- Synd det er så få muligheter for
å jobbe med spill

Sommerkoderen: Men Ingrid Kindem får brukt spillutdanningen hos Attensi. 🌻

I kode24s serie Sommerkoderen tar vi en prat med norske sommervikarer og sommerstudenter. 🌞 Denne gangen møter vi Ingrid Kindem (23); spillteknologi-student ved NTNU Trondheim, med sommerjobb hos Attensi i Oslo.

Hei sveis! Kan du først fortelle litt om studiet ditt? 🎓

Til høsten skal jeg begynne i femteklasse på Datateknologi ved NTNU i Trondheim, og skal da skrive fordypningsoppgave og master. Jeg valgte å gå retningen Programvaresystemer og spesialiserte meg så i Spillteknologi og Interaksjonsdesign.

Retningene man velger har lite å si for hvilken jobb man ender opp i etter studiet, men påvirker heller fagene man tar underveis i studieløpet.

Jeg valgte retningen jeg gjorde fordi den har en del praktiske fag. Blant annet har jeg fått laget et Android-spill og jobbet på et tverrfaglig prosjekt med studenter fra Industriell Design. Man får også muligheten til å skrive en praktisk master og planen er å lage et spill med mål å motivere jenter på ungdomsskolen til å velge en IT-utdanning – noe jeg gleder meg veldig til å begynne på!

«Jeg håper studenter får opp øynene for mindre profilerte selskaper og tør å velge utradisjonelt i fremtiden!»

Hva jobber du med i sommer? 👷

I sommer jobber jeg hos Attensi, som holder til på Forskningsparken i Oslo. Attensi utvikler spillbaserte 3D-simuleringer for bedrifter som brukes til opplæring.

Hovedoppgavene mine for sommeren er å redesigne portalen til Attensi og å utvikle Attensi sitt eget komponentsystem. Jeg valgte å jobbe hos Attensi for å teste ut spillmiljøet, og prøve noe som var litt annerledes enn et konsulent-internship.

Det er synd at det er så få muligheter for å jobbe med spill i Norge, og at spillselskapene som finnes er rimelig ukjente blant studentene. Jeg håper studenter får opp øynene for mindre profilerte selskaper og tør å velge utradisjonelt i fremtiden!

image: - Synd det er så få muligheter for å jobbe med spill

Hva slags konkrete teknologier får du jobbe med? 🧪

Attensi bruker Javascript med Vue.js som rammeverk og Sass for styling. Jeg hadde verken jobbet med Vue eller Sass før, men har i løpet av tre uker rukket å bli stor fan av begge!

Applikasjonen hostes på Amazon Web Services og testes med Cypress.

På backend brukes Ruby on Rails, og 3D-spillene utvikles med Unity.

Hva slags oppfølging og kontakt med kollegene dine får du i sommer? 🤗

I sommer er jeg den eneste internen hos Attensi, noe som gjør at jeg får mye ansvar, og gir meg sjansen til å bli ordentlig utfordret.

Jeg har en egen mentor som gir meg crash course i og hjelp med det jeg måtte ønske og trenge. Sammen har vi også checkpoints to ganger i uken, for å se hvordan jeg ligger an med oppgavene, i tillegg til daglig stand-up med teamet jeg jobber på.

Selv om jeg er mest med teamet jeg jobber på, får jeg muligheten til å bli kjent med resten av Attensi i lunsjen eller på fredagspilsen. I Attensi kan man velge om man vil jobbe remote eller på kontoret, og jeg har valgt å jobbe mesteparten av tiden på kontoret. Da er det lett å få hjelp når man trenger det, i tillegg til at det er gøy å titte litt på hvordan spillutviklerne jobber.

image: - Synd det er så få muligheter for å jobbe med spill

Hvor godt synes du studiet ditt har forberedt deg på det faktiske arbeidslivet? 📚

Siden datateknologi er en siving-linje, består spesielt de to-tre første årene av fag som ikke er direkte relatert til data, slik som matte og fysikk. På tross av få datafag, lærer man seg å lære på NTNU, noe som gjør at man er mer forberedt enn man tror.

Det er flere fagene man har på NTNU som man får direkte bruk for i arbeidslivet, og det er disse fagene jeg liker best. Eksempler på disse er Algoritmer og Datastrukturer, Programvarearkitektur og Innovasjon ved Design Thinking.

NTNU har både teoretiske og praktiske datafag. Selv om man ikke får prøvd seg i alt på studiet, gjør teorien det ganske greit å lære seg det praktiske senere i arbeidslivet. Likevel er det de praktiske fagene, prosjektene og internshipene man lærer desidert mest av – så mer av det tror jeg studenter ville hatt nytte og interesse av.

«Det finnes så utrolig mange rammeverk og teknologier, som gjør at jeg aldri føler jeg får skikkelig kontroll på noen av dem.»

Hva synes du er det vanskeligste ved å jobbe som utvikler? 😅

Det finnes så utrolig mange rammeverk og teknologier, som gjør at jeg aldri føler jeg får skikkelig kontroll på noen av dem.

Samtidig synes jeg det er en god ting – når man aldri føler seg ferdig utlært blir man ikke lei, eller? Det å lære seg nye ting og se progresjon er hvertfall noe jeg blir motivert av!

I tillegg synes jeg det er vanskelig å få kontroll på de ulike bedriftene og mulighetene som finnes der ute! Internship gir en unik mulighet til å uforpliktende teste ut forskjellige bedrifter og miljøer, som er grunnen til at jeg aktivt har gått etter ulike internships.

Jeg har vært heldig som har fått testet ut å jobbe in-house, som konsulent, i startup, med no-code og med spill. På tross av et godt grunnlag, er jeg usikker på hvor jeg vil ende opp – mulighetene er (for) mange!

image: - Synd det er så få muligheter for å jobbe med spill

Og til slutt; hva er planene dine videre? 🔮

Jeg skal jobbe i Attensi fram til slutten av august, så er målet å signere fast jobb i løpet av høsten. Drømmejobben min er i et selskap hvor man blir utfordret, kan lære av andre flinke ansatte, skaper verdi og har påvirkningskraft. I tillegg liker jeg bedrifter som fokuserer på faglig- og personlig utvikling.

Hvilket selskap er dette, spør du? Det lurer jeg også på!

I høst skal jeg også flytte tilbake til Trondheim etter et halvt år på utveksling i Taiwan. Jeg gleder meg til å knekke i gang med fordypningsoppgave og master, i tillegg til å nyte mitt siste år som student i verdens beste studentby!

...har du tips til sommerkodere vi kan ta en preik med? Send oss en epost på hei ætt kode24.no!