Perplexity lager AI-nettleseren Comet, nå er Windows-versjonen klar

Du må sette deg på venteliste for å prøve, og det stilles spørsmål ved hvorfor Perplexity egentlig lager den.

Perplexity holder på å lage en ny AI-basert nettleser kalt Comet.
Publisert

Perplexity, selskapet bak den AI-baserte søkemotoren med samme navn,  annonserte tidligere i år planer om å bygge sin egen nettleser: Comet. 

Etter at nettleseren ble tilgjengelig i en lukket beta for Mac-brukere i mai, er nå Perplexity klar med en beta av Windows-versjonen, skriver Engadget.

Perplexity-sjef Aravind Srinivas skriver på X at de har sendt ut noen få invitasjoner til betatestere som skal få prøve ut Windows-versjonen, og at de i tillegg er godt på vei med en Android-versjon. iOS skal også komme.

Selskapet kaller Comet for "A browser for agentic search", og nettleseren skal være en slags "intelligent nettleser" med innebygde AI-funksjoner.

For å få tilgang til Comet-nettleseren må du sette deg på venteliste.

Virtuelt prøverom

Ikke veldig mye er kjent om nettleseren ennå, men ifølge Engadget skal nettleseren ha AI-funksjoner som blant annet at du kan stille spørsmål eller få nettleseren til å gjøre ulike oppgaver for deg, som å sjekke ubesvarte e-poster.

Srinivas la nylig ut dette skjermbildet der han ber Comet om å sjekke kalenderen og bildearkivet hans for å finne ut når han sist var hos frisøren:

Betaversjonen har også en "Try on"-funksjon der brukere kan laste opp et bilde av seg selv og så vil Comet lage et bilde av deg der du har på deg et klesantrekk du har funnet i en nettbutikk.

Laget for mer data om deg?

Engadget skriver at selv om det ikke er noen offisiell lanseringsdato for Comet ennå, så har nettleseren allerede rukket å hisse på seg enkelte.

Perplexity-sjefen uttalte nemlig i en podcast at Perplexity ville bruke Comet-nettleseren til å samle inn data om brukerne, for å levere målrettede annonser til dem.

– Det er faktisk en av de andre grunnene til at vi ønsket å lage en nettleser – vi vil kunne hente inn data også utenfor appen for å forstå deg bedre, sa Srinivas.

I ettertid har han sagt at kommentaren var tatt ut av kontekst, og at alle brukere selv vil kunne velge om de vil ha personlig målrettede annonser. 

Powered by Labrador CMS