Zao lager imponerende deepfakes lynkjapt

Skvulp: Deepfake-appen Zao, hvorfor kul tech flopper, gig-økonomien er i trøbbel, Kolonial + Clas Ohlson, design som vekker følelser.

📸: Emilie Berget
📸: Emilie Berget Vis mer

Denne uken snakker alle om Zao, en kinesisk app som lager imponerende deepfakes lynkjapt basert på et enkelt portrettbilde.

Ikke overraskende at dette slår an, med tanke på hvor yre vi ble av FaceApp.

I den rike floraen av bekymringer rundt Zao finner man dem som frykter at appen kan brukes for å manipulere tjenester som baserer seg på ansiktsgjenkjenning som identifikasjon.

Hva vi skal leve av etter oljen? Å løse problemer knyttet til teknologi og personvern, kanskje?

Temaet er i hvert fall en nærmest utømmelig kilde til nyheter for oss som samler inn stoff til Skvulp. Mye tyder på at det å gi oss alle bevisst kontroll over våre egne data — og blide fjes — kommer til å stå høyt på agendaen også fremover.

Mer om personvern:

10 gode om design og teknologi

  1. Leon Sans is a geometric sans-serif typeface made with code
  2. Starbucks’ nye brand-guidelines
  3. - There is no “one perfect design” or layout
  4. Bottom navigation pattern on mobile web pages: A better alternative?
  5. The problem with tooltips and what to do instead
  6. Designing delightful products users love
  7. Why cool technology sometimes flops
  8. Large devices preferred for important tasks. #relatable
  9. Markedsandelen til ulike nettlesere siden 1996
  10. Robot room service at The Axiom Hotel

Business og samfunn

Sjåførene hos Uber, Lyft og lignende “delingsøkonomi”-plattformer regnes ikke som fast ansatte. En lov som er på trappene i California kan sette en stopper for dette fenomenet, også kjent som the gig economy: Hvis loven blir vedtatt må Uber, Lyft & Co behandle sjåførene som vanlige ansatte, med alt det innebærer av minimumslønn og rettigheter.

Arbeidsliv

Medier

Fint og morsomt