Jarle ville lære bort matte med Squid Math - det ville ikke Apple ha noe av

- Sitter noen hos Apple som kan sensurere deg, sukker spillutvikleren. På Android var det null problem.

Jarle "PixelBerntsen" Berntsen har laga det lille spillet Squid Math. Og fikk raskt smake på forskjellen på iOS og Android sine appbutikker. 📸: Privat / kode24
Jarle "PixelBerntsen" Berntsen har laga det lille spillet Squid Math. Og fikk raskt smake på forskjellen på iOS og Android sine appbutikker. 📸: Privat / kode24 Vis mer

- Dattera mi, Agnes på ni år, kom hjem og var nysgjerrig på Squid Games, og lurte på hva dette var, forteller Jarle Berntsen til kode24.

- Jeg tenkte å svare henne, som en spillutvikler jo gjør, ved å lage et spill til henne. Som hun også kunne bruke til å øve gangetabellen.

Berntsen har laget små spill siden årtusenskiftet, både som indie-utvikleren "PixelBerntsen" og for Aschehoug, med bakgrunn som pikselgrafiker på Commodore 64 og Amiga.

Og som sagt, så gjort: Porsgrunnskaren lagde Squid Games møter matte-spillet Squid Math. Du kan spille det på både Android-mobiler og PC-en.

Men ikke på iPhone. For det vil ikke Apple ha noe av.

Squid Math tar utgangspunkt i rødt lys/grønt lys-leken fra Squid Game, bare med mer matte, og mindre blod. Med mindre du bruker en av juksekodene, da.
Squid Math tar utgangspunkt i rødt lys/grønt lys-leken fra Squid Game, bare med mer matte, og mindre blod. Med mindre du bruker en av juksekodene, da. Vis mer

Null stress på Android

Squid Math går kort fortalt ut på å løse ett og ett mattestykke, og løser du noe feil, er det tilbake til start. Litt som grønt lys/rødt lys-leken fra Squid Game, altså, bare med mindre blod og mer matte.

Spillet ble laga i spillmotoren Unity med programmering i C#. Musikken fiksa han gjennom den virtuelle PICO-8-maskina, og pikselgrafikken i Photoshop.

- I begynnelsen var planen bare å lage det for Agnes, men ettersom det vokste litt, fikk jeg lyst å gi det ut som et gratis spill som kidsa kanskje syntes var litt kult, samtidig som det jo bygget opp min indie-portefølje litt, forteller Berntsen.

Unity lot han bygge spillet til praktisk talt hvilken maskin som helst, og først ut var Android. Det var null problem, ingen spørsmål stilt, og spillet ble gratis tilgjengelig på Google Play.

Neste mål var iPhone-er og iPad-er med iOS. Det viste seg å bli verre.

Full stopp på iPhone

Først fikk Berntsen en epost fra Apple om at spillet hans hadde noen "issues". Spillutvikleren logga seg inn for å se hvorfor.

- Der stod det at spillet ikke kunne gis ut da innholdet ble felt av “copycat”-loven, og var plagiat, forteller han til kode24.

Apple viste til at spillet tok utgangspunkt i Squid Game-serien på Netflix.

- Jeg burde kanskje ha vært forberedt på dette, men etter å ha kikket litt rundt på App Store og sett alle de andre Squid Games-inspirerte programmene, trodde jeg ikke det skulle være et stort problem, sier han.

Men Berntsen ville i alle fall prøve så godt han kunne, og gjorde små endringer i spillet. Blant annet endra han logoen til å ligne mindre på Squid Game sin, og noe grafikk som tok utgangspunkt i de karakteristiske vaktene fra TV-serien.

- Så kjørte jeg på igjen. Submit. Men det hjalp lite.

Jarle Berntsen har mange jern i ilden, og hadde ikke tenkt til å tjene noe penger på det lille spillet sitt. Men han skulle ønske han fikk gitt det ut på iOS, også. Her fra Retromessa i Sandefjord i 2019. 📸: Privat
Jarle Berntsen har mange jern i ilden, og hadde ikke tenkt til å tjene noe penger på det lille spillet sitt. Men han skulle ønske han fikk gitt det ut på iOS, også. Her fra Retromessa i Sandefjord i 2019. 📸: Privat Vis mer

Ble oppringt av Apple

Nok en gang var tilbakemeldingen fra Apple at spillet hans ligna for mye på serien. Og nok en gang ga ikke Berntsen seg, som klagde på avgjørelsen. Og det endte med at Apple ringte.

- Jeg ble ringt opp av en høflig, men klar, kvinne, som da skulle prøve å trøkke inn i det dumme hodet mitt at blant annet å bruke ordet "squid" ikke var et sjakktrekk for å komme gjennom Apples nåløye, forteller han.

Da kunne ikke Berntsen dy seg lenger, og kjørte spørsmålet "Have you looked in your own store lately?", altså med tanke på alle de andre appene han mener ligner på Squid Game. Da skal den Apple-ansatte ha sagt at det kunne være at andre hadde sluppet litt vel billig unna.

- Jeg følte meg litt som en barneskoleelev som ble irettesatt av læreren si, og sa jeg skulle tenke på forandringer. Dog, min lojalitet til spillet krever at det ligner litt på Squid Game, så jeg kommer ikke til å gjøre det. Litt integritet må en copycat ha.

Å få gitt ut Squid Math på Android var visstnok null problem. De stilte ikke ett eneste spørsmål.
Å få gitt ut Squid Math på Android var visstnok null problem. De stilte ikke ett eneste spørsmål. Vis mer

Trygghet vs. ville vesten

Enden på visa, i alle fall foreløpig, er at spillet ikke er tilgjengelig på Apples enheter.

- Dette illustrerer vel en klassisk forskjell mellom Android- og iOS-økosystemet. Tror du ikke at kvaliteten på iOS-appene hadde vært noen hakk lavere om ikke Apple hadde verna såpass strengt om sin egen appbutikk?

- Dette er et veldig godt spørsmål, starter spillutvikleren.

At Apple er flinke til å holde appbutikken sin trygg for blant annet porno, har han ingenting i mot. Men han mener den strenge kontrollen også byr på problemer.

- For samtidig så sitter det da noen som kan sensurere deg, og bestemme over deg og det du har lyst til å lage og ikke lage, svarer Berntsen.

- Fint at de lager en fin og god butikk, men i detaljene av dette, når folk skal vurderer hva som er riktig og galt, kan det komme opp litt dårlige ting. Epics kamp om pengene fra spillene deres, er jo også et eksempel, fortsetter han.

- Google Play er nok mer som ville vesten.