Joseph var sommer­mentor: - Håper på mer av dette

- Ledererfaringen har gjort meg til en mer fokusert, målrettet og strukturert konsulent, forteller Joseph Knutson.

Joseph Knutson tok i år på seg å være sommermentor for to studenter. Det angrer han ikke på. 📸: Privat
Joseph Knutson tok i år på seg å være sommermentor for to studenter. Det angrer han ikke på. 📸: Privat Vis mer

I april leste jeg min kollega, Aleks Gisvold, sitt innlegg på Linkedin om et sommermentorinitiativ for studenter uten sommerjobb.

Lite visste jeg at dette skulle bli min kilde til erfaring man sjeldent får tilgang til som utvikler.

Høy terskel

Innlegget til Aleks låt som følger:

«Dersom du har mistet sommerjobben din, eller ikke har fått sommerjobb, tilbyr jeg å være mentor for deg i sommer, slik at du kan få en liten del av den støtten du kunne hatt i en sommerjobb mens du jobber på et egendefinert prosjekt.»

Aleks og jeg kommer begge fra konsulentselskapet CGI og har kjent hverandre siden jeg begynte i selskapet i fjor. Han har vært en varm og karismatisk utvikler og teamlead for CGIs talentprogram som jeg selv er deltager i.

Etter at Aleks lastet opp innlegget på LinkedIn tok det ikke lang tid før det dannet seg en trend blant medlemmene i talentprogrammet på kullet mitt der flere la ut det samme innlegget og tilbød seg selv som mentorer.

Selv følte jeg terskelen var for høy til at jeg burde bli med på initiativet. Hva om jeg endte opp som mentor på et prosjekt der jeg ikke hadde nok faglig kompetansen til å bidra?

R-programmering og droner

Det var takket være initiativet til kollegaene mine at jeg likevel valgte å hoppe på kampanjen. Setningen som tippet meg over kanten tilhørte Johannes Haukland, en utvikler på teamet mitt, som sa:

- Hvis du føler at du ikke har noe å bidra med så trenger du jo ikke å ta på deg prosjektet.

Ajhanth Yogachandran
Ajhanth Yogachandran Vis mer

Svaret var enkelt, jeg kunne bestemme hvilke prosjekter jeg ville gi veiledning til. Heldigvis slapp jeg å si nei til forespørsler om hjelp da alle som ba meg om veiledning hadde et prosjekt innenfor min kompetansesirkel.

Kort tid etter at jeg selv la ut innlegget kontaktet to kandidater meg.

Ajhanth Yogachandran og Michael S. Bitney er masterstudenter med nokså forskjellige bakgrunner, men med et felles mål om å bruke sommeren så produktivt som mulig.

Min første mentee, Ajhanth, en masterstudent i industriell økonomi ved UiS, ønsket å bruke sommeren på å lære seg mer om R programmering og analyse.

Michael, som er masterstudent i romfysikk ved UiO, er en av de som mistet sommerjobben sin i et større droneprosjekt. Planen hans var og fortsette å drive med programmering og fjernstyring av droner, til tross for kansellering av sommerjobben hans.

Michael S. Bitney
Michael S. Bitney Vis mer

Klare rammer

Før vi kastet oss ut i kodingen var det viktig å definere rammene til prosjektene.

Det første møtet mitt med hver av menteene gikk ut på å fastsette målet med hvert prosjekt, deres endelig tidsfrist og løpende korttidsmål. Etter snaue 2 måneder kom skolestart og begge har levert hva de lovet.

Siden det var droner Michael ville jobbe med, brukte han sommeren på å utvikle et fjernstyringsprogram for droner via PS kontrollere ved hjelp av Python, BASH og Robot Operating System (ROS).

Ajhanth fordypet seg i R og statistisk analyse, og har brukt sommeren på å lage et predikeringsverktøy for Covid-19-spredningen i Norge. Predikeringen implementerte han med Palisades og Excel, mens han fikk benyttet R til å visualisere resultatene sine.

Kudos til begge mine menteer! Som mentor hjalp jeg med prosjektenes baseline, debugging, ideer, ukentlig oppfølging og sparring.

"Befriende, og litt dumt"

De to studentene opplevde at det var til tider vanskelig å jobbe med et prosjekt uten stramme rammer, men at det å ha en mentor kompenserte for dette. Da jeg ba Michael oppsummere erfaringene hans sa han:

- Jeg hadde frie rammer, ikke 8-16 dager. Det er både befriende og litt dumt. Du kan bestemme når du vil jobbe, men du må selv disiplinere deg selv. Det hjalp veldig å ha ukentlig møter der du og mentor setter forventningene til neste møte.

Ajhanth kom med en lignende beskrivelse av sin opplevelse av det å ha en mentor:

- Noen dager har analysearbeidet gått veldig bra, mens andre dager har det gått litt sakte. Når ting har gått sakte har min mentor, Joseph Knutson, vært tilgjengelig for hjelp.

«Det er både befriende og litt dumt. Du kan bestemme når du vil jobbe, men du må selv disiplinere deg selv.»

Supplement, ikke alternativ

Mentorrollen er hva man selv gjør den til selv.

Jeg gjorde det til en rolle som sparret, organiserte mål og møter, fulgte opp fremgang, holdt øye med risikoer og ellers tilbød faglig support der det trengtes. Disse arbeidsoppgavene er ikke alltid tilgjengelige for meg på utviklingsprosjekter, da de minner mer om en prosjektleders rollebeskrivelse enn en backend utviklers.

Med andre ord har jeg fått med meg en erfaring som jeg ellers ikke så lett ville ha tilegnet meg. Jeg er overbevist om at denne ledererfaringen har gjort meg til en mer fokusert, målrettet og strukturert konsulent.

Siden dette initiativet tok sted i sommer har det blitt sett på som et alternativ til sommerjobber, noe som er synd. Som Ingrid-Alice nevner i en kode24-artikkel er det synd at mange mister en alternativ kilde for inntekter når sommerjobber forsvinner.

Likevel føler jeg ikke mentorordninger fremover trengs å ses på som et alternativ, men heller et supplement. Et mentorprogram trenger ikke kræsje med sommerjobber midt på sommeren. Det kan være et årelangt løp, og gagne studenter på enda flere måter, med uvurderlige erfaringer utenfor campus.

En mentor kan være så mangt; en coach, en karriererådgiver, en faglig lærer, the list goes on. Jeg håper vi snart ser mer til disse ordningene, så studentene får prestert mer utenfor skolen også.

Prosjektet til Ajhanth ligger på github: github.com/Ajhanth

Og likeså med Michael sitt: github.com/michaesb/Michaels_repo