Vivaldi lover å aldri bruke AI i nettleseren: – Vi velger mennesker fremfor hype
Det at mennesker aktivt surfer på web-en er det som bringer web-en fremover og som gjør den interessant, mener Vivaldi-gründer Jon von Tetzchner.
I det siste har det dukket opp flere nettlesere med innebygget AI-assistent som lar nettleseren utføre oppgaver på vegne av deg.
- Vi har tidligere skrevet om både The Browser Company sin Dia-nettleser og Perplexitys Comet.
- I tillegg bygger Google inn Gemini i Chrome.
- Og selskaper uten egne nettlesere, som OpenAI og Anthropic, tester ut nettlesertillegg som lar AI-en utføre oppgaver for deg og navigere på nettet på dine vegne.
Denne utviklingen vil ikke Opera- og Vivaldi-gründer Jon von Tetzchner være med på:
– Vi tar et standpunkt, vi velger mennesker fremfor hype, og vi vil ikke gjøre gleden ved å utforske om til at du blir en passiv tilskuer. Uten utforskning blir nettet langt mindre interessant. Nysgjerrigheten vår får ikke oksygen, og mangfoldet på nettet dør, skriver Tetzchner i et blogginnlegg.
Vi tar et standpunkt, vi velger mennesker fremfor hype, og vi vil ikke gjøre gleden ved å utforske om til at du blir en passiv tilskuer.
Mister gleden ved å surfe
Tetzchner mener det at mennesker aktivt utforsker nettet i stedet for å bare la en AI gjøre hele jobben for dem, er viktig for web-en.
– Akkurat som samfunnet ellers, beveger web-en seg fremover når mennesker tenker, sammenligner og oppdager ting på egen hånd. Vivaldi mener at det å surfe på nettet er en aktiv handling. Det handler om å søke, stille spørsmål og gjøre deg opp din egen mening, skriver han.
Han mener bransjen er på ville veier.
– På tvers av hele bransjen bygges nå AI-assistenter direkte inn i nettlesere, og markedsføres som en raskere vei til svar.
Når adressefeltet bare blir et felt for å skrive inn en "prompt" til AI-en, mister du gleden ved å surfe på nettet – og blir bare en passiv tilskuer, advarer han.
Store konsekvenser
Tetzchner mener endringene vi nå ser vil få store konsekvenser for web-en slik vi kjenner den.
– Uavhengig forskning viser at det er mindre sannsynlig at brukere klikker seg videre til originalkilden når de får en AI-oppsummering. Det betyr færre besøk for publisister, innholdsskapere og fellesskap som holder web-en levende.
Ifølge en rapport fra PewResearch, som Tetzchner viser til, klikker brukere på lenker bare halvparten så ofte når de får dem i AI-oppsummeringer.
– Den neste fasen av nettleserkrigen handler ikke om hvor raskt faner åpnes, men om hvem som formidler kunnskap, hvem som drar nytte av oppmerksomheten din, hvem som kontrollerer veien til informasjon – og hvem som får tjene penger på deg.
Tetzchner understreker at han ikke er imot AI i seg selv, og at maskinlæring er et spennende felt som kan føre til funksjonalitet som faktisk er nyttig.
– Men akkurat nå finnes det allerede nok feilinformasjon til at det ville være risikabelt å legge enda mer på toppen. Vi vil ikke bruke en LLM til å legge til en chatbot, en oppsummeringsløsning eller en forslagstjeneste som fyller ut skjemaer for deg, før det finnes mer pålitelige måter å gjøre dette på, lover han.