Over halvparten av norske 9-åringer er på sosiale medier

Norske barn får smarttelefon tidligere enn før, og hele sju av ti under aldersgrensen er på sosiale medier.

53 prosent av niåringene, 58 prosent av tiåringene og 72 prosent av elleveåringene er på sosiale medier.

📸: Heiko Junge / NTB
53 prosent av niåringene, 58 prosent av tiåringene og 72 prosent av elleveåringene er på sosiale medier. 📸: Heiko Junge / NTB Vis mer

72 prosent av 9 til 12-åringene bruker sosiale medier, til tross for at det er 13 års aldersgrense. Det viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2024.

– Når mer enn 70 prosent av barn mellom 9 og 12 år er på sosiale medier selv om grensen er 13 år er det åpenbart at aldersgrensene ikke fungerer. Vi vet at barn blir for utsatt for blant annet grov vold og pornografi på sosiale medier. Det skal ikke en niåring måtte se, sier fungerende leder i KrF, Dag Inge Ulstein, til NTB.

Han mener løsningen er åpenbar:

– Det må innføres en reell aldersgrense på sosiale medier med verifiserbar pålogging. Dette handler om å gi foreldrene de verktøyene de trenger for å beskytte barna sine, sier Ulstein.

Større bruk blant de yngste

53 prosent av niåringene, 58 prosent av tiåringene og 72 prosent av elleveåringene er på sosiale medier, viser Medietilsynets undersøkelse.

– Tallene kan tyde på at bruken av sosiale medier er større blant de yngste barna enn mange foreldre er klar over, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet i en pressemelding.

– Dette er tjenester der vi vet at barn kan bli eksponert for både innhold og atferd som kan være skadelig for dem, eksempelvis vold, kroppspress og ulovlig bildedeling. Medietilsynets klare anbefaling til foreldre er derfor å overholde 13-årsgrensen.

Flere yngre med egen mobil

Undersøkelsen viser at 94 prosent av 9 til 11-åringer har sin egen mobil, mens andelen var 85 prosent for ti år siden.

– Vi ser en utvikling der barna er yngre når de får mobiltelefon, og dermed også i større grad har tilgang til internett uten voksnes tilstedeværelse. Da blir det ekstra viktig å sørge for best mulig beskyttelse mot skadelig innhold og ubehagelige opplevelser, sier Velsand.

Datainnsamlingen for Barn og medier ble gjennomført i første kvartal 2024, og 3212 barn i alderen 9 til 18 år har deltatt i kartleggingen.