Skvulp har omtalt appen ved et par anledningen allerede, og akkurat nå er den i ferd med å åpne opp: Det er tid for Clubhouse.Clubhouse er et hypet, ferskt sosialt medium der brukerne oppretter tematiske samtale-rom, og prater sammen gjennom mobilene sine. En del kjendiser, som Oprah, Drake og Karpe, er i gang allerede.Innholdet har enn så lenge — naturlig nok — en slagside mot sær-amerikanske startup-, tech- og identitets-diskurser. Men hvem som helst kan opprette en kanal om hva som helst, så det vil ikke vare lenge før man også kan diskutere vinteridrett og rural vaksine-utrulling også på Clubhouse.To spørsmål dukker opp:Er Clubhouse populært fordi vi ikke kan høre og møte de samme menneskene på fest, festival og konferanse?Hva gjør man når de sedvanlige sosiale medier-trollene ankommer? Alle samtaler på Clubhouse blir moderert, men rommene modereres av dem som opprettet dem … så, eh, hvem skal moderere moderatorene?John Gapper i Financial Times har en god gjennomgang av sistnevnte utfordring. Kanskje har han rett i at vi antagelig kommer til å oppføre oss mer sivilisert når vi kommuniserer med stemmen, sammenlignet med når vi gjemmer oss bak tastaturet?10 favoritter denne ukenDesign i Norge 2020-undersøkelsen er klarNAV inviterer til faglunsj med temaet “Kontinuerlig feedback — kontinuerlig utvikling”Quantifying UX improvements: A research-driven overhaul of a B2B site’s information architecture resulted in an 85% improvement of findabilityMake design files (in Figma) great againDark patterns og UX: Blir brukarar sett på som dumme av selskap som gjer det vanskeleg å slette seg frå tenesta?Laws of UX 2.0The “thumb-driven design” and why UI is shifting downWho is winning the AI race? Kina, USA eller EU?Microsoft launches Viva, its new take on the old intranetBen Evans: The great unbundling/tech i 2021. Essensiell lesning.Fint og morsomtWho invented the alphabet? Our writing system was devised by people who couldn’t readTravelling under social influenceINFOBAR: Japan’s iconic mobile phoneWhite noise fra Lego