Derfor bruker Ruter kvantemaskiner: - Raskt, effektivt, billig

- En ting som fungerer bra med kvantemaskiner er optimaliseringsproblemer, og vi har mange av dem i et selskap som Ruter.

Ruter har utvikla teknologi for å forutsi hvor billettkontrollørene kan fakke folk som reiser uten billett - med kunstig intelligens og kvantemaskiner. 📸: Terje Pedersen / NTB
Ruter har utvikla teknologi for å forutsi hvor billettkontrollørene kan fakke folk som reiser uten billett - med kunstig intelligens og kvantemaskiner. 📸: Terje Pedersen / NTB Vis mer

Ruter har utvikla teknologi for å forutsi hvor billettkontrollørene kan fakke folk som reiser uten billett, meldte Shifter forrige uke.

For å gjøre dette kombinerer de kunstig intelligens og kvantemaskiner.

Sci-fi? Vel, Umair Imam, leder for Data Science i Ruter, sammenlikner selv tjenesten med de med de prekognitive i filmen Minority Report.

- Vi forutsier egentlig ikke hvor den neste forbrytelsen vil skje, men hvis vi får mandatet kan vi være i stand til å gjøre det, sier Imam til kode24.

Spår oppførselen til folkemengder

Ifølge Imam forutsier de ikke handlingene til en enkelt person.

- Det er ulovlig, uetisk og uten økonomisk gevinst. Imidlertid forutsier vi oppførselen til folkemengder på en veldig effektiv måte. Ved hjelp av AI kan vi med stor sikkerhet si hvor mange som skal reise uten billetter fra ethvert stopp i Oslo eller Viken.

- Ved hjelp av A.I kan vi med stor sikkerhet si hvor mange som skal reise uten billetter fra ethvert stopp i Oslo eller Viken, sier Umair Imam, leder for Data Science i Ruter. 📸: Ruter/Øystein Dahl Johansen
- Ved hjelp av A.I kan vi med stor sikkerhet si hvor mange som skal reise uten billetter fra ethvert stopp i Oslo eller Viken, sier Umair Imam, leder for Data Science i Ruter. 📸: Ruter/Øystein Dahl Johansen Vis mer

Imam legger til at Ruter ikke tjener penger på billettkontroll, og selskapet har heller ikke en intensjon om å gjøre det. Formålet er å påvirke folk til å konvertere til betalende kunder.

- Den nåværende billettkontrollprosessen, som ikke er AI, er veldig manuell. Det er satt ut til et eksternt selskap. Ruter og det selskapet bestemmer begge hvilke områder som skal kontrolleres. Det er mange som er involvert i denne prosessen. Dette betyr også at beslutningen er basert på menneskelige innspill som kan øke sjansene for feil, sier Imam.

«Når alt ble ansett som likt, lot vi algoritmen finne de mest optimale stoppene som skulle kontrolleres.»

Bruker ikke historiske data

Imam sier at hovedtanken bak prosjektet var å bruke kunstig intelligens for å gjøre dagens prosess mer effektiv og automatisk.

- Som med alle andre algoritmer, startet vi med de historiske dataene. Men vi innså snart at vi ikke bare kunne stole på historiske data siden algoritmen ville forutsi akkurat som billettkontrollørene våre. Vi trengte algoritmen for å gjøre bedre forutsigelser enn mennesker.

Ifølge Imam var den eneste måten å gjøre dette på å tvinge algoritmen til å tenke på egen hånd - uten historiske data.

- Algoritmen trenger fortsatt data. Så i dette tilfellet lærte vi algoritmen at alle stopp har like stor betydning og bør kontrolleres likt. Når alt ble ansett som likt, lot vi algoritmen finne de mest optimale stoppene som skulle kontrolleres.

Planlegger utvidning

Imam forteller at de gjorde mange itererasjoner av algorimten og endte opp med en algoritme som bruker en kombinasjon av spådommer fra historiske data og fra algoritmene.

Han understreker at Ruter ikke bruker noen form for personopplysninger i treningen av algoritmer.

- Vi tester nå algoritmen i Oslo sentrum og så langt har resultatene vært lovende. Vi planlegger nå å øke radiusen og inkludere større områder av Oslo og Viken.

Ifølge Imam har Ruter utviklet sin egen masknlæringsplattform gjennom Amazon-tjenester.

- Modellen er basert på en forskningsartikkel som er tilgjengelig her.

«Kvantedata AI-algoritmen var raskere, mer effektiv og ekstremt billig.»

Bruker kvantedatamaskiner

Til Shifter har Imam fortalt at de bruker kvantemaskiner til å ta de tyngste utregningene.

- Hvordan funker dette?

- Kvantedatabehandling tilbyr mange løfter, men den nåværende tilstanden til teknologien har noen mangler. En ting som fungerer bra med kvantemaskiner er optimaliseringsproblemer, og vi har mange av dem i et selskap som Ruter, sier Imam.

kode24 har tidligere skrevet om hvordan Ruter bruker kunstig intelligens for å predikere hvor fulle bussene kommer til å være. I 2022 gjenskapte de hele koden i en kvantedatamaskin, og fikk gode resultater.

- Kvantedata-AI-algoritmen var raskere, mer effektiv og ekstremt billig. Det kostet oss bare 350 dollar å bruke en kvantemaskin. I 2023 bestemte vi oss for å forbedre billettkontrollalgoritmen vår ved å bruke kvantedatabehandling, sier han.

Går full kvante

Imam sier at Ruter nå gjenskaper hele kodebasen i et kvantemiljø og er så langt veldig fornøyde med resultatene.

- Prosjektet skal være ferdig i september 2023. For å oppsummere bruker vi altså hybrid databehandling. Kvantemaskiner for de tyngste beregningene, og overfører deretter kontrollen tilbake til klassisk databehandling, sier han.

Ruter får tak i kvantemaskinene via Amazon sin sky. Men Imam sier at du i dag kan leie dem fra hvilken som helst skyleverandør. For Ruters del falt valget på Amazon ettersom hele infrastrukturen ligger der.

- Gjennom Amazon valgte vi en Dwave Quantum-datamaskin.

«Vi får mye interesse fra forskere, professorer, studenter og fagfolk som ønsker å jobbe med Ruter.»

Tøff konkurranse

Ifølge Imam er Ruter de eneste i hele Skandinavia som utfører praktisk arbeid i kvantemaskiner.

- Vi får mye interesse fra forskere, professorer, studenter og fagfolk som ønsker å jobbe med Ruter i vår" Quantum computing lab" siden ingen andre gjør noe på dette området.

Han legger til at det er begrenset med plasser og konkurransen er alltid tøff.

- I 2023 mottok vi CV-er fra 250 søkere som ønsket å jobbe med kvantedataer og kunstig intelligens. Vi ansatte tre som skal jobbe med kvantedataer, og fire med AI, sier Imam.