– Studentene som tar eksamen i dag er ikke mini-versjoner av deg for ti år siden. De har ikke først lært å kode og deretter oppdaget KI-verktøy. De er KI-først, fra første dag, skriver Håkon Bogen. 📸: Privat

– Spørsmålet er ikke om du skal ansette AI-først-juniorer, men om du har råd til å la være

– Mens du fortsatt diskuterer om juniorer forstår algoritmer, har de allerede revolusjonert arbeidsflyten din, skriver Håkon Bogen om dagens nyutdanna.

Publisert

✍ leserinnlegg

Dette er et leserinnlegg fra en ekstern skribent, som betyr at innholdet ikke nødvendigvis speiler kode24s meninger. Vil du også bidra? Send oss en epost på hei@kode24.no, eller les mer her!

Glem alt du tror du vet om juniorutviklere og nyutdannede:

Studentene som tar eksamen i dag er ikke mini-versjoner av deg for ti år siden. De har ikke først lært å kode og deretter oppdaget KI-verktøy. De er KI-først, fra første dag.

Den “late” studenten som bruker KI for å bestå eksamen? Perfekt rustet for morgendagens arbeidsliv.

Mens vi seniorer har måttet omlære oss for å samarbeide med KI, har dagens studenter lært å kode gjennom KI. De tenker ikke «hvordan løser jeg dette problemet?» og så «kan KI hjelpe meg?». De starter i motsatt ende:

«Hvilken KI-modell passer best for denne jobben – ChatGPT-4o eller Claude Sonnet?»

Og de mest fremtidsrettede tenker:

«Hvordan kan KI gjøre hele jobben, mens jeg drikker øl?»

Verden der vi jobber mindre og produserer mer er ikke fremtiden. Den er her. De “late” studentene er bare noen år foran oss andre.

Bruker KI i hele prosessen

I dag bruker mange seniorutviklere KI til å generere boilerplate-kode. Men resten av arbeidsflyten er stort sett som før.

Den KI-første junioren derimot? Hen bruker KI i hele prosessen: Research, arkitekturvalg, koding, testing, dokumentasjon og debugging – samtidig.

Utviklingstempoet er brutalt. For bare to uker siden trodde du kanskje LLM-er var ubrukelige for ditt prosjekt? Jeg gjorde samme feilvurdering.

Da TRY inngikk partnerskap med Anthropic for en måned siden og oppfordret oss til å ta Claude i bruk, rynket jeg på nesen – ikke bra nok for mitt nivå, tenkte jeg.

Den arrogansen varte i nøyaktig én uke. Claude 4 knuste alle mine fordommer – plutselig kunne den forstå hele kodebaser, se sammenhenger på tvers av filer og foreslå refaktoreringer jeg ikke hadde tenkt på selv.

Og det stopper ikke med utviklerne. Kollegaer i TRY som aldri har skrevet en linje kode, automatiserer nå kampanjeworkflows og dataanalyser. Prosjekter som krevde ukers manuelt arbeid? Ferdig på ettermiddagen.

Hvis en junior kan ta KI-kode, forbedre ytelse, rette svakheter og tilpasse til ditt miljø – da forstår de koden der det faktisk teller.

«Men forstår de egentlig koden?»

Vi har alle hørt om studenter som “jukser” med KI på eksamen. Men hva om vi snur spørsmålet:

Hvorfor belønner vi ineffektivitet?

Hvis målet er å løse et problem, og KI kan gjøre det raskere og bedre – er det ikke da det smarteste valget?

Studenten som lærer Claude eller Gemini Pro å analysere hele kodebasen din og foreslå forbedringer på minutter, er ikke lat. Hen er strategisk.

Og ja – vi hører det alltid: «Men forstår de egentlig koden?»

Feil spørsmål. Det riktige er: «Kan de vurdere, forbedre og tilpasse det KI genererer?»

Hvis en junior kan ta KI-kode, forbedre ytelse, rette svakheter og tilpasse til ditt miljø – da forstår de koden der det faktisk teller.

Ikke lenger et spørsmål

Jeg har sett studenter løse oppgaver på timer som tidligere tok dager. Ikke fordi de tar snarveier, men fordi de har lært å orkestrere KI effektivt. De tester fem arkitekturer på samme tid som tradisjonelle utviklere implementerer ett.

Her er det jeg, med 13 års erfaring som utvikler, som må lære av studentene.

Bedrifter som ansetter på grunnlag av “evne til å kode uten KI”, konkurrerer nå mot bedrifter som ansetter KI-optimaliserte problemløsere.

Hvem tror du vinner? Bedrifter som forstår at KI-først juniorer leverer raskere time-to-market og lavere utviklingskostnader, samtidig som de kan iterere basert på kundefeedback i sanntid.

Dette betyr ikke at seniorerfaring er verdiløs. Tvert imot – kombinasjonen av KI-først juniorer og erfarne utviklere som forstår systemarkitektur og forretningslogikk er uslåelig. Men det krever at vi seniorer er villige til å lære.

Om fem år vil disse “late” studentene være CTO-er som leverer raskere og billigere enn konkurrentene dine. Mens du fortsatt diskuterer hvorvidt juniorer forstår algoritmer, har de allerede revolusjonert arbeidsflyten din.

Spørsmålet er ikke om du skal ansette KI-først juniorer og la dem lære opp seniorene.

Spørsmålet er om du har råd til å la være.

Powered by Labrador CMS