- Mens jeg har «fulgt med» har jeg svart på epost og laga lunsj

7 tips for gode online-presentasjoner.

📸: Ida Nicoline Glosimot
📸: Ida Nicoline Glosimot Vis mer

Skal vi få med oss publikum, må vi altså forstå hva som engasjerer tilhørerne. Hva skal vi gjøre for å skape energi og engasjement?

I ukene på hjemmekontor har jeg sett mange digitale presentasjoner. Jeg må innrømme at mens jeg har «fulgt med», har jeg både svart på e-poster, laget lunsj, spist og ryddet.

Jeg er ikke stolt av det, men tror likevel ikke jeg er alene om det. Jeg tror vi alle kan kjenne litt på den.

«...det eneste som er et sterkere snorkevarsel enn en lang og kjedelig fysisk presentasjon, er en lang og kjedelig online presentasjon.»

Energi og engasjement er nøkkelordene

I mine kurs i presentasjonsteknikk pleier jeg å spørre hva som gjør en presentatør god, hva som gjør en presentasjon god. Deltakerne lager en ordsky, og omtrent uten unntak er de to viktigste nøkkelordene jeg tar med meg, energi og engasjement.

Jeg spurte også mine barn (ungdommer) om hva som gjør at de følger med på en persons vlogg og ikke en annens. De svarte det samme: Energi og det at de kan se personene slik at det blir engasjerende.

Jeg tror grunnen er at det eneste som er et sterkere snorkevarsel enn en lang og kjedelig fysisk presentasjon, er en lang og kjedelig online presentasjon. Skal vi få med oss publikum, må vi altså forstå hva som engasjerer tilhørerne. Hva skal vi gjøre for å skape energi og engasjement?

Jeg forutsetter at innholdet ditt, budskapet ditt er tydelig med en konkret struktur. Det jeg tar for meg her er hvordan vi kan formidle innholdet med energi og engasjement. Oppbygging av et tydelig budskapet med en konkret struktur dekker jeg her:

Presentasjonsteknikk: Hvordan forbereder du deg?

Presentasjonsteknikk: Hvordan levere innholdet?

#1. Visualitet

Vi må synes for de som hører på oss. De må se oss, ikke bare slidene våre. 📸: Ida Nicoline Glosimot
Vi må synes for de som hører på oss. De må se oss, ikke bare slidene våre. 📸: Ida Nicoline Glosimot Vis mer

Vi er jo sosiale dyr og vi liker å se på hverandre (dette er det også forsket på). Én ting er at vi liker det og er vant til det, men vi må huske på at mye av kommunikasjon skjer non-verbalt. Det betyr at når tilhørerne ser oss får de med seg mye mer gjennom vår gestikulering og mimikken i ansiktet vårt. De får med seg mer av vår kommunikasjon ved at de får med seg både lyd og bilde.

«Vær en som tilfører energi, ikke suger det ut av deltagerne!»

Før koronaperioden opplevde jeg i nettmøter at det var mer regelen enn unntaket, at møtedeltagerne ikke hadde på kameraet på PC’en sin.

Da alle ble sittende på hjemmekontor, ble situasjonen omvendt. Da hadde alle på kameraet og vi så hverandre, noe som gjorde møtene mer engasjerende, mer personlige og nærmere. La oss derfor håpe at terskelen for å ha på kameraet nå er blitt lavere også fremover.

Men, jeg får høre av mange at de synes selv de høres rare ut og ser rare ut gjennom PC’en, men det er faktisk slik vi ser ut og høres ut, sorry, så get used to it. Med andre ord: jo mer du kan gjøre deg synlig – og ikke bare være en monoton stemme – desto mer engasjert vil publikum være. Så skru på kameraet ditt og se inn i det når du presenterer! Vær en som tilfører energi, ikke suger det ut av deltagerne!

#2. God lyd

📸: Ida Nicoline Glosimot
📸: Ida Nicoline Glosimot Vis mer

Selv om det er viktig å vise hvem du er gjennom kameraet, er lydkvaliteten utrolig viktig. Jeg vet selv hvor irriterende det kan være når det er mye støy eller jeg har dårlig linje og lyden blir

tidvis borte eller er skurrete. Så sørg for at du har en god internettlinje og har god mikrofon på ditt headset. Er du usikker, kan du teste med en kollega som sitter et annet sted, før du går live.

En annen ting å tenke på, er at det er ikke sikkert mottagerne sitter med god linje, så det å velge en løsning hvor deltakerne kan ringe inn på en lokal linje kan være smart å ta med (både GoToWebinar og Zoom har disse valgene, sikkert også de andre store).

