Schibsted lanserer datingapp med BankID

Skvulp: Dataspillets historie, clickjacking, lastetid premieres mer i Google søk, Schibsted vs. Tinder, ytringsfrihet vs. sannhet og den beste live chat-tjenesten. 🌊

Det fineste vi har lest denne uken er NRKs gjennomgang av dataspillets historie, Det neste nivået.

Uavhengig av hvor gammel du er vil denne artikkelen utvilsom vekke gode minner. Plutselig satt jeg der og begynte å savne å spille Kings Quest.

Artikkelen byr ikke bare på mimre-bonanza, men også et blikk inn i fremtidens spillverden. Stikkord: VR og kunstig intelligens (selvsagt), men også “Spotify for spill”.

10 gode om design og teknologi

  1. Nielsen Norman: The experience of using AR is underwhelming, which hurts its overall perception of helpfulness in ecommerce
  2. The power of unfinished: How to get more done, uplevel your craft, and create work that gets noticed
  3. Clickjacking attacks and how to prevent them
  4. Why some IA is better than none: 3 ways to encourage tactical information architecture
  5. The best live chat tool
  6. Timing for bringing page experience to Google Search + Tools to measure Core Web Vitals
  7. 42% of Amazon reviews may be fake
  8. Amazon planlegger å styrke seg ytterligere på “last mile delivery”, og attpåtil på landsbygda. Postnord bør notere seg dette.
  9. How AI predictions fared against pollsters in the 2020 U.S. election
  10. Schibsted tar opp kampen med Tinder, og lanserer datingapp med BankID i Norge. Underlig, all den tid jeg i flere år allerede (uavhengig av sivil status, kan jeg legge til) har blitt dynget ned med annonser for GoodOnes. Men også: The awkward, boring and frightening courtship of the chatbots

Sannhet vs. ytringsfrihet

Kampanje har snakket med et knippe norske medie- og teknologieksperter om sosiale mediers sensurering av kontroversielle og usanne ytringer (ref. det amerikanske presidentvalget, naturligvis).

De fleste av oss ønsker at sosiale medier stanser spredningen av løgner; samtidig er ytringsfrihet en vel ansett verdi i samfunnet vårt. Vanskelighetene oppstår i den gråsonen mellom en meningsytring og det som fremstilles som fakta.

Kjersti Løken Stavrum har nok rett i at de sosiale mediene ikke har kompetansen til å drive den formen for sensur de fleste av oss nå forventer av dem. Er det lov å håpe at statlige reguleringer kan være til hjelp?

I samme ånd:

Fint og morsomt