.

– Ikke minst må vi gi ungdom mulighet til å prøve seg tidlig, både med teknologi og problemløsning, sier Haugsbø.

Powered by Labrador CMS