Solgte inn løfte om no code med kunstig intelligens – skal ha brukt ekte utviklere

I flere år har det versert rykter om at Builder.AIs no code i realiteten var laga av faktiske utviklere. Nå er selskapet konkurs.

Grunnlegger i Builder.AI, Sachin Dev Duggal, gikk tidligere i år av som toppsjef i selskapet. Nå er selskapet konkurs. 📸: Brendan McDermid / Reuters
Grunnlegger i Builder.AI, Sachin Dev Duggal, gikk tidligere i år av som toppsjef i selskapet. Nå er selskapet konkurs. 📸: Brendan McDermid / Reuters Vis mer

Det har ikke mangla på advarsler om at AI tar jobben din, at du må lære deg å bruke AI for å beholde jobben.

Men noen advarsel om at du kan ende opp med å måtte jobbe som AI, det har vi til gode å se. Det samme gjelder historier om folk som tar jobber fra AI.

Det var likevel virkeligheta i det britiske AI-selskapet Builder.AI, som nylig gikk konkurs.

Blåste opp omsetninga

For selskapet som for to år siden skrøt av sitt nylig inngåtte samarbeid med Microsoft, og på et tidspunkt var verdt 1,5 milliard dollar (drøye 15 milliarder kroner), skal ikke ha levert helt etter planen.

Mens de selv beskrev seg som low code/no code med «Lego-lignende moduler», som skulle gjøre det raskere å kode en app enn å bestille en pizza, skriver flere medier nå at det hele var lite anna enn et luftslott.

Fallet starta ifølge The Times of India med at en sentral kreditor «tok beslag» i et betydelig beløp fra selskapets kontoer, etter at det ble oppdaga at omsetningen ikke var i nærheten av det som var lovet.

Tidligere i år måtte grunnleggeren Sachin Dev Duggal gå av som toppsjef i selskapet, men beholdt en plass i styret.

Han skal ha lovet en omsetning på 220 millioner dollar, mens en uavhengig revisjon skal ha vist en omsetning på rundt 50 millioner.

Selskapet har bekrefta konkursåpninga ovenfor TechCrunch.

Situasjonen ble ikke noe bedre, da finansmannen Bernhard Engelbrecht delte et innlegg om selskapet på X...

Investeringer fra Microsoft

For i innlegget avslører Engelbrecht at det ikke var noe kunstig ved dette AI-selskapet.

For AI-assisten «Natasha» var nemlig ikke basert på kunstig intelligens. Det skal ha vært mennesklig intelligens, nærmere bestemt rundt 700 indiske utviklere.

Engelbrecht skriver at appene fra selskapet, som var «utvikla av AI», var fulle av glitcher, uleselig kode og hadde funksjoner som var ubrukelige.

– Med andre ord virka det som ekte, kunstig intelligens, konkluderer han.

Finansmannen poengterer at store internasjonale IT-selskaper som Microsoft har backet selskapet med betydelige beløp.

Ifølge ham skal det dreie seg om så mye som 445 millioner dollar, nærmere 4,5 milliarder norske kroner. Ifølge The Register er beløpet over 500 millioner dollar.

Flere av investorene og kreditorene har overfor Bloomberg avvist å kommentere saken.

Den indiske utgaven av Mashable skriver at Builder.AI nå skylder Microsoft og Amazon henholdsvis 30 og 85 millioner dollar for datakapasitet.

De gjengir også en rekke reaksjon-memes om avsløringen.

The Telegraph har også omtalt konkursen. De skriver at det allerede før pandemien var flere som hevda at jobben i all hovedsak ble utført av mennesker, og at selskapet i praksis ikke hadde en AI-teknologi å snakke om.

kode24 har tatt kontakt med Builder.AI for å få en kommentar til anklagene, men har så langt ikke mottatt svar på vår henvendelse.

Venta med leveranser for å ligne

Enkelte ansatte som «jobbet som AI» forteller til Techfunding News at de fikk betalt mellom 8 og 15 dollar i timen, og at de nå sliter med å få jobb.

– De tvang oss til å bruke falske vestlige navn i eposter til kundene, sier Arjun Patel, som skal ha vært en av utviklerne bak Natasha.

Magasinet gjengir også lekkede Slackmeldinger av hvordan utviklerne skulle opptre:

  • De skulle etterligne svartidene som en AI ville ha, ved å vente mellom 12 og 48 timer før de leverte koden.
  • De skulle bruke mal-baserte svar som «Natasha is optimising your request», samtidig som de bygga appene sjæl.
  • De skulle unngå å bruke teknisk språk når de snakka med kunder, for å opprettholde illusjonen av at Builder.AI var et no-code-selskap.

Flere ansatte beskriver det hele som et call-senter med bedre markedsføring.

– Vi brukte å le av Natasha. Det var en internvits når vi måtte jobbe de hardere skiftene, sier en utvikler til magasinet.