Johanne og Eirik til Stø: «Føles litt overveldende»

Johanne Eskerud Hovi og Eirik Brænd skal utvikle tjenester med ekstreme krav til oppetid.

Eirik Brænd og Johanne Eskerud Hovi er nye utviklere hos Stø.
Publisert

inn/ut 👋

kode24s inn/ut-spalte handler om norske utviklere som får seg ny jobb. Artiklene baserer seg på informasjon fra arbeidsgiveren. Vil dere også være med? Send oss en inn/ut-melding!

Stø, det nye navnet på selskapet bak BankID og BankAxept, har rundt 250 folk på kontorene sine i Oslo, Bergen og Stavanger. 

Nå ansetter de to til: 

Johanne Eskerud Hovi som "Payment Quality Lead", og Eirik Brænd som utvikler i "Digital Payments"-teamet.

– Med Johanne og Eirik på laget styrker vi både kvalitetskulturen og den tekniske innovasjonsevnen. De representerer akkurat den kombinasjonen av erfaring og nysgjerrighet vi trenger videre, sier Tomas Eilev Holthe-Tveit, "Engineering Manager Digital Payments" hos Stø, i en inn/ut-melding til kode24. 

– I en bransje hvor tillit er alt, trenger vi folk som forstår at hver linje kode, hver test og hver beslutning handler om å beskytte samfunnskritisk infrastruktur.

Johanne Eskerud Hovi

– Gjennom ni år som konsulent har jeg vært så heldig å få jobbe i mange ulike bransjer og domener, og lært utrolig mye underveis, forteller Johanne Eskerud.

– Da jeg kom til Stø merket jeg fort at jeg ønsket å gå dypere inn i problemene vi skal løse, og virkelig være med på å bygge noe over tid. Det føltes derfor som et naturlig steg å gå fra konsulentrollen til å bli en fast del av Stø. 

Hun kommer fra testspesialisten SOCO, med erfaring fra helse- og oljesektoren, hvor det også er strenge krav til kvaliteten. 

– Selv om bransjene er forskjellige, finnes det klare paralleller – spesielt når det gjelder krav til kvalitet, etterlevelse og eierstyring. Jeg har jobbet innen områder med særlige krav til kvalitet, og den tilnærmingen tar jeg med meg inn i ny jobb, sier hun.

Eirik Brænd

Også Eirik Brænd har jobba som konsulent, med bakgrunn som Java-arkitekt og -utvikler. Her har han også jobba mye med BankAxept-løsningen. 

– Etter å ha jobbet som konsulent i nesten 20 år har jeg vært innom mange bra kunder og spennende prosjekter, men ingen har hatt samme kombinasjon av interessant domene og dyktige folk som BankAxept. For meg er det egentlig så enkelt, sier Brænd.

Med over 15 års erfaring med kritiske systemer hos blant annet Skatteetaten og Telenor, og tre Sun/Oracle-sertifiseringer i Java, mener Stø han «representerer den dype tekniske kompetansen Stø trenger».

– Gitt at vi jobber med betalinger har vi strenge krav til ytelse og oppetid som for meg var uvant. I tillegg er det mange og kompliserte integrasjoner med eksterne aktører, som i kombinasjon med utstrakt bruk av kryptografi kan være krevende å få til å spille. Kompleksiteten i domenet overrasket meg også. Etter 5 år er det fortsatt masse jeg ikke vet, og ikke noe er jo bedre enn det, sier han.

Nytt tæppe-alternativ

Stø forteller at de snart kommer med «tæpping som et kombinert BankAxept- og Visa-kort», noe de mener blir «et fullverdig alternativ til Apple Pay».

Og med på å lage dette har de nå altså to nye hoder. 

– Jeg må innrømme at det av og til kan føles litt overveldende å vite at så mange mennesker er avhengige av det vi leverer. Betalinger er jo noe som bare må fungere, og vi har derfor et stort fokus på ytelse og oppetid, sier fersk Stø-utvikler Brænd.

– Heldigvis er rutinene og QA-prosessene våre så gode at vi faktisk kan deploye til produksjon flere ganger om dagen med hvilepuls og lave skuldre.

Powered by Labrador CMS