Nå kan du prøve betaen av CodeSandbox Projects: - Mer konkurranse er alltid fint!

CodeSandbox Projects, Blender 3.1, arbeid i VR med Immersed, strukturering i React og CSS vs. Sass.

Dette var uken for form validation 📝, jobbing med UX 🤯, og sideprosjekter 🤠. Og 2 874 ting skjedde i frontend-verdenen!

CodeSandbox Projects har blitt lansert i Beta! 🚀

CodeSandbox ble bygget for fem år siden for å gjøre det enklere for folk å komme i gang med koding og samarbeide med andre. Tjenesten er i stor grad rettet mot utvikling og deling av prototyper.

Tjenesten ble populær og er noe mange av oss har vært borti, for eksempel i forbindelse med workshops og lignende. For et år siden bestemte teamet bak tjenesten seg for å brette opp ermene og bygge tjenesten fra bunnen av, med målet om at produktet skal kunne brukes til utvikling av prosjekter i alle størrelser. Resultatet av dette er altså CodeSandbox Projects som nylig ble lansert i Beta. Produktet skal kunne integreres med arbeidsflyten du allerede her, men kjøre direkte fra nettleseren. ☁

Vi har skrevet flere ganger om at Visual Studio Code jobber med liknende funksjonalitet, men flere aktører og mer konkurranse er alltid fint! 🤺

Om du er interessert i å lære mer om hva tjenesten innebærer så er annonseringen tilgjengelig på YouTube og du kan søke om early access på prosjektets hjemmeside.

Blender 3.1 gjør 3D-modellering enda raskere 🐇

Blender er et anerkjent verktøy for 3D-modellering som i tillegg er åpen kildekode 👼 Bare tre måneder etter den gigantiske lanseringen av versjon 3.0 så er teamet på ballen igjen med versjon 3.1 som fokuserer på å gjøre verktøyet langt raskere. Versjonen tar blant annet i bruk multithreading, GPU-akselerasjon, og støtter Apple Metal.

Med de nyeste oppdateringene til Blender så er dette et godt tidspunkt å prøve seg på 3D-modellering; enten det er for å gi ekstra krydder til hjemmesiden din 🧑🎨, prøve deg på å lage et spill 👾, eller for å lansere en VR-applikasjon mens markedet fortsatt er ungt 👶.

Immersed med oppdatering for jobbing i VR 🥽

Immersed er laget for å kunne arbeide i VR, og er i stor grad rettet mot arbeid med systemutvikling. Forrige uke lanserte de det som skal ha vært deres mest etterspurte funksjon, nemlig passthrough, som lar deg blande den virtuelle virkeligheten med… virkeligheten. I tillegg skal det nå være enklere å holde kontroll på tastaturet ditt mens du har på deg headsettet.

Sammen med Meta sin relativt nylig lanserte Horizon Workrooms så ser det ut som det er fart på utviklingen for å kunne gjøre noe annet i VR enn å spille Beat Saber ⚔️. Samtidig betyr dette at drømmen min om å kunne arbeide fra et romskip uten å føle at jeg sløser for mye produktivitet stadig kommer nærmere 🛸

Strukturering av React-prosjekter

Det er ikke uvanlig at frontend-prosjekter blir uoversiktlig. Man starter med en plan for hvordan strukturen skal være, men så er ikke alt man lager like enkelt å plassere riktige steder. Dra inn refaktoreringer og endringer i kravspesifikasjoner, så begynner ting å skeie ut.

Josh Comeau har skrevet om hvordan han setter opp React-prosjekter og drøfter fordeler og ulemper med ulike tilnærminger. Burde man for eksempel basere seg på kategorisering ut i fra funksjonen en komponent har, eller hvilke del av applikasjonen den hører til?

CSS begynner å bli skikkelig bra, har Sass fortsatt livets rett?

De siste årene har CSS fått mange nyttige features og nettlesere er relativt raske til å adoptere dem (selv om Safari kan skru opp giret et hakk).

Funksjonalitet som nøsting har lenge vært drøftet hos W3C og ser ut til å nærme seg. Man kan også blant annet definere variabler, gjøre kalkulasjoner og basere styling på hvilke tilstand komponenter har. Så burde man bry seg om CSS-utvidelser som Sass og SCSS? Stephanie Eckles mener det, og har skrevet en artikkel om hvorfor.

Det var alt for denne gang! Vi dukker opp igjen om en uke 👋