Grindr saksøker Norge: «Avslører ikke seksuelle forhold eller legning»

Grindr mener det stilles strengere krav til dem enn andre, og kaller det diskriminering.

Den amerikanske sjekkeappen Grindr ble ilagt en bot på 65 millioner kroner av Datatilsynet for å ha levert ut personopplysninger om brukerne. Selskapet saksøker nå norske myndigheter.📸: AP Photo / NTB
Den amerikanske sjekkeappen Grindr ble ilagt en bot på 65 millioner kroner av Datatilsynet for å ha levert ut personopplysninger om brukerne. Selskapet saksøker nå norske myndigheter.📸: AP Photo / NTB Vis mer

Den amerikanske sjekkeappen Grindr saksøker norske myndigheter. Årsaken er en bot på 65 millioner kroner fra Datatilsynet for å ha levert ut personopplysninger om brukerne.

Det var i desember i 2021 at selskapet ble ilagt et overtredelsesgebyr på 65 millioner kroner av Datatilsynet. De mente at appen hadde utlevert personopplysninger om sine brukerne til annonsepartnere.

Vedtaket ble klaget inn, men i forrige måned ble gebyret opprettholdt, noe som er bakgrunnen for at selskapet nå går til søksmål.

Strengere regler

– Grindr ser fram til å få prøvd saken for retten. Konsekvensene av at vedtaket fra Datatilsynet og Personvernnemda opprettholdes er at tilbydere som leverer tjenester til LHBTQ+- befolkningen, må forholde seg til strengere regler enn sine konkurrenter som henvender seg til andre grupper, sier advokat Eva Jarbekk, som representerer Grindr.

– Dette er i strid med forbudet mot diskriminering i EØS-avtalen.

"Avslører ikke legning"

Sjekkeappen Grindr retter seg ifølge selskapet mot et stort mangfold av personer med forskjellige seksuelle orienteringer og kjønnsuttrykk.

– Grindr er uenig i at det å være Grindr-bruker i seg selv avslører en persons seksuelle forhold eller legning. Grindr-brukere identifiserer seg med en rekke forskjellige orienteringer, inkludert homofile, bifile, aseksuelle, og appen kan brukes av alle uavhengig av kjønn og seksuell legning. Derfor omhandlet eller avslørte ikke den begrensede informasjonen som ble delt med annonsepartnere, en brukers seksuelle orientering slik det er definert i GDPR, sier Jarbekk.