#3. Interaktivitet

Vi må sørge for at det skjer noe, at deltakerne blir dratt med, ellers blir det fort kjedelig. 📸: Ida Nicoline Glosimot
Vi må sørge for at det skjer noe, at deltakerne blir dratt med, ellers blir det fort kjedelig. 📸: Ida Nicoline Glosimot Vis mer

Men hva er det som funker? Hvilke muligheter har vi? Hvilken verdi tilfører det? I de to ukene før påske holdt jeg 10 kurs i presentasjonsteknikk med mer enn 200 deltagere. Da fikk jeg testet ut flere typer interaktivitet, og en av dem var en poll på hva deltagerne selv syntes var gode aktiviteter å kjøre, selvsagt avhengig av situasjonen.

De fire mest likte aktivitetene var polls, ordskyer, Kahootquizzer og diskusjoner. Og jeg kjørte de alle fire, men hva innebærer de og i hvilken sammenheng brukte jeg dem?

Poll

Jeg startet ofte kurset med en poll, hvor jeg spurte deltakerne om når de skulle holde sin neste nettpresentasjon, og ga dem fire svaralternativer. Det jeg oppnådde med det var å sette standarden tidlig om at her er det forventet at alle skal være med. Så jeg skapte interaksjon, samtidig som jeg fikk inn informasjon jeg kan bruke videre i presentasjonen for å kjøre den mer relevant for deltakerne.

Ordsky

Videre ba jeg alle om å skrive inn 1–5 ord på hva de synes gjør en presentasjon god, som til sammen ble en ordsky. Igjen skjer det noe, de må være delaktige og de deler informasjon med meg og de andre. På aktiviteter som disse er tipset er å være tålmodig, det tar ofte tid, så «mas» gjerne litt. Du vet hvor mange som hører på, og du kan se hvor mange som har svart, så mas til «alle» har svart. Ikke få panikk om ingen svarer med en gang. Gi dem tid, så kan du småprate litt mens du venter. Det funker alltid veldig bra og stort sett alltid er de aller fleste med.

Bare kjør på, og her finnes det flere verktøy å benytte. Selv bruker jeg Multimeter eller Polleverywhere, som finnes i gratisversjoner som du kan teste før du kjøper. Noen webinarverktøy har også innebygde pollmuligheter.

Kahoot

Som nevnt er også Kahoot en aktivitet som nevnes ofte, og det er mange som avslutter med en kort quiz, som er veldig underholdende og som forsterker budskapet ditt. Når det er sagt, finnes det en rekke andre gode alternativer med betalingsversjonen av Kahoot, hvor du kan tilføre enda mer til dine nettpresentasjoner og ikke minst nettkurs.

«Det å unmute alle og forvente at folk skal være aktive er tungt.»

Diskusjoner

Videre ble det nevnt diskusjoner. Dette trenger du ikke nødvendigvis et verktøy for å gjennomføre, men det er tungt. Det å unmute alle og forvente at folk skal være aktive er tungt. Når du stiller et åpent enkelt spørsmål ut til dem er det veldig få som svarer. Det jeg bruker å gjøre er å plukke ut noen. Jeg spør en eller flere av deltagerne direkte, enten en jeg vet hvem er om det er noen, alternativt plukker jeg bare ut en random person. Dette får i alle fall folk til å følge med etterpå, i tilfelle det er dem jeg spør neste gang. 🙂 Her må vi være snille og stille spørsmål alle kan svare på og ikke stille noen til veggs eller henge ut noen.

#4. Stemmen

Reis deg opp! Stå opp! Joda, alle kan få til det, enten du må heve PCen med en kjele på kjøkkenbenken eller noe annet. Stemmen er viktig selv om det ikke er så mye jeg skal si om det. Det som ofte gjør digitale presentasjoner søvndyssende, er monotoni. 📸: Ida Nicoline Glosimot
Reis deg opp! Stå opp! Joda, alle kan få til det, enten du må heve PCen med en kjele på kjøkkenbenken eller noe annet. Stemmen er viktig selv om det ikke er så mye jeg skal si om det. Det som ofte gjør digitale presentasjoner søvndyssende, er monotoni. 📸: Ida Nicoline Glosimot Vis mer

Selvsagt vil det å være interaktiv hjelpe på dette, i tillegg til at folk ser deg som også hjelper. Men tenk på å variere stemmen din, og det vil også hjelpe på å variere språket, som dekkes i punkt 6 under. En annen ting som jeg alltid gjør og som jeg anbefaler alle om å gjøre, er å stå opp når du presenterer. Du gjør det fysisk, så hvorfor ikke digitalt.

Hvorfor er dette viktig? Jo, fordi da skjer det noe med stemmen, kroppsspråket og mimikken din. De som sitter i andre enden vil oppleve mer energi og engasjement, og det er det vi vil ha!

#5. Slides

Bruk tid på å lage relevante og energigivende slides uten for mye info. 📸: Ida Nicoline Glosimot
Bruk tid på å lage relevante og energigivende slides uten for mye info. 📸: Ida Nicoline Glosimot Vis mer

Også slides kan være temmelig søvndyssende. Noen går så langt som å hevde at dårlige slides kan være dødelige? Det finnes bøker om dette, for eksempel «Death by PowerPoint». Når du lager slidesene dine, ha i bakhodet at de skal støtte og bygge opp om budskapet ditt.

Husk at:

  • det alltid er du som skal komme med budskapet
  • slidene skal underbygge det du sier med et ord, korte punkter, en figur eller et bilde
  • om slidene kan tilføre energi og feelgood er det et stort pluss
  • noen kanskje følger med via mobil, så skru opp skriftstørrelsen
  • hvis du skal vise frem en prosess på én slide mens du snakker om den, kan det være smart å legge inn animasjoner, slik at hvert steg kommer frem ved hvert museklikk

Et siste lite tips: Noen ganger snakker vi om ting som ikke står på sliden, da kan vi trykke på punktum på tastaturet, så blir skjermen din helt sort. Dette skaper oppmerksomhet og folk hører på deg – dette bruker jeg veldig ofte, både fysisk og digitalt. Test selv!

#6. Språket

Invester også tid i språket ditt og planlegg analogier og historier. Ja, det kan ta lenger tid, men du skal ikke tenke bare på din tid, tenk mest på deltagernes tid. Gjør deg selv verdt å høre på! 📸: Ida Nicoline Glosimot
Invester også tid i språket ditt og planlegg analogier og historier. Ja, det kan ta lenger tid, men du skal ikke tenke bare på din tid, tenk mest på deltagernes tid. Gjør deg selv verdt å høre på! 📸: Ida Nicoline Glosimot Vis mer

Ikke bare skal folk ha gleden av å se deg, de skal også ha gleden av å se bilder ved at du har et visuelt levende språk. Så ikke bare del fakta med dem – fakta er kjedelig! Du må engasjere dem også med å variere språket ditt med å bruke metaforer, tenk på relevante analogier, sammenlikninger og by på egne historier – facts tell, stories sell! Viktig også å være spesifikk. Kan de spare mye? Fortell dem hvor mye de kan spare?

#7. Start og slutt

Start mykt og sett av ekstra tid til presentasjonen din slik at folk ikke må forlate den før du har oppsummert og gitt dem dine oppfordringer til hva de bør gjøre videre.
Start mykt og sett av ekstra tid til presentasjonen din slik at folk ikke må forlate den før du har oppsummert og gitt dem dine oppfordringer til hva de bør gjøre videre. Vis mer

Min erfaring er at fler folk kommer senere inn i online møter eller presentasjoner enn de som holdes i et møterom. Folk tenker jo at de ikke synes allikevel, så det er ikke så viktig . Dette er selvsagt uhøflig, men sånn er det. Derfor må vi tenke på dette, selv om vi vil gjerne begynne når det begynner, vi vil være og bør være rett på. Vi vil ikke kaste bort folks tid. Men du kan starte forsiktig med noe som ikke er avgjørende for alle å høre eller være med på, for så å skli mer konkret inn i temaet ditt. På den måten forstyrrer det ingen at noen kommer sent, samtidig som de som kommer sent ikke går glipp av noe.

«Husk at en digital presentasjon er noe annet enn en fysisk presentasjon.»

Det er lettere også å forlate et nettmøte enn et fysisk møterom. Derfor er det spesielt viktig å holde tiden. Legg gjerne på 10-15 minutter til tiden du skal bruke, slik at folk setter av den tiden og du slipper å kutte noe eller speede opp mot slutten. Da er det bedre å avslutte noen minutter før folk må «løpe» inn i neste møte.

Husk at en digital presentasjon er noe annet enn en fysisk presentasjon, så gjør det til noe annet også. Du kan ikke bare kopiere det du gjør i et møterom og gjøre det online. Dét funker ikke!

Lykke til med din neste presentasjon!