Reagerer på API-nekt: - Bryter inn i eiendomsretten du har til det du kjøper

- Dette er noe Ford bør fikse opp i, mener Forbrukerrådet, som er bekymra for trenden.

Juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet påpeker at stadig flere produkter nå får en tjeneste-bit, som det ikke skal være fritt fram for produsentene å regulere som de vil. Du eier tross alt det du kjøper. 📸: Forbrukerrådet
Juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet påpeker at stadig flere produkter nå får en tjeneste-bit, som det ikke skal være fritt fram for produsentene å regulere som de vil. Du eier tross alt det du kjøper. 📸: Forbrukerrådet Vis mer

kode24 har fortalt om apputvikleren Jon Harald Øymyr, som flere ganger opplevde å bli stengt ute fra appen til elbilen hans Ford Mustang Mach-E.

Grunnen: Han brukte tredjepartsapper, som kobler seg på Ford sine API-er - noe Ford ikke tillater.

Øymyr hadde planer om å koble seg på API-ene selv også, slik han har gjrot med andre biler, og etterlyste mer åpenhet fra Ford til å kunne gjøre som han selv vil med sin egen bil.

- Bankene har jo blitt tvunget til å åpne opp for tredjeparter via PSD2, med tanke på at man eier og skal ha tilgang på sine egne data. Jeg mener dette burde gjelde for biler, også, utdyper han overfor kode24.

Også Forbrukerrådet er nå bekymra for at nordmenn ikke får brukt sine egne produkter slik de selv ønsker - og advarer mot nye lover som er på vei.

Rimelig eller urimelig?

- Aller først; har en bilprodusent rett til å stenge bileiere ute fra å bruke appene sine, slik Ford gjør her?

- Bilprodusenten har plikt til å sikre appene sine mot datainnbrudd og tilsvarende, men de må være svært forsiktige med å stenge ute brukere som følge av helt vanlig bruk. Dersom sikkerhetsmekanismer i apper eller tjenester slår ut ved vanlig bruk eller lovlig integrasjon mot tredjepartstjenester, så er dette noe Ford bør fikse opp i, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet til kode24.

Mange tenker kanskje at så lenge noe står i vilkårene til en tjeneste, kan selskaper gjøre som de vil. Slik er det ikke i Norge.

- Vilkår som gir selskapet for stor adgang til å stenge ute brukere, vil fort være urimelige, sier Iversen, og "urimelig" i denne sammenhengen kan fort bety ulovlig.

- Viktige vilkår bør også fremheves på en klar og tydelig måte ovenfor forbrukeren, slik de er lette å se og lette å forstå. Hvis du bevisst gjemmer viktige vilkår inne i lange vilkårsdokumenter, kan det fort være å regne som urimelig handelspraksis, som også er ulovlig.

Eiendomsretten din

Rimelige vilkår, som er rimelig greit vist fram til deg, er altså første steg mot å kunne begrense bruken din av bilen din.

Men dette er ikke en vei Forbrukerrådet håper bilprodusentene tar - for dette dreier seg etterhvert om mye mer enn bare biler.

- Vi ser at når vanlige gjenstander får en tjenestekomponent, som biler med tilknyttede apper, vil det kunne føre til begrensninger i hvordan vi bruker tingene våre, sier Iversen.

- Fra vår side fremstår det for eksempel helt åpenbart at du bør ha mulighet til å koble sammen elbilen din med tredjepartstjenester, for å strømlinjeforme ladingen eller får å få ut mer brukerdata fra bilen. Og hvis selskapene legger inn begrensninger i denne friheten, for å verne om egen data eller egne tjenester, så bryter det inn i eiendomsretten du har til bilen du har kjøpt, fortsetter han.

«Fra vår side fremstår det for eksempel helt åpenbart at du bør ha mulighet til å koble sammen elbilen din med tredjepartstjenester, for å strømlinjeforme ladingen eller får å få ut mer brukerdata fra bilen.»

Nye tider, nye lover

- Her er det viktig at lovgiver, også på EU-nivå, følger med i timen og sikrer at selskapene ikke spiser seg inn i eiendoms- og bruksretten vår til ting vi har kjøpt, mener Iversen i Forbrukerrådet.

Og lovgiverne er på banen. For eksempel trer vår nye digitalytelseslov i kraft 1. januar 2023, som blir en slags forbrukerkjøpslov for digitale tjenester, og regulerer blant annet hvor mye en tjeneste kan endre seg før du skal få gå fra avtalen.

Senere skal også forbrukerkjøpsloven oppdateres for å få med slike ting. Og fra før har du blant annet retten til dataportabilitet, som betyr at du kan kreve å få utlevert personopplysningene dine - noe Ford påpeker at man også kan fra dem, selv om du ikke kan koble deg på API-ene for å hente det sjælv.

- Også apper og tjenester som følger med bilen er en del av den opprinnelige kjøpsavtalen. Selskapet kan ikke uten videre fjerne sentrale funksjoner, og vilkår med for stor endringsadgang for selskapet vil fort kunne være urimelig, og dermed ulovlig, sier Iversen.

- Når hele det nye regelverket er på plass vil smarte produkter, inkludert de underliggende tjenestene, ha et godt og dekkende forbrukervern.