Kina gransker Google – som svar på Trumps tollkrig

Google ser ut til å måtte kjenne på konsekvensene av en mulig tollkrig mellom USA og Kina.

Kina svarer resolutt på Trumps straffetoll mot Kina. I tillegg til ekstra toll på amerikanske varer og eksportbegrensninger, varsler de også at de skal granske Google for å ha brutt landets monopollover. 📸: Stephen Shaver / UPI / Shutterstock / NTB
Kina svarer resolutt på Trumps straffetoll mot Kina. I tillegg til ekstra toll på amerikanske varer og eksportbegrensninger, varsler de også at de skal granske Google for å ha brutt landets monopollover. 📸: Stephen Shaver / UPI / Shutterstock / NTB Vis mer

Tirsdag morgen klokka seks trådte USAs nye tilleggstollen på kinesiske varer i kraft, melder New York Times.

Myndighetene i Kina har allerede varslet at de vil svare med en egen tilleggstoll på amerikanske varer, som skal selges i Kina, og har også innført eksportkontroll på "sjeldne jordarter".

I samme vending varsler de at de vil granske Google for mulige brudd på konkurranseregler.

Ment som svar mot Trump

Alle tre tiltakene fra Kina ble kunngjort tirsdag, og ble begrunnet med Trumps nye straffetoll på 10 prosent.

I tilllegg ble det altså kjent at Google blir mistenkt for brudd på en lov som skal hindre monopolvirksomhet.

Samtidig varsler det kinesiske næringsdepartementet og tollmyndighetene at molybden, tellur, wolfram og flere andre stoffer underlegges eksportkontroll.

Det melder The Guardian , som viser til opplysninger fra nyhetsbyrået Reuters.

Det flere av disse stoffene har til felles, er at de i tillegg til å være sjeldne, også er sentrale for mye teknologi.

"Vant til" monopolanklager

De kinesiske konkurransemyndighetene oppga ingen flere opplysninger utover at de har startet en etterforskning av Google. De har heller ikke oppgitt hva Google skal ha gjort for å bryte loven.

Reuters viser til at mange av Googles løsninger, som søkemotoren, er blokkert i Kina. Google jobber derimot med flere lokale partnere om annonsering i landet.

Google begynner å få en viss trening med å måtte forsvare seg fra monopolanklager. Det siste året har de vært gjennom anklager om dette i både USA og Europa, fortrinnsvis på annonsemarkedet.