Perplexity lager AI-nettleseren Comet, nå er Windows-versjonen klar
Du må sette deg på venteliste for å prøve, og det stilles spørsmål ved hvorfor Perplexity egentlig lager den.

Perplexity, selskapet bak den AI-baserte søkemotoren med samme navn, annonserte tidligere i år planer om å bygge sin egen nettleser: Comet.
Etter at nettleseren ble tilgjengelig i en lukket beta for Mac-brukere i mai, er nå Perplexity klar med en beta av Windows-versjonen, skriver Engadget.
Perplexity-sjef Aravind Srinivas skriver på X at de har sendt ut noen få invitasjoner til betatestere som skal få prøve ut Windows-versjonen, og at de i tillegg er godt på vei med en Android-versjon. iOS skal også komme.
Windows build is also ready. And few invites have been sent for early testers. Android build is also moving at a crazy pace and moving ahead of schedule. iOS updates soon. https://t.co/qwmd3QpqVn
— Aravind Srinivas (@AravSrinivas) June 22, 2025
Selskapet kaller Comet for "A browser for agentic search", og nettleseren skal være en slags "intelligent nettleser" med innebygde AI-funksjoner.
For å få tilgang til Comet-nettleseren må du sette deg på venteliste.
Virtuelt prøverom
Ikke veldig mye er kjent om nettleseren ennå, men ifølge Engadget skal nettleseren ha AI-funksjoner som blant annet at du kan stille spørsmål eller få nettleseren til å gjøre ulike oppgaver for deg, som å sjekke ubesvarte e-poster.
Srinivas la nylig ut dette skjermbildet der han ber Comet om å sjekke kalenderen og bildearkivet hans for å finne ut når han sist var hos frisøren:
Thank you, Comet! https://t.co/coDpMLYO3y pic.twitter.com/znOLerD3QR
— Aravind Srinivas (@AravSrinivas) June 24, 2025
Betaversjonen har også en "Try on"-funksjon der brukere kan laste opp et bilde av seg selv og så vil Comet lage et bilde av deg der du har på deg et klesantrekk du har funnet i en nettbutikk.
Laget for mer data om deg?
Engadget skriver at selv om det ikke er noen offisiell lanseringsdato for Comet ennå, så har nettleseren allerede rukket å hisse på seg enkelte.
Perplexity-sjefen uttalte nemlig i en podcast at Perplexity ville bruke Comet-nettleseren til å samle inn data om brukerne, for å levere målrettede annonser til dem.
– Det er faktisk en av de andre grunnene til at vi ønsket å lage en nettleser – vi vil kunne hente inn data også utenfor appen for å forstå deg bedre, sa Srinivas.
I ettertid har han sagt at kommentaren var tatt ut av kontekst, og at alle brukere selv vil kunne velge om de vil ha personlig målrettede annonser.