Hobbyprosjektet gikk viralt: – La inn kredittkort og lot det stå til!
Da hobbyprosjektet gikk viralt på Hacker News midt i sommeravslutningen på jobben, måtte Kasper Klæboe Berg kaste seg rundt og oppgradere Vercel-kontoen.
– Vi hadde sommeravslutning og var ute og spiste på restaurant. Da får jeg plutselig e-poster fra Neon og Vercel om at jeg har passert "limitene" mine, og at jeg må oppgradere om jeg vil at tjenestene skal fortsette å kjøre.
Det forteller Kasper Klæboe Berg til kode24. Han jobber som utvikler i konsulentselskapet Relato, for tiden på et prosjekt hos Tet Digital i Oslo.
Som mange andre utviklere, har også Kasper Klæboe Berg mange hobbyprosjekter. Men ingen av dem har noensinne gått viralt på sammen måte som spillet Timdle gjorde nylig.
Timdle er et spill der du skal prøve å plassere historiske hendelser i riktig rekkefølge på en tidslinje. Det er inspirert av spill som Wordle, der man får én ny oppgave hver dag – slik at spillerne skal komme tilbake.
Sosialt spill
Klæboe Berg forteller at spillet i seg selv ikke er spesielt revolusjonerende. I tillegg til selskapsleker der man skal plassere lapper med hendelser i riktig rekkefølge, er også brettspill som Bezzerwisser Timeline basert på samme idé.
– Tanken min var å lage det digitalt. En avgjørende faktor var at jeg hadde lyst til å prøve meg mer på å bruke AI, det er ikke noe jeg får brukt så mye i prosjekter hos kunder, sier Klæboe Berg.
Han hadde lyst til å bruke AI til å komme med forslag til hendelser. Sammen med venner hadde han tidligere lekt seg med å bruke ChatGPT til å for eksempel komme med ti historiske hendelser, som de så kunne bruke som en ramme til et sosialt spill.
– Tre timer senere hadde jeg en prototype jeg fikk testet på noen venner. De syntes det var gøy, så da var jeg igang. Jeg har hatt venner som har spilt dette fast siden november, da spillet ble lansert.
Viralt på Hacker News
Mens det var stort sett venner og bekjente som spilte Timdle, var det rundt 20-40 daglige brukere av spillet.
Det skulle fort endre seg. For noen uker siden la en av vennene ut en lenke til spillet på Hacker News. Det ga ikke noe særlig trafikk, men tall fra et analyseverktøy fikk han til å forstå at kanskje Hacker News kunne være en fin måte å markedsføre spillet på.
Han postet derfor spillet på Hacker News selv. Det resulterte først ikke i så mye trafikk. Spillet ble også postet av noen ukjente på Metafilter. Dagen etter begynte trafikken å øke – til rundt 1300 brukere i løpet av en dag.
Klæboe Berg forteller at han hoster spillet hos Vercel, i tillegg til at han har en database hos Neon. Til tross for trafikken mente han at han burde være godt innenfor gratisplanen.
Men midt i sommeravslutningen etter jobb begynner altså e-postene fra Vercel og Neon å tikke inn. Trafikken hadde nemlig begynt å stige mer og mer – uten at Klæboe Berg helt skjønte hvorfor.
– Da var det bare å legge inn kredittkort og la det stå til.
25.000 på én uke
Du skal ifølge Klæboe Berg ha ganske mye trafikk før du trenger å betale for de tjenestene han brukte, og han skjønte først ikke hvor all trafikken kom fra.
– Så ser jeg at Hacker News har begynt å sende mange ganger så mye trafikk som Metafilter. Jeg var på 8. plass på Hacker News, og da er det mange tusen som treffer siden din.
Jeg var på 8. plass på Hacker News, og da er det mange tusen som treffer siden din.
Dette ble det store samtaleemnet på sommerfesten, der "alle" fulgte med på trafikken som bare steg utover kvelden.
– Jeg hadde bare lyst til å komme meg hjem og se på tallene! ler Klæboe Berg.
– Trafikken gikk ned igjen dagen etterpå, men det var 50 % "retention" første dag. Jeg har nå godt over 1000 daglige spillere. USA er klart størst, men Spania er en god nummer to!
I løpet av den første uken var rundt 25.000 brukere innom for å spille Timdle.
Forbedret caching
– Hvordan har du laget spillet? Kan du si litt om stacken?
– Jeg har fylt opp en database med mange tusen hendelser som er AI-genererte. Noen av hendelsene kan være feil, så hver dag plukkes det ut ni hendelser som sjekkes av to AI-modeller. Hvis de har høy nok confidence-score, så beholdes de. Har de lav confidence-score, har AI-en kanskje hallusinert, sier Klæboe Berg.
Han forteller at hele løsningen er bygget slik:
- TypeScript og React, med Next.js-rammeverket
- Tailwind CSS, Radix/Shadcn og Framer Motion for å få det til å se pent ut
- Tanstack Query for API-kall
- Drizzle som ORM mot en Neon Postgres-database.
- For utsendelse av daglige e-poster brukes Resend.
- AI-modellene som brukes er fra Anthropic og OpenAI.
– Så har jeg satt opp en cronjobb som i tillegg til å sende meg en rapport om gårsdagens aktivitet, også genererer neste dags spill.
Selv om den gjennomsnittlige daglige trafikken har økt etter at spillet gikk viralt, tror Klæboe Berg at han snart kan nedgradere til Vercels gratisplan igjen.
– Grunnen til at jeg gikk over limitene var at jeg manglet mye caching. Jeg spant det opp raskt, og tenkte ikke så mye på det. Nå cacher jeg alt i hele appen, og bruker ikke i nærheten så mye.
Anbefaler flere å prøve seg
Klæboe Berg oppfordrer flere til å gå igang med hobbyprosjekter.
– Jeg anbefaler virkelig folk å prøve seg på hobbyprosjekter. Man får testet ut nye teknologier, ideer og verktøy. Du må løse alle problemer selv, noe man lærer utrolig mye av. Virkelig verdt å bruke tid på!
Men for å unngå overraskelser, kan det være verdt å ha et bevisst forhold til ressursbruk og tjenestegrenser, og kanskje bruke litt tid på å gjøre nødvendige forbedringer tidlig.
– Selv om man ikke trenger å overkomplisere ting med en gang, kan det være fint å være obs på at hobbyprosjekter kan få massiv trafikk – enten av reelle brukere eller folk med onde hensikter.