Hvordan begynte du med koding? 👶
Begynte å lage enkle spill med en WSIWYG-editor som het "The Games Factory" da jeg var 12-13 år. Man skrev jo ikke akkurat så mye kode der, men man ble likevel introdusert for en en del begrep som variabler, objekter, betingelser og løkker.
Hvis jeg husker riktig så dro man inn blokker med regler i en sekvensiell liste, som ble kjørt i hver iterasjon av en kontinuerlig hovedløkke. Mye sånn: "Hvis objektA er 0 px unna høyre skjermkant -> objektA's hastighet i X-aksen ganges med -1" for å få en ball til å sprette fra veggen, for eksempel.
Husker veldig godt da jeg fikk til side-scrolling ved å kontinuerlig sjekke spillkarakterens avstand til den synlige kanten av skjermen for så å flytte det synlige feltet tilsvarende mange piksler i samme retning (det komiske er jo at da jeg nå i forbindelse med denne mimringen søkte på nettet for å sjekke om det stemmer slik jeg husker det, så ser jeg at det er betydelig enklere måter å oppnå scrolling i det programmet).
Den store interessen for programmering kom dog ikke før på universitet. Jeg gikk først på en mer elektronikk-relatert linje, men bytta til en ren programmeringslinje nettopp på grunn av interessen for programmering.
Hva jobber du med akkurat nå? 🛠️
Akkurat nå holder jeg på med å skrive om en gammel trestruktur et system hos oss bruker.
Det er brukt nested set model som lagringsform i tabell, men treet er mer enn stort nok og flytteoperasjonene mer enn mange nok til at å skrive om hele treet hver gang noe flyttes begynner å bli plagsomt.
Løsningen jeg har begynt på bruker en closure-tabell i stedet, som er mye mer rustet for samtidige node-flyttinger. Så vidt jeg vet, i alle fall.
Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg? ☕
Er på kontoret klokka 8. Holder et uformelt og kort stand up-møte sammen med mine kolleger, før vi fortsetter der vi glapp fra dagen før. Vi er for øyeblikket bare tre utviklere i teamet, så.
Hva har du lyst til å lære mer om framover? 📚
Har lekt meg litt med funksjonell programmering i et hobbyprosjekt med språket Elm. Føles ennå veldig fremmed å nesten kun sjonglere funksjoner, når man stort sett har brukt objektorienterte språk.
Ellers har jeg, som alle andre, en Raspberry Pi liggende i en skuff en plass, og som ikke har blitt brukt til annet enn å kjøre Nintendo- og Amiga-emulatorer for spill. Den hadde det jo vært artig å faktisk bruke til noe.
- Vi må forstå at funksjonell programmering er veien å gå
Hvilke konkrete verktøy klarer du deg ikke uten? 😻
Uten git hadde jeg nok revet av meg håret for lengst. Ikke at det har noe å si, for med git har jeg allerede revet av meg håret.
activate-power-mode-plugin-en i Atom er selvfølgelig helt uunnværlig, forresten.
Hva er det verste du kan bli spurt om på jobben? 🔥
Det verste er å måtte bryte av det man holder på med, til fordel for noe som kanskje haster litt mer enn man først trodde.
Hva synes du norske utviklere bør bli flinkere på? 🙋
Dette gjelder vel ikke kun norske utviklere, men det er veldig mange veldig sterke meninger der ute når det kommer til valg av verktøy, rammeverk, plattformer, språk og så videre.
Utsagn som at det "kun er [teknologi A] som gjelder", eller at "alt som har med [teknologi B] å gjøre er søppel" er veldig lett å lire av seg, men bidrar lite.
Det er fort gjort å forestille seg at det finnes en knivseggsbred gylden middelvei når det kommer til å vite når man skal tenke nytt og når man bør fortsette med det vante, men i virkeligheten tror jeg det er tusenvis av veier til de fleste mål. Noen mer sexy enn andre kanskje, men ikke nødvendigvis bedre.
Hva liker du å gjøre når du ikke jobber? 🕹️
Jeg driver med styrkeløft, som etter mitt syn er en perfekt hobby å drive med etter å ha sittet ved en datamaskin hele dagen. Å løfte tungt er som ren meditasjon å regne.
Spørsmålene norske utviklere hater
"Hvor lang tid tar det?" "Kan du være med i møte?" 🤮