Norske Curipod får tusen nye brukere hver dag: – AI løste stort problem

Elever og lærere over hele verden bruker norske Curipod, som nylig fikk inn 48 millioner kroner fra investorer.

Frikk Fossan er med-gründer og CTO (teknologisjef) i Curipod. 📸: Kurt Lekanger
Frikk Fossan er med-gründer og CTO (teknologisjef) i Curipod. 📸: Kurt Lekanger Vis mer

– I januar begynte vi å undersøke generativ AI, spesielt OpenAI-API-ene. Vi innså at det løste et stort problem vi har hatt hele tiden, sier Frikk Fossan, teknologisjef og en av gründerne i Curipod.

Vi besøkte dem i lokalene deres hos Startup Lab i Oslo.

Idéen bak Curipod er å gjøre skoleelever og studenter mer nysgjerrige gjennom et presentasjonsverktøy der elevene kan delta mer interaktivt i undervisningen ved å svare på spørsmål eller bidra med egne spørsmål.

Slik kan en presentasjon i Curipod se ut. Presentasjonen kan berikes med interaktive oppgaver, spørsmål, undersøkelser, tegneoppgaver og mye annet.
Slik kan en presentasjon i Curipod se ut. Presentasjonen kan berikes med interaktive oppgaver, spørsmål, undersøkelser, tegneoppgaver og mye annet. Vis mer

Etter en treg start, får Curipod nå rundt 1000 nye registreringer om dagen fra hele verden, mest USA. Fossan mener mye av suksessen er takket være AI.

– Du skriver inn et tema og i løpet av ti sekunder har du et fullt slidedeck med informasjon og interaktive oppgaver, sier Fossan.

Elever kan delta i oppgavene fra mobiltelefonene sine ved å skanne en QR-kode på skjermen – litt som i Kahoot. Foreløpig er tjenesten på norsk og engelsk, men fungerer inntil videre best på engelsk.

De tre utviklerne i Curipod: Frikk Fossan (med-grunnlegger og teknologisjef), Sophie Haugland Pedersen (utvikler) og Eskild Ruud Mageli (seniorutvikler og AI-utvikler). 📸: Kurt Lekanger
De tre utviklerne i Curipod: Frikk Fossan (med-grunnlegger og teknologisjef), Sophie Haugland Pedersen (utvikler) og Eskild Ruud Mageli (seniorutvikler og AI-utvikler). 📸: Kurt Lekanger Vis mer

Droppet ut av videregående

Historien startet for noen år siden da Fossan og de to andre gründerne i selskapet, Eirik Hernes Berre og Jens Aarre Seip, begynte å undersøke om det ville være mulig å lage et produkt som gjør elever mer nysgjerrige.

Målet var å få fokuset bort fra den evinnelige puggingen, uten at eleven forstår hvorfor man skal pugge.

– Daglig leder hos oss, Jens, droppet selv ut av videregående. Vi har vært kompiser hele livet, og vi så at det var et stort problem at når du studerer så blir du fortalt alt du skal lære, men ikke hvorfor du skal lære det , sier Fossan.

Sammen startet de i 2019 opp det som i dag har blitt til Curipod. Totalt er det seks ansatte i Curipod, hvorav tre – inkludert Frikk Fosse – jobber som utviklere. Fosse har bakgrunn som utvikler fra blant annet Acando, Entur og Cognite.

Skjermen og kameraet er alltid på, slik at de på hjemmekontor enkelt kan komme i kontakt med de på kontoret for å diskutere løsninger. 📸: Kurt Lekanger
Skjermen og kameraet er alltid på, slik at de på hjemmekontor enkelt kan komme i kontakt med de på kontoret for å diskutere løsninger. 📸: Kurt Lekanger Vis mer

Alltid-på-standup

Utviklerne i Curipod jobber etter smidige prinsipper, noe som ifølge Fossan er enkelt å gjennomføre siden de er såpass få. Det releases flere ganger om dagen gjennom en kontinuerlig devops-syklus.

Hver dag klokken 11 er det standup-møte. Ettersom folk noen ganger jobber fra andre steder er det satt opp en permanent skjerm og et kamera som alltid er på – som et slags "always-on" standup-møte.

– Vi jobber i ukessprinter. Det er korte og intense sprinter.

«Kan vi kjøpe en tredjepartstjeneste som fungerer, så gjør vi heller det.»

Til planlegging brukes OKR-rammeverket, og siden det er få utviklere gjøres det ganske harde prioriteringer.

– Vi bruker mye tid på å finne ut hva som er de riktige tingene å gjøre, og snakke med lærere som bruker produktet om dette.

Mye prøving og feiling

Fossan forteller at det var mye prøving og feiling i starten, før man til slutt kom frem til det som var forløperen til dagens Curipod. Det som ble laget i 2019 ligner veldig lite på det produktet har blitt til i dag, ifølge Fossan.

Opprinnelig startet det med en 1:1-chatteløsning som ble solgt til BI og NHH som en slags skreddersydd supportløsning. Så ble tjenesten gjort om til en forumsløsning der elevene kunne hjelpe hverandre.

Senere fikk Fossan tilbakemelding fra en foreleser som mente det ville vært fint om studentene kunne stille spørsmål underveis mens han foreleste.

– Det som skjedde da var at man gikk fra det bare var én person på første rad som stilte spørsmål, til at alle i klassen hadde stilt ett spørsmål hver. Det hadde aldri skjedd før.

Fra Curipods lokaler hos Startup Lab. 📸: Kurt Lekanger
Fra Curipods lokaler hos Startup Lab. 📸: Kurt Lekanger Vis mer

Det ble jobbet videre med idéen, og Fossan og kollegaene i Curipod snakket mye med lærere om hva som skal til for å gjøre elevene mer nysgjerrige.

Fossan forteller at første versjon av Curipod ble til gjennom å eksperimentere seg frem.

– Man treffer vanligvis ikke på første, andre eller tredje forsøk.

Første versjon av Curipod ble lansert i august 2021. Da var det blant annet lagt til funksjonalitet som lot elever å stemme frem hvilke (anonyme) spørsmål de liker best, før man får en toppliste med beste spørsmål på tavlen.

– Og så utvidet vi med mer, som at lærere kan stille spørsmål, elevene stille spørsmål, at du kan legge på mulighet for elevene til å lage tegninger, lage spørreundersøkelser, og så videre.

«Man treffer vanligvis ikke på første, andre eller tredje forsøk.»

Skikkelig fart med OpenAI

Det var imidlertid først da ChatGPT ble lansert at ting virkelig begynte å løsne for Curipod.

– I januar begynte vi å undersøke generativ AI, spesielt OpenAI-API-ene. Vi innså at de løste et problem vi har hatt hele tiden – nemlig hvordan man kommer opp med engasjerende spørsmål, sier Fossan.

Han sier lærere ofte har veldig lite tid til overs til for eksempel planlegging av undervisningstimer, til å lage presentasjoner, og så videre.

Et undervisningsopplegg lages automatisk av en AI, basert på noen nøkkelord du skriver inn.
Et undervisningsopplegg lages automatisk av en AI, basert på noen nøkkelord du skriver inn. Vis mer

Det ble laget en prototyp på en ny versjon av Curipod der AI spilte en sentral rolle: Ved å taste inn et tema kunne lærere få generert et slidedeck med informasjon og interaktive oppgaver.

Men du kan vel ikke helt stole på det en slik språkmodell lager?

– AI hallusinerer noen ganger, men alt gjennomgås og godkjennes av læreren. Det tar ned tiden det tar å få frem noe av høy kvalitet, sier Fossan.

Du får tilgang til et stort bibliotek med presentasjoner andre har delt, og kan kopiere og tilpasse disse til egne formål.
Du får tilgang til et stort bibliotek med presentasjoner andre har delt, og kan kopiere og tilpasse disse til egne formål. Vis mer

PR-stunt i Texas

Tidligere i år dro Curipod-teamet til den store utdanningskonferansen TCEA i San Antonio i Texas, der de gikk rundt og snakket med lærere og influensere om produktet.

Det var da Fossan bestemte seg for å prøve et litt "småfrekt" stunt. Under en presentasjon der to lærere fra Texas skulle presentere de "hotteste" nye læringsproduktene, ble publikum bedt om å sende inn anonyme tips via en mobilapp om verktøy andre lærere burde se på.

– Jeg tok på meg den ikke-norske hatten og skrev inn Curipod flere ganger. Folk ble nysgjerrige og spurte om det var noen lærere som kunne demonstrere løsningen.

Ingen rakk opp hånden. Ingen hadde hørt om Curipod.

«Ingen rakk opp hånden. Ingen hadde hørt om Curipod.»

Til slutt rakk Fosses kollega og daglig leder Jens Seip opp hånden. Til tross for at salen åpenbart nettopp hadde blitt utsatt for et PR-stunt, fikk han lov til å gå opp på scenen.

– Han fikk presentere Curipod. Noen fra salen ropte "donkeys", og i løpet av ti sekunder hadde vi laget en presentasjon om esler – med oppgaver.

Etter dette ble det virkelig fart på antallet registreringer i Curipod. Fra 25 om dagen ligger antallet registreringer nå på rundt 1000, og nylig hadde de 1500 registreringer på én dag. Blant kundene finner vi skoler i blant annet Oslo og Vestfold og Telemark, samt en rekke skoledistrikter i USA – og til og med Australia.

Etter at selskapet nylig hentet inn 48 millioner investor-kroner, er planen nå å fortsette å videreutvikle produktet, og eksperimentere masse med å bruke generativ AI til å lage bedre læringsopplevelser.

– Det er også planer om å utvide teamet.