Ved forrige valg gikk VG ned i 3 timer – sånn holdt de seg oppe i år
Schibsted-utviklerne ville unngå nedetid for enhver pris denne gangen, forteller Noah Hall – innsatsleder på teknisk valgvake.
Ved forrige valg gikk Norges største nyhetsside (VG) ned i rundt 3 timer. Denne gangen sørget vi for at det ikke skjedde.
Den forrige nedetiden var frustrerende for redaksjonen. Valg er en av de største kveldene i enhver redaksjon. For Norges største nyhetsside er det smertefullt å ikke kunne nå brukerne under et valg.
Flere faktorer hadde endret seg siden sist:
- Vi lærte av feilene våre.
- Vi gjorde ytelsesmålinger og testet.
- Vi hentet inn ressurser fra hele organisasjonen for å sikre at vi ikke hadde et punkt som kunne feile, og som vi ikke kunne fikse umiddelbart.
- Vi håndterte den tekniske siden slik at journalistene kunne fokusere på journalistikken.
Ikke bare holdt vårt største nyhetsnettsted seg oppe – alle nettsidene våre gjorde det. Og vår dekning av resultatene lå foran alle de store publikasjonene i Norge.
Sovepose og paracet
Jeg tok rollen som innsatsleder («incident commander») – både i forkant og på valgnatten. Jeg forberedte meg med sovepose, klesskift, snacks og paracetamol.
Siden nedetiden ved forrige valg hadde skapt usikkerhet, var det viktig å kommunisere til redaksjonen at vi var til stede og klare til å fikse ethvert problem som måtte oppstå. Ikke bare via meldingsapper, men fysisk i rommet.
Redaksjonen måtte ha tillit til oss. Ved å vise at vi var klare til å være der hele natten om nødvendig, signaliserte vi: Vi er her sammen med dere.
Nesten alt arbeidet ble gjort lenge før valget. Vi hadde endret infrastruktur, vi hadde endret kode og konfigurasjon. Og vi var klokere.
Men det var én faktor vi ikke kunne kontrollere: Tidligere år mottok mediehusene resultatene før de ble offentliggjort. Denne gangen ble alle resultatene publisert samtidig som mediehusene mottok dem. Det skapte en viss uro i teamet vårt, men vi var forberedt.
Sånn ble kvelden
- 09:00 – Gjøre incident-kanalen kjent for interessenter. Vi ville at de involverte skulle vite hvor de fant oss. Alle saker skulle inn i én kanal.
- 09:40 – Klargjøre regler, tidsplan og kontaktmetoder i incident-kanalen. Gjøre det tydelig hvordan ting skulle håndteres.
- 17:00 – Kontakte kommunikasjonsansvarlige i redaksjonene og informere om at vi var på plass. Skape trygghet ikke bare rundt den tekniske løsningen, men også rundt kommunikasjon og beredskap. Redaksjonen måtte vite at de kunne nå oss, når som helst, med hvilket som helst problem.
- 20:00 – Vi satte opp et fysisk møterom der redaksjonen kunne se oss, men med nok avstand til at vi kunne fokusere.
- 20:40 – Samle alle på vakt i et digitalt møterom. Fordel oppgaver til alle – mest overvåking i starten. Hold moralen oppe, tonen lett, men seriøs. Alle visste alvoret i situasjonen. Informere alle om når de største trafikk-toppene var forventet.
- 21:02 – Resultatene begynner å komme inn. Vi verifiserer, verifiserer, verifiserer. Fungerer valg-API-et? Vises widgetene korrekt?
- 21:30 – Sjefredaktøren i VG kommer inn i vaktrommet vårt med et stort smil og masse ros. Og godteri. Teknologidirektøren meldte at alle sjefredaktørene var svært fornøyde.
- 22:00 – Vi tar en pause. Vi går ut av rommet, tar en matbit og sjekker innom redaksjonene.
- 22:50 – Valgresultatet blir annonsert. Trafikken begynner å avta. Vi oppsummerer og drar hjem for natten.
Mye kunne gått galt
Systemene våre er tett sammenvevd. Dette er store systemer med lange, historiske kodebaser. For å forberede oss involverte vi folk fra alle mulige områder og sørget for at det fantes en plan.
En gjenganger i redaksjonene var: «Vi har backup av backupene våre.» Alle backupene vi hadde ble testet. Redaksjonene sa vi aldri hadde vært så godt forberedt som i år.
Bra! Det var akkurat slik vi ville at de skulle føle det.
En viktig filosofi jeg følger: Hold munn når smartere folk snakker.
En del av å være innsatsleder er å styre tid og ressurser. Ikke bare egne, men andres. Dette er et stressende scenario. Jeg oppmuntret folk til å ta pauser, og sparte selv energi til selve valgnatten.
Som innsatsleder er det ikke min rolle å fikse alt. Det er å lede innsatsen og sørge for at vi ikke mister kontrollen. En viktig filosofi jeg følger: Hold munn når smartere folk snakker.
Selv om mye kunne gått galt, gjorde det ikke det. Tiden og energien vi investerte sikret at vi hadde gode standardoppsett, samtidig som vi var klare til å tilpasse oss raskt.
Disse lærdommene er en del av vår dedikasjon til journalistikken. Det er ikke bare journalistene som er dedikerte, eller økonomene, eller sjefredaktørene. Det er alle, og det er en av de fine tingene som gjør meg stolt av å jobbe i Schibsted.