Vi var enige om å aldri jobbe med hardware: – Nå gjør vi det!

Design- og teknologiselskapet Heisenbug måtte lære seg å programmere kortlesere via serieport da de skulle lage verdens raskeste hotellutsjekking.

Tibor Mæhlum er daglig leder og grunnlegger av Heisenbug. 📸: Citybox / Heisenbug
Tibor Mæhlum er daglig leder og grunnlegger av Heisenbug. 📸: Citybox / Heisenbug Vis mer

I høst lanserte teknologiselskapet Heisenbug en ny teknologiplattform for den norske hotellkjeden Citybox. Selskapet valgte blant annet den noe utradisjonelle løsningen å bruke WordPress som et headless CMS.

Dette var imidlertid bare første steg i moderniseringen av Citybox sine innsjekkingsløsninger.

Nå har Heisenbug laget det de hevder er verdens raskeste utsjekkingsstasjon – en selvbetjeningskiosk som skal la deg sjekke ut på under et halvt sekund.

– Da vi startet Heisenbug var vi enige om at det var to ting vi aldri skulle gjøre: Jobbe med hardware eller lage proprietære systemer. Men så gjorde vi det – og takk og pris for det, sier daglig leder og gründer i selskapet, Tibor Mæhlum, til kode24.

Veien fra å jobbe med webdesign til å designe, utvikle og programmere fysiske enheter har imidlertid ikke vært helt uten utfordringer.

Teamet i Heisenbug som har jobbet med kiosken. Fra venstre: Christian Frich Mæhlum, Tibor Mæhlum, Espen Sævig, Are Breidablikk, Andreas Frich Mæhlum, Markus Håvåg Mæhlum, Håkon Sævig. 📸: Heisenbug
Teamet i Heisenbug som har jobbet med kiosken. Fra venstre: Christian Frich Mæhlum, Tibor Mæhlum, Espen Sævig, Are Breidablikk, Andreas Frich Mæhlum, Markus Håvåg Mæhlum, Håkon Sævig. 📸: Heisenbug Vis mer

Måtte ha fysiske kort

Den første utfordringen var at det ikke fantes noen innsjekkingsbokser på markedet som hadde den maskinvaren Heisenbug trengte. Alle de eksisterende løsningene krevde at hotellene hadde en fysisk resepsjon.

– Det vi har bygget skal jo erstatte en resepsjon, sier Mæhlum.

Selve innsjekkingsboksen består av en stor skjerm der gjesten taster inn en bookingkode. Etter å ha godkjent navn og telefonnummer, får man et romnummer, betaler for seg – og så kommer det ut et nøkkelkort.

– Designet av selve "møbelet" er tegnet sammen med Citybox, men all hardware og software er utviklet av oss.

Innsjekkingsboksene er på plass blant annet ved Citybox' hoteller i Helsinki og Bergen. 📸: Citybox
Innsjekkingsboksene er på plass blant annet ved Citybox' hoteller i Helsinki og Bergen. 📸: Citybox Vis mer

Inne i boksen er det blant annet en kortdispenser som programmerer og leverer ut fysiske nøkkelkort til gjesten.

Etter hvert planlegges det også mulighet for å ha en nøkkel bare på mobiltelefonen – en såkalt "wallet key". Men ettersom hotellgjester ofte ikke har telefoner som er kompatible med den digitale nøkkelløsningen som brukes – spesielt gjester fra land utenfor Europa – var det et krav om fysiske nøkkelkort i tillegg.

– De fleste vil hente fysiske nøkler, og også med tanke på "accessibility" er vi opptatt av at det skal være noe fysisk, sier Mæhlum.

«Vi skriver ut payloads med hexadesimale koder.»

Serieport-bibliotek

– Hva har vært det vanskeligste når dere skulle lage innsjekkingsboksen?

– Det har vært kortdispenseren og hvordan vi kommuniserer med den gjennom seriell kommunikasjon. Vi bruker Node Serialport-biblioteket der vi skriver ut payloads med hexadesimale koder, forklarer Espen Sævig, fullstackutvikler i Heisenbug.

Det å måtte kommunisere via en såpass gammel teknologi med hexadesimale koder som sendes til et serieport-grensesnitt var en kneik å komme over for utviklerteamet. Til daglig er de vant til å jobbe med de mest moderne web-teknologiene, ikke å programmere maskinvare via gammeldagse grensesnitt.

– Men det har vært gøy, sier Sævig.

Dette er tech-stacken til innsjekkingskioskene:

Next-dashboard

Med ubetjente hoteller er det selvfølgelig viktig at ikke folk fysisk skal måtte reise land og strand rundt for å fikse eventuelle problemer.

Heisenbug har derfor laget en dashboard-løsning de kaller Heisenbug CAT som gir sentralisert oversikt over alle kioskene.

Dashboardet er laget med Next.js og UI-biblioteket NextUI.
Dashboardet er laget med Next.js og UI-biblioteket NextUI. Vis mer

Dashboardet er laget både for å gi innsikt til hotellet, men også for at Heisenbug skal ha kontroll og oversikt over alle kioskene, kunne restarte dem, oppdatere programvare, og så videre. Løsningen har støtte for varsler til og fra gjester via SMS, utsendelser av e-poster, lojalitetsprogram, oversikt over omsetning og mye annet.

Mens backenden som vi har skrevet på kode24 tidligere er laget med Vercel Edge Functions, Google Cloud og Firebase, så har utviklerne i Heisenbug gått for denne stacken på frontenden:

– Dashboardet gir oss omfattende overvåking av alle systemoperasjoner og transaksjoner. Dette verktøyet spiller en nøkkelrolle i å spore brukerinteraksjoner, systemytelse og datastrømmer, sier Mæhlum.

Så det store spørsmålet: Er det mulig å sjekke ut på under et halvt sekund? Vi i kode24 fikk en demo av utsjekkingsprosessen, som i praksis var bare å lese av nøkkelkortet på vei ut av hotellet.

Tiden? 0,295 sekunder. Innsjekking tar noe lenger tid – men under 50 sekunder, blir vi fortalt.