Alibaba ruller ut en bataljon med pakkeroboter: Er mer effektiv fordi de ikke røyker

Det kinesiske selskapet ruller ut en test-flåte på 1000 enheter i områder med lav trafikk.

En robot i aksjon på et universitetscampus i Wuhan, Kina. 📸: Screenshot / Alizila
En robot i aksjon på et universitetscampus i Wuhan, Kina. 📸: Screenshot / Alizila Vis mer

Forestill deg en robot som ruller inn i leilighetskomplekset du bor i, den seiler inn i heisen, og banker på døra for å levere pakker du har bestilt bare en time tidligere.

Der høres for godt ut til å være sant.

Likevel er det ordrett det den kinesiske pakkeleverandøren Alibaba lover, ifølge Alizilia – selskapets egne avis.

Her hevder de at "den siste strekningen av leveransen alltid har vært det kronglete problemet for nettleverandører."

Videre skriver de:

"Denne siste etappen på en reise som strekker seg fra produsent til kjøper kan forvirre et levende postbud. Leveringsfolk kan gå seg vill når de prøver å finne en leilighet i en høyblokk, eller navigere i et stort boligfelt."

📸: Screenshot / Alizila
📸: Screenshot / Alizila Vis mer

Mer effektiv enn mennesker

Selskapets egne avis antyder – subtilt – at teknologi som lar leveranseroboter finne fram til leveransepunktet mer effektivt enn mennesker, samtidig som at selskapet hevder at deres roboter vil være i stand til å gjennomføre leveransen uten avvik eller røykbrudd.

I Kina er det mer enn 300 millioner røykere, hvor majoriteten er menn, ifølge Verdens helseorganisasjon.

De tilføyer at om lag hver tredje sigarett som blir fyrt opp røykes i Kina.

📸: Screenshot / Alizila
📸: Screenshot / Alizila Vis mer

I tillegg påstår Alibaba at roboten kan forutse bevegelsen til både fotgjengere og kjøretøy opp til 5 til 10 sekunder i forveien, og bruker dette til å unngå kollisjoner i 99.9999 prosent av tiden.

Selskapet har likevel valgt å bruke universitetscampuser og boligfelt som testområdet, nettopp fordi der er mindre trafikk og tregere kjøretøy.

– Om tre til fem år håper vi å gjøre framskritt innen autonom kjøring i hurtigere hastighetsscenarioer, og levere over lengre avstander, sa Wang Gang, sjef for Damo Autonome kjøre lab i Hangzhou, til Alizila.