Nå slutter de å kalle utviklere for rockestjerner og ninjaer

- Vi har falt i samme fellen selv, men nå er det slutt, lover rekrutterere.

Lotte Gjørsvik og Erik Falk Hansen i AvantGarde Search prøver å vise hvor teit det er å be om rockestjerner i jobbannonser. 📸: Privat
Lotte Gjørsvik og Erik Falk Hansen i AvantGarde Search prøver å vise hvor teit det er å be om rockestjerner i jobbannonser. 📸: Privat Vis mer

Stillingsannonser har endret seg lite med årene, og det i seg selv er skremmende, men det siste året har de kanskje endret seg litt for mye?

Spesielt når det kommer til rekruttering av tekniske stillinger.

Vi var kanskje et av selskapene som begynte rockestjerne-språket noen år tilbake, men det er en tid for alt. La oss droppe det i fremtiden.

For å vise hvor «klein» en annonse ofte ser ut, så har vi snudd opp/ned på det og skrevet en søknad til en stilling hvor en utvikler presenterer seg selv.

Så, tenk deg at en utvikler søker på en stilling i ditt selskap og søknaden er som nedenfor.

Superhelt søker muligheten til å jobbe med andre superhelter og helst noen ninjaer også!

Ønsker dere en banebrytende og best in class-utvikler? Ønsker dere en utvikler med stacken full av stacker, og som kun leverer det beste? Ønsker dere en rockestjerne som rocker mer en Metallica? Da er det ingen tvil om at jeg er rockeren for dere.

Hvem er denne karen?
Jeg er en ambisiøs og revolusjonerende software-utvikler som nå søker jobben hos dere i stillingen som ambisiøs og revolusjonerende software-utvikler.

Jeg ble stiftet i 1991 og har opplevd stor vekst siden den gang. Jeg har 32-doblet meg med årene og nå vokser jeg videre steg for steg. Får høre at jeg vokser raskere enn noen andre, og det er jo ikke noe rart når jeg er den mest ambisiøse utvikleren der ute.

«IoT er for meg "Ingen over Tom" og AI er for meg "All In".»

Det jeg driver med er virkelig meningsfylt. Som utvikler redder jeg en dag folk fra krig, noen ganger redder jeg klimaet – av og til hender det også at redder jeg torsken i Oslofjorden. Med meg får dere altså noen som virkelig er med å påvirke og løse store verdensproblemer. Eller skal jeg si det på en annen måte; jeg er fremtidens kodehelt. Jeg er rett og slett en algoritme som kan alt.

IoT er for meg «Ingen over Tom» og AI er for meg «All In». ML er for meg de Mange Levlene jeg har og som Freddie Mercury er jeg også en tiger som trosser gravitasjonslovene. Ja, det er slik vi rockestjerner ser på oss selv, og husk; dere er jo ute etter en rockestjerne.

Hva kan jeg tilby?
Jeg kan tilby en av de beste utviklerne i Oslo, om ikke hele Norge. Jeg er helt suveren når jeg jobber i team, men som dere vet; en super-ninja kan også jobbe selvstendig. Best er jeg uansett når jeg jobber med creme de la cremé av andre rockestjerner og magikere.

Som en av de beste, så jobber jeg også kun med de beste, og derfor tror jeg at dere ser på meg som den riktige kandidaten.

Til slutt vil jeg bare si: Jeg koder fremtiden og jeg er ambisiøs. Vi kan ta dette til nye høyder. Kom og hent meg!

Nøytral hilsen,
Tom

- Vi skal la de som leser annonsen selv bestemme, skriver Lotte Gjørsvik og Erik Falk Hansen i AvantGarde Search. 📸: Privat
- Vi skal la de som leser annonsen selv bestemme, skriver Lotte Gjørsvik og Erik Falk Hansen i AvantGarde Search. 📸: Privat Vis mer

Kutter buzz-ord

Nå er vi der hvor det er stor etterspørsel etter SW-utviklere.

Ser man gjennom stillingsannonser for slike stillinger så ser det ut som og alle selskap er de beste, de mest fremtidsrettede, de mest revolusjonerende. Alle har den beste teknologien, det beste miljøet, de beste folkene og den beste kulturen.

Jeg trenger vel ikke si at dette ikke er mulig, men nå sier jeg det likevel.

Kanskje det er på tide at vi holder annonser borte fra adjektiv og «buzz-words» og heller lar utvikleren bestemme selv om stillingen / selskapet er spennende, revolusjonerende, ambisiøst, fremtidsrettet, best in class og så videre!

Vi har falt i samme fellen selv i annonser, men nå er det slutt. Vi skal la de som leser annonsen selv bestemme. Desto færre adjektiv jo bedre. Desto færre «buzz-words» jo bedre.