Vivaldi ber brukerne vurdere å forlate selskap som Google og Microsoft

Lanserer versjon 4.0 med innebygget mailklient, feed-leser, kalender og nettside-oversetting.

Vivaldi lanserer versjon 4.0 av nettleseren deres. 📸: Jørgen Jacobsen
Vivaldi lanserer versjon 4.0 av nettleseren deres. 📸: Jørgen Jacobsen Vis mer

I dag slipper Vivaldi versjon 4.0, i følge dem årets største utgivelse. Visjonen kommer fra tidligere Opera sjef, nå Vivaldi-gründer, investor og Bed and Breakfast-eier i Boston, Jon Von Tetzchner.

- Mozilla sa nylig at brukerne hadde så og så mange klikk, og så lanserte de ny UI. Vi gjør ikke sånne ting, vi hører på brukerne istedenfor, forklarer Tetzchner, når han snakker om Vivaldis fokus på sikkerhet og fraværende sporing.

Og det de 2.5 millioner brukerne av Vivaldi vil ha, ja det er mail, kalender, feed-leser og innebygd oversetting, som er de store nyhetene i versjon 4.0

Alt med fokus på sikkerhet og at brukerens data ikke skal spores og komme på avveie.

Bør forlate selskap som Google og Microsoft

Det er nemlig det Tetzchner ønsker Vivaldi skal bli, et alternativt økosystem til de sporings- og datadrevne systemene til Google og Microsoft.

- Jeg mener det er helt ufattelig at selskapene får lov til å samle den typen informasjon om brukerne. Du hadde reagert om posten hadde lest brevene dine, eller en snekker hadde samlet informasjon om møblene dine.

- Det at Google og Microsoft føler at det er naturlig på grunn av teknologi. Nei det er helt upassende, forklarer.

«Du hadde reagert om posten hadde lest brevene dine, eller en snekker hadde samlet informasjon om møblene dine.»

- Vår business er ikke å samle inn data, og vil har ingen målsetting om å bygge profil forteller Tetzchner.

Tetzchner mimrer tilbake til da han startet karrieren sin på Telenor forskning. På den tiden var det utenkelig å skulle ta informasjon og gi til nestemann, sier han.

- Jeg skjønner ikke hva som har skjedd med personvern. Det er et samfunnsproblem som påvirker oss blant annet politisk, at man kan påvirke beslutninger på nett.

Likevel klarer selv ikke Vivaldi å holde seg helt unna tech-kjempene. Selskapet blir nemlig finansiert av å tilby brukerne sine innebygd Google- og Bing-søk. Samt et knippe sponsede bokmerker, forteller Tetzchner.

Sloss mot bitcoin på Island

En av de store nyhetene i versjon 4.0 er innebygget sporingsfri-oversetting. Naturlig nok er Tetzchner skeptisk til Googles oversettingsverktøy, som for mange er det eneste kjente nettbaserte alternativet for oversettelser de kjenner til.

Google har tilgang til alle tekst som blir oversatt, og de har klart å slippe unna med det, inntil nå, skriver Vivaldi i presseskrivet til lanseringen.

- Det er faktisk etterspurt av brukerne våre, forteller Tetzchner.

Oversettelsesprogramvaren er bygget rett inn i Vivaldi 4.0. 📸: Vivaldi
Oversettelsesprogramvaren er bygget rett inn i Vivaldi 4.0. 📸: Vivaldi Vis mer

Selve oversettelsesmotoren er utviklet av Lingvanex, som samarbeider med både Apple og Slack fra før av, mens selve tjenesten blir driftet av Vivaldi selv. Tetzchner forteller at det er viktig for dem å hoste selv. Han sier de er "helt paranoide" på deres brukeres vegne angående sikkerhet.

Og den beste plassen for Tetzchners servere? Jo det er Island i følge han selv.

- Island er fantastisk. Det er veldig grønt fordi alle energikilder på Island er naturlige. Dessuten er det kjølig.

Ulempen er at det også tiltrekker seg andre teknologier.

- Dessverre er det en del Bitcoin-farms der og. Bitcoin er et kjemproblem. Vi bruker skjermkort til oversettelsesmotoren vår vi også, og de er nesten umulig å få tak i, forklarer han.

Førsteklasses mail

Kalender, feed-leser og mail er de tre andre nyhetene i versjon 4.0 av Vivaldi. Hvorav mail-applikasjonen for det meste er skrevet fra scratch i JavaScript.

Tetzchner sier han ikke synes det er mange nok gode uavhengige mail-klienter der ute, og peker på blant annet Mozilla Thunderbird som han forteller at Mozilla har prøvd å kvitte seg med i årevis.

Han forklarer at deres mail kommer til å bli et førsteklasses-medlem i deres økosystem, og skryter av måten de indekserer mail i en lokal database og auto-sorterer. Selv forteller han at han har over 600.000 e-poster liggende i sin innboks, og er avhengig av god sortering.

Tetzchner innrømmer at mailklient var noe han fokuserte på da han var i Opera og, og at det helt klart er likhetstrekk.

- Vi hadde database der og og likte det. Men det er klart vi gjør alt mye bedre nå, man skal jo lære av det man har gjort før, sier han med et flir.

Businessmodell kommer i veien

Han forteller at problemet til andre selskap er at businessmodellen deres kommer i veien for å lage en produktiv nettleser. Og trekker blant annet frem hans tidligere selskap Opera, som driver reklame gjennom Opera Ads.

Businessmodellen til Google og Microsoft, som han mener baserer seg på søk har han eller ikke sansen for.

«De vil jo ikke at du skal bruke bokmerker. Ikke ha mange tabs heller, fordi da søker du jo mer etter innhold.»

- De vil jo ikke at du skal bruke bokmerker. Ikke ha mange tabs heller, fordi da søker du jo mer etter innhold. I Vivaldi vil vi at du skal bygge opp din egen struktur. Selv har jeg 50-100 tabs åpne, mange i tab-stacks. Når jeg starter Vivaldi er de der, og ser likt ut som dagen før.

Han sier at andre nettleser selskap begynner å komme etter, og synes det er fint at det satses mer på privacy i bransjen. Han sier han føler Vivaldi gjør noe riktig når bransjen kopierer dem, men at de funksjonalitetsmessig fortsatt er langt unna.

Han avslører til og med at de har en iOS-nettleser i planene for fremtiden.

- vi leder vei, ingen har alt det vi har.