Oslo Origo blir historie fra nyttår, melder Digi.
Da blir miljøet i etaten slått sammen med Utviklings- og kompetanseetaten (UKE) i Oslo kommune, til Digitaliseringsetaten.
Samtidig er det flere spørsmål som gjenstår, blant annet hvem som skal lede etaten, og om det blir nedbemanning.
– Kan bli enda mer slagkraftig
Etatsdirektør Tine Reuterdahl i Oslo Origo viser til at de siden 2018 har bygd opp et ledende kompetansemiljø innen digitalisering i offentlig sektor.
– Våre ansatte er opptatt av samfunnsoppdraget og et godt arbeidsmiljø, og jeg tror de fleste er spente på hvordan den nye etaten blir, sier hun til Digi.
– Vi har sterke fagmiljøer i Origo og UKE som til sammen kan bli en enda mer slagkraftig digitaliseringsetat for Oslo kommune, fortsetter Reuterdahl.
Oslo kommune skriver mer om endringene på sine egne sider, der vi kan lese om noe av ansvaret til den nye etaten:
- IKT og teknologi på tvers av kommunen
- Produktutvikling og tjenestedesign
- Stabil og sikker drift av kommunens felles IKT-plattform

Slik driftes Oslo kommune
Vedtatt, men en del gjenstår
Planene ble formelt vedtatt i april, men det er fortsatt flere momenter som er uavklarte.
Det er blant annet varslet at de konkrete oppgavene til etaten vil bli definert i forbindelse med budsjettprosessen for 2026. I tillegg påpekes det i saksframlegget at noen oppgaver også vil bli avklart etter årsskiftet.
Faktum at to etater blir til én, gjør også at det trengs en etatsdirektør mindre.
Alltinget har omtalt søkerlista til jobben som digitaliseringssjef i Oslo kommune, der søknadsfristen nylig gikk ut. Både direktøren i Oslo Origo og UKE har søkt.

Oslo Origo sitter på sensitive data om 700.000 folk. Deres viktigste sikkerhetsverktøy: Kulturen
Uklart om noen mister jobben
Endringen skjer samtidig som Oslo gjennomgår et effektiviseringsprogram, skriver de i saksframlegget.
Der tegnes det også opp visjoner for at endringene skal «styrke kommunens digitale transformasjon ved å samle IKT- og digitaliseringsressurser i én enhet». I tillegg er det definert noen litt mer konkrete punkter.
- Sikre helhetlig styring.
- Bedre samordning på tvers av sektorer.
- Legge til rette for innovasjon og mer effektive digitale tjenester for innbyggere og ansatte.
Gitt det krevende arbeidsmarkedet for utviklere, er det nok mange som lurer på om det er vurdert om noen av de 145 ansatte vil miste jobben som følge av endringa. Det er ikke vurdert, skriver kommunen i saksframlegget.
