Dette hater utviklere på jobben

Timeføring, Internet Explorer, Jira og deadlines: - På det verste hadde jeg seks systemer å føre timer i!

Det er masse greier utviklere må gjøre på jobb som er superkjedelig. Føre timer, for eksmepel. 📸: Tim van der Kuip / Unsplash / Ole Petter Baugerød Stokke
Det er masse greier utviklere må gjøre på jobb som er superkjedelig. Føre timer, for eksmepel. 📸: Tim van der Kuip / Unsplash / Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Det er lov å elske jobben sin, uten å elske alt man gjør på jobben.

Stryk det; det skal godt gjøres å elske alt man gjør på jobben.

Så når kode24 spurte kode24-klubben om hva det verste de vet å gjøre på jobben er, ble det ikke noen pinlig stillhet, fårrå sirre sånn.

Det er interessant å se en nærmest unison enighet om ett punkt: Norske utviklere hater timeføring. Det er ikke måte på hvor kjedelig de synes det er.

Men ikke alle utviklere trenger å føre timer, så vi har flere hatoppgaver å bjuda på enn det. Venting, legacy og deadlines, for eksempel.

Du kan høre om alle i ukas episode av kode24-timen, eller lese om alle her og nå.

#1: Timeføring ⏰

- Timeføring, svarer Morten Hanssen.

- Timeføring, svarer Vidar Aune Westrum.

- Timeføring, svarer Trond Ulseth.

- Timeføring, svarrer Jon Are Rakvåg.

- Timeføring, svarer Øystein Hegnander.

- Bare å slenge seg på bølgen: Timeføring, svarer Odd Nordahl.

- Timeføring er så grusomt. Selv med et så fantastisk verktøy som Timely, svarer Vilde Serina Brunvoll.

Så ja, om du ble i tvil: Den desidert mest forhatte jobboppgaven hos norske utviklere er... timeføring.

- På det verste så tror jeg at jeg hadde seks systemer å føre timer i, skriver Mats Astrup Schjølberg.

- Da jeg jobbet i Telia og hadde ført de samme timene hver uke i seks måneder, så var det på tide å automatisere jobben. Jeg lagde en liten jobb som la inn timene med en liten random variasjon, og vipps så var alle fornøyd, avslører Øistein Sørensen.

#2: Venting 😴

Utviklere hater altså aller mest å bruke tid på å fortelle hva de har brukt tid på. Men på en god andreplass havner det å bruke tid på... ingenting.

- Å vente på å få jobbe! oppgir Emilie Bungum som sin verste arbeidsoppgave, eller hva man skal kalle det.

- Synes venting på bygging av kode er noe av det kjedeligste, og det setter meg ofte ut av flyten, stemmer Arne O. Ose i.

- Å vente på tillatelse til å jobbe, skriver David Oftedal, og forklarer:

- Å måtte søke om tilgang til koden jeg skal jobbe med eller dokumentene som inneholder bestillingen, etterfulgt av å måtte søke om credentials, firewall-åpninger, å få gjøre deploy, og så videre, gjerne rundet av med en code review hvor noen som mangler innsikt i arbeidet selvsikkert forklarer hvorfor dette ikke kan brukes, og alt må gjøres om igjen på en annen måte. Rinse and repeat, oppsummerer han.

- Toppen av kransekaka er kanskje når de som organiserer dette anti-arbeidet vil vite hvorfor det tar så lang tid.

#3: Legacy 🧓

En viktig drivkraft for en utvikler er å skape nye ting. Å jobbe med gamle systemer, databaser, nettlesere eller operativsystemer er derfor ikke på toppen av så mange utvikleres liste over gøyale ting å drive med på jobb.

Tvert i mot.

- Rydde i databaser, i produksjon, etter feil påført av et legacy-system, skriver Tommy Eliassen som sin verste ting å gjøre på jobb.

- Datamigrering, typ ta data fra et legacy-system og få det til å passe i nytt system, svarer Jim Frode Hoff.

- Timeføring, og kanskje utvikle noe nytt, men med støtte for utdaterte systemer og operativsystemer, svarer Frank Aguilar Mortensen.

Ett slikt system, som de fleste kjenner til og kanskje hater greit, er Internet Explorer.

- Måtte fikse en bug som kun oppstår i Internet Explorer, skriver Mikael Finstad.

- IE-problemer og oversettelser, svarer Jeanette Stavsholt Gusjås.

#4: Deadlines 💦

Deadliner er en greie vi trodde skulle langt høyere opp på hatlista, men her er den altså, utenfor pallen og det hele. Men den er her, i det minste.

- Stresse mot en dato som er satt uten en spesiell grunn, på en utdatert sannhet av mennesker som ikke er involvert i koden. For så å svare på hvorfor (les: få kjeft for at) datoen ikke er møtt, eller hvorfor ikke alt virker, eller hvorfor to utviklere har sluttet eller blitt sykemeldt, skriver Vidar Aune Westrum.

Også Frank Karlstrøm har en høne å plukke med prosjektledere.

- Utvikle noe hvor beskjeden er "her er speccen, den endrer vi når vi ser resultatet, det skal ikke skrives dokumentasjon, ikke tester, det koster for mye, og det er ikke behov for staging, bare kjør det rett ut i produksjon når du er ferdig, vi har ikke til til det agile scrum sprint tullet, bare få det ferdig, aller helst skulle det vært ferdig i går! Åja, husk at det kun skal virke på IE6 fordi de på økonomi kjører XP."

Diverse 👎

Noe du savner på topplista? Fortvil ikke - det er mer eder og galle!

- Alt som har med Jira å gjøre, slår Marius Nielsen fast som det han hater mest å gjøre på jobb.

- Svare på spørsmål om cookie-banners og implementere dem. Det er jo hovedsaklig copy/paste-arbeid, men er generelt lei cookie-banners, skriver Lasse Mejlvang Tvedt.

- Code sanitizing, altså slette kode som jeg har jobba mye med, men må forkaste, svarer Roar Grønmo.

- Møter! Eller å lete etter "Schrødingers bug", forteller Frank R. Haugen.

- Å utvikle i et miljø der jeg ikke kan utøve tilstrekkelig kontroll, gjerne kombinert med treig tilbakemeldingsløkke: For eksempel å feilsøke og rette via patching, config-tuning, scripte høyt oppe i et arbitrært snevert DSL, eller vente på leverandørtilbakemeldinger og så videre, er drepen, forklarer Michael Odden.

- Få beskjed om å implementere funksjonalitet uten å skjønne noe av funksjonaliteten, for så få beskjed om at det er feil og måtte reimplementere den samme funksjonaliteten fire-fem ganger, avslutter Alen Milkovic.