Nå vil Google få bedrifter til å betale for Chrome

Lanserte Google Chrome Enterprise Premium med AI-baserte sikkerhetsfunksjoner.

Chrome Enterprise Premium har ekstra sikkerhetsfunksjoner utover de du finner i vanlig Chrome eller Chrome Enterprise. 📸: Google
Chrome Enterprise Premium har ekstra sikkerhetsfunksjoner utover de du finner i vanlig Chrome eller Chrome Enterprise. 📸: Google Vis mer

Vi har blitt vant til at nettlesere er gratis, men nå håper Google at bedrifter vil være villige til å betale for en spesialversjon av Chrome for å få bedre sikkerhet og administrasjonsmuligheter du ikke har i den vanlige Chrome-versjonen.

På Cloud Next-konferansen denne uken lanserte Google Chrome Enterprise Premium, som ifølge Google skal "hjelpe til med å forenkle og styrke endepunktsikkerhet".

Nettleseren vil koste 6 dollar – rundt 64 kroner – i måneden, per bruker.

Ikke skjedd siden Netscape

The Register har dekket nyheten, og skriver at det er lenge siden noen har prøvd å ta betalt for en nettleser:

I 1995 forsøkte Netscape å ta 39 dollar for Netscape Navigator Personal Edition, men for å klare å konkurrere mot Microsofts Internet Explorer, som var gratis, måtte også Netscape begynne å gi bort nettleseren sin.

Chrome Enterprise Premium er imidlertid beregnet på bedrifter, ikke privatpersoner. Den bygger på Chrome Enterprise, men med en del ekstra sikkerhetsfunksjonalitet:

  • Håndheving av policyer, administrasjon av programvareoppdateringer og utvidelser, støtte for RDP, SCP, SSH og andre TCP-protokoller.
  • Innsikt og rapportering om hendelser, enheter, og så videre. Integrasjon med sikkerhetsløsninger fra Google og andre.
  • Kontekst-sensitive tilgangskontroller for webapplikasjoner som kan hjelpe til med håndheving av "zero-trust" tilgang til SaaS-løsninger og web-baserte apper.
  • Trussel og databeskyttelse, "data loss prevention", anti-skadevare og anti-phishing, dynamisk URL-filtrering, samt kategorisering av nettsider.

Google opplyser at de bruker AI for å få til mer effektiv beskyttelse mot trusler, for eksempel ved å sjekke nettsider i sanntid for å beskytte brukerne mot stadig mer sofistikerte angrep